Kretsloppsakvarium - funkar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Eftersom det är bara för sin egen skull man gör detta så tycker jag det är djurplågeri för det slutar ALLTID med att fisken får lida och till slut dö...
    Dumheter, det gör det inte alls. I 40L är det troligaste utgången men "alltid" är helt fel.
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      finns det exempel där man lyckats?? där vatten återmineraliseras och föda skapas till fisken osv.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #18
        Haha,
        de inte bara finns... de är patenterade oxå!!

        A container, having a sealable closure, has included therein distilled water, one or more aquatic plants, one or more herbivorous fish, an aquatic algae eating animal, inert particulate material and m


        Galna amerikaner!!
        mvh Mattias

        edit: Glömde den riktiga länken... (amerikanerna var helt enkelt för galna) http://www.ncsm.city.nagoya.jp/rel/e...L/L2/3220.html
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #19
          I 40l får man för plats med för få växter för att få mat till fiskar och snäckor. Ta bort guppysarna, ha 2 äpplesnäckor och ett öppet akvarium så borde det funka. Det blir annars alldeles för inten luft för cirkulation.

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #20
            Hej.

            Om inte minnet helt sviker läste jag för länge sedan (70-talet?) en artickel om ett liknande experiment. Där hade man ett glaskärl (ganska litet) som man planterade växter i och sedan lade man i ett par guppy. Efter det slöt man locket med vax. Med hjälp av en glödlampa fick man algerna att börja växa som sedan tjänstgjorde som föda åt fiskarna. Experimentet pågick så länge att fiskarna ynglade av sig, men avkomman hamnade i föräldrarnas hungriga magar.

            Hur länge experimentet pågick minns jag inte men det törde röra sig om några veckor åtminstone. Det skall bli intressant att höra vad din lärare har för rätta svar på frågorna, om det finns några rätta svar.

            h. Johan
            h. Johan

            Kommentar

            • Guppy_fisk
              • February 2007
              • 8

              #21
              Detta låter invecklat..jag hoppas också att min lärare kan förklara senare..

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #22
                Det är väl knappast meningen att någon annan ska göra läxan åt dig?

                Kommentar

                • sparven
                  • September 2006
                  • 148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Danei
                  Det är väl knappast meningen att någon annan ska göra läxan åt dig?

                  Antagligen inte, men han/hon söker ju efter svaren.

                  Det går ju ut på att dem ska leta rätt på informationen, vilket denne har gjort på ett smart sätt.

                  Kommentar

                  • IaMtHeJoKe
                    • November 2005
                    • 416

                    #24
                    Kolla här då ! :O :O http://www.beachworld.co.uk/index.htm
                    Det finns faktiskt såna slutna ekosystem som kan klara sig upp till 10 år
                    Jag är jättesugen på att köpa ett sånt men det är lite dyrt, får spara :P
                    Det är som slutna glas skålar som det bor räkor i och växter, alger, bakterier mm

                    Kommentar

                    • Danei
                      • September 2004
                      • 555

                      #25
                      sparven: Jag håller inte med om det. Han har ju bara fått en massa åsikter. Ingen fakta. Jag tycker att det är fel metod. Så jag tänker inte ge någon fakta om han inte gör mer skälv. Det är den praxis som finns på andra forum jag är på.

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

                        #26
                        Ursprungligen postat av Danei
                        Han har ju bara fått en massa åsikter. Ingen fakta. Jag tycker att det är fel metod. Så jag tänker inte ge någon fakta om han inte gör mer skälv. Det är den praxis som finns på andra forum jag är på.
                        Vilken snål och tråkig inställning... jag anser att kunskapande handlar om att hitta information. Jag anser att denne student har hittat ett mycket kreativt sätt att inhämta kunskap på. Dessutom har du fel när det gäller faktabiten, jag har länkat till massor av vetenskapliga artiklar i ämnet....

                        Hur menar du att han ska göra mer själv? Promenera till biblioteket, leta efter böcker, bära hem böcker, läsa dag och natt... ?

                        Kommentar

                        • Danei
                          • September 2004
                          • 555

                          #27
                          Jo dina svar är bra. Att hjälpa folk att hitta information. Brukar jag hjälpa till med men inte att ge svaret. Det är skillnad. Men å andra sidan brukar det vara frågor med kortare svar på.

                          Kommentar

                          • morrhoppa
                            • October 2006
                            • 755

                            #28
                            Vad är det för skillnad att ställa frågan här än att diskutera med sina kompisar om det?
                            Man blir inte vuxen bara äldre!

                            Kommentar

                            • Danei
                              • September 2004
                              • 555

                              #29
                              Att man antagligen har bättre koll på vilken kunskap polarna har. Efter som han frågar här antar jag att ha anser att polarnas kunskaper är för låga. Men han kan inte veta om era är bättre. För som jag uppfattar det så har ingen av de som frågar testat. Frågan handlade nog mer om teoretiska kretslopp. Misslyckas med akvarier går ju bra även utan tätlock.

                              Kommentar

                              • Kyssguramin
                                • October 2006
                                • 227

                                #30
                                IaMtHeJoKe, man kan ju inte se vad dem kostar eller bilder på fiskarna/räkorna
                                finns det någon till sida med bättre information?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...