Golv som sviktar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

Golv som sviktar

Jag har precis installerat mitt nya 220 litersakvarium på övervåningen i vår villa och upptäckt att det gungar när man går på golvet.

Vi har träbjälklag och ovapå det en 70-talsparkett (rejäl och tjock). Golvet (ytskiktet) har redan innan akvariet varit lite sviktigt och knarrigt. Iaf så står nu akvariet mot en bärande vägg. På nedervåningen går det dessutom en bärande vägg under akvariumets ena kortsida. Jag tror inet att golvet kommer att rasa men är rädd att gungningarna ska orsaka att själva akvariet går sönder och vattnet kommer ut

Om man går vanligt gungar det inte. Däremot gungar det lite vid "hård" gång eller om man sätter sig hastigt på en stol precis framför akvariet eller kliver ner från en stol framför el liknande.

När jag började grubbla på detta undersökte jag dessutom hur reglarna ligger. Verkar som att akvariet nu står med långsidan längs med dessa...inte så bra kanske det heller...men med tanke på de bärande väggarna runt omkring är jag ändå inte så orolig för golvet.

Nu till frågan, bör vi flytta akvariet??
    Vi har en alternativ plats i samma rum men i andra änden av rummet (där golvet inte knarrar och gungar). Där blir det dessutom stående på två reglar (på andra ledden). Det kommer även där att stå mot en bärande vägg.

Akvariumet står på en bänk som följde med vid köpet och som verkar vara stabil.
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

Ursprungligen postat av Mia73
    Jag har precis installerat mitt nya 220 litersakvarium på övervåningen i vår villa och upptäckt att det gungar när man går på golvet.

Vi har träbjälklag och ovapå det en 70-talsparkett (rejäl och tjock). Golvet (ytskiktet) har redan innan akvariet varit lite sviktigt och knarrigt. Iaf så står nu akvariet mot en bärande vägg. På nedervåningen går det dessutom en bärande vägg under akvariumets ena kortsida. Jag tror inet att golvet kommer att rasa men är rädd att gungningarna ska orsaka att själva akvariet går sönder och vattnet kommer ut

Om man går vanligt gungar det inte. Däremot gungar det lite vid "hård" gång eller om man sätter sig hastigt på en stol precis framför akvariet eller kliver ner från en stol framför el liknande.

När jag började grubbla på detta undersökte jag dessutom hur reglarna ligger. Verkar som att akvariet nu står med långsidan längs med dessa...inte så bra kanske det heller...men med tanke på de bärande väggarna runt omkring är jag ändå inte så orolig för golvet.

Nu till frågan, bör vi flytta akvariet??
    Vi har en alternativ plats i samma rum men i andra änden av rummet (där golvet inte knarrar och gungar). Där blir det dessutom stående på två reglar (på andra ledden). Det kommer även där att stå mot en bärande vägg.

Akvariumet står på en bänk som följde med vid köpet och som verkar vara stabil.
    Jag skulle flytta akvariet, eller Stärka upp där det sviktar med ett par nya balkar men det brukar inte se så roligt ut.

Har varit med om att ett akvarium knäckts då golvet sviktade det böjde sig sakta och säkert och till slut var det vatten överallt, och detta var ett 350 liters med grus så det vägde säkert upp emot 500 kg..

Men om jag var dig skulle jag flytta det snabbt innan olyckan är framme, specielt om det "Redan" knackar i golvet..

LYCKA TILL!!!
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

Kommentar

• Mia73
      • January 2007
      • 81

Ok, det lutar nog åt flytt.

Vad menar du med "knackar"?

Bör man sätta nån skiva eller nåt under det när man ändå flyttar??

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av Mia73
        Bör man sätta nån skiva eller nåt under det när man ändå flyttar??
        Det är både för och nackdel med det, fördelen är att du fördelar tyngden lite mer, och nackdelen är om det spills vatten och det kommer mellan skivan och golvet så kommer parketten att skadas.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mia73
          • January 2007
          • 81

ok, fördela tyngden känns inte så behövligt då det har 8 ben och ju inte är "jättestort".

tänkte mer om skivan kan dämpa eventuella ungningar ifall det skulle vara lite sånt på nya stället oxå?

Nån fler som har synpunkter på flytt eller inte? Om vi ska flytta det måste det isf ske idag, annars hinner vi inte på rätt länge......

Kommentar

• hfh75
            • April 2005
            • 595

Jag hade inte funderat en sekund utan flyttat det med en gång....risken är alldeles för stor att karet ger med sig.... 200 liter vatten är mycket när det hamnar på golvet...
            /Fredrik

-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

Kommentar

• Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

Om ett akvarium på 200 liter får golvet att gunga är det nog något som inte stämmer, det ska kunna belastas bra mycket mer än så.
              Oscar Cederqvist

Kommentar

• Mia73
                • January 2007
                • 81

Golvet sviktade redan innan. Gammal parkett kan göra så ibland...Har inget med hållbarheten att göra utan mer ett "skönhetsfel", liksom golvknarr kan vara det oxå

Det blir iaf flytt idag.

Skiva under eller inte?

Kommentar

• Mia73
                  • January 2007
                  • 81

Parketten är inte lagd exakt som den borde alltså och därför knarrar den och har sig. (Enligt byggarna som varit här).

Det är egentligen inet det som är problemet. Utan mer om vi törs ha akvariumet på det då det ju medgör att det blir visst gung i detta? (I akvariet alltså)

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

Parkett ska inte gunga, då är underlaget fel. Kan ju finnas risker med att akvariet "gungar" så det är nog en bra ide' art flytta det.
                    Oscar Cederqvist

Kommentar

• Mia73
                      • January 2007
                      • 81

Exakt, parketten är inte som den ska. Den knarrar och sviktar, men har så gjort i 30 år och efter kontroll av det hela ska det inte vara ngt problem förutom rent "skönhets/upplevelse".
                      Så den får fortsätta svikta och låta

Däremot ska akvariumet bort så det slutar gunga

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

Låter klokt. Hade ett 500L som sprack över en fot för svajande parkett. 2 personer hade just gått förbi och så "pingade" det till i akvariets botten
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Jag skulle tro att det är 25 mm:s parkettlaminat som spikats direkt i golvreglarna, och efter ett antal års sättningar i huset och träreglar som torkar så blir det så.
                          Att flytta karet är ingen dum idé, det skulle jag gjort med.
                          Även parkett som du lägger på tex betong kommer att röra sig, men du har ändå ett stumt underlag under parketten så du upplever det inte på samma vis.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mia73
                            • January 2007
                            • 81

har flyttat det nu men inte fyllt upp det helt (flyttade det med lite vatten kvar i).

Tycker tyvärr det rör sig i vattnet nu med

Vet inte om jag bara är nojig eller om jag bör flytta det till ett annat rum där det är annat, nylagt golv?

Golvet där akvariumet står nu sviktar inte direkt och knarrar inte...men det blir små krusningar på vattnet när man går förbi akvariet. Och hoppar man jämfota bredvid det så rör det sig ännu mer. Ska man ha det så att det int ealls påverkas av rörelser på golvet eller är det normalt att det rör sig lite i vattenytan??

Alternativet annars är att flytta ner det och det vill jag helst inte

Kommentar

• eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

Lite rörelser kan man stå ut med. Är det ofta du hoppar jämfota förresten när du tittar på dina fiskar? Lät så roligt tycker jag
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

Arbetssätt...