Problem med timers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse Lundin
    • November 2006
    • 7

    Problem med timers

    Har just satt igång mitt 900-liters kar med tre lysrör och två LED spottar men nu har uppkommit ett problem jag aldrig råkat ut för tidigare.
    Av någon anledning går mina timers sönder, det verkar som om kontakterna brinner ihop för sedan står det och lyser dygnet runt.
    Har visserligen byggt rampen själv och även dragit strömmen men inte heller det har tidigare vållat några problem.
    Kan det vara så att ett 150 cm långt rör "drar" väldigt mycket ström då det tänds?
    Några förslag?
  • johannesnk
    • January 2006
    • 182

    #2
    Ursprungligen postat av Lasse Lundin
    Har just satt igång mitt 900-liters kar med tre lysrör och två LED spottar men nu har uppkommit ett problem jag aldrig råkat ut för tidigare.
    Av någon anledning går mina timers sönder, det verkar som om kontakterna brinner ihop för sedan står det och lyser dygnet runt.
    Har visserligen byggt rampen själv och även dragit strömmen men inte heller det har tidigare vållat några problem.
    Kan det vara så att ett 150 cm långt rör "drar" väldigt mycket ström då det tänds?
    Några förslag?

    Vet inte om du har digitala, men hade samma prb till vi bytte ut mot analoga

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      digitala timers "kan" vara känsliga för strömspikar. Exempelvis hade jag ett par som resettade sig själva varje gång jag drog ur dem ut strömuttaget.
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • Lasse Lundin
        • November 2006
        • 7

        #4
        Problem med timers

        Nej jag har inte använt mig av digitala timers utan den vanliga typen med "piggar" som skall tryckas in/dras ut.
        Men jag tror att jag har kommit på felet, talade med en elektriker som rådde mig att koppla in en kondensator mellan fas och nolla. Nu har jag gjort det och hittills verkar det fungera, (men det har bara gått ett dygn)
        Vi får se hur det går.

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Jag råkade ut för samma problem
          4st analoga timers rök en efter en

          Gick till clasohlsson o köpte ett 2pack med digitala för 98kr .... funkar perfekt o dom håller än rekomenderas varmt
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • UffeS
            • January 2007
            • 59

            #6
            Instämmer, jag kör också med clasohlssons digitala timer, den funkar perfekt

            Däremot inte Biltemas motsvarande, har haft problem med dom, inget för akvariebruk
            Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

            Kommentar

            • Micke M
              • December 2006
              • 44

              #7
              Kör också med Clas Ohlsons digitala. Funkar bra.
              UffeS: Ingenting som kommer från Biltema funkar väl?

              Kommentar

              • rebecka_o
                • December 2006
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av UffeS
                Instämmer, jag kör också med clasohlssons digitala timer, den funkar perfekt

                Däremot inte Biltemas motsvarande, har haft problem med dom, inget för akvariebruk
                Vår Biltemas har också precis lagt av. Det funkar att ställa in den så länge den inte är inkopplad, men så fort den sätts i uttaget och rampen kopplas in så lägger den av.

                Men menar ni att problemen med vissa timrar är kopplat till just akvarieramper? Så himla mycket ström drar väl inte ramperna? Jag vill tro att Biltemas digitala timer inte är bra till någonting alls???

                Nej man får väl skaffa clasohlssons istället!

                Kommentar

                • gudsson
                  • July 2006
                  • 342

                  #9
                  Problemen är inte specifika akvarieramper utan specifika då man använder sig av enheter som ger strömspikar. Det gör till exempel lysrör och urladdningslampor som måste ladda upp en spik för att kunna tändas. Billiga timers blir varma på bläcket som avgör om kretsen är sluten eller ej. Jag har gjort slut på en hel del timers i mina dagar och kan endast av erfarenhet rekommendera att lägga några tior extra när man köper timer. Idag använder jag en från clasholson som kostade 69:-. De säljer så klart även billigare, men de håller inte måttet. Ska du ha en timer till en adventsljusstake duger de billigaste man kan hitta gott.
                  375 L sydamerikaliknande
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                  Kommentar

                  • UffeS
                    • January 2007
                    • 59

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke M
                    UffeS: Ingenting som kommer från Biltema funkar väl?
                    Biltemas sand funkar bra tycker jag Firrarna mina tycks gilla den skarpt!
                    Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av gudsson
                      Problemen är inte specifika akvarieramper utan specifika då man använder sig av enheter som ger strömspikar. Det gör till exempel lysrör och urladdningslampor som måste ladda upp en spik för att kunna tändas. Billiga timers blir varma på bläcket som avgör om kretsen är sluten eller ej. Jag har gjort slut på en hel del timers i mina dagar och kan endast av erfarenhet rekommendera att lägga några tior extra när man köper timer. Idag använder jag en från clasholson som kostade 69:-. De säljer så klart även billigare, men de håller inte måttet. Ska du ha en timer till en adventsljusstake duger de billigaste man kan hitta gott.
                      Okej, då har jag fattat lite bättre... Jag undrar förresten vad det är för sand du har i ditt kar? Är det blästersand? Snyggt är det iaf!

                      Kommentar

                      • gudsson
                        • July 2006
                        • 342

                        #12
                        Ja det är biltemas blästersand. Jag tycker också den är fin och framför allt prisvärd.
                        375 L sydamerikaliknande
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                        Kommentar

                        Arbetssätt...