Hur bra fungerar en aluställning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

Hur bra fungerar en aluställning?

Hej hej,

Efter mitt senate läckage så är jag rejält orolig för att samma sak ska inträffa igen.

Har bestämt mig för att köra en normal aluställning till karet nu. 3 par ben med ställbara fötter.

Har läst runt rejält både här och på ciklid.se. Vissa säger att aluställningar är rangliga och knäcks lätt. Andra säger att de håller bra.

Har ett betonggolv med laminat på. Karet är på 540 liter. Kommer loda (vattna) karet bra. Lägga tändstickor vid mitten benen för att förhindra att karet knäcks när vatten kommer på.

Hur orolig behöver jag vara för ett 540liters ståendes på en aluställning?

Mvh

Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • zeke66
    • November 2005
    • 257

Ja med tanke på hur många akvarium som säljes med den ställningen som förövrigt leverantören tillhanda håller så tror jag inte du behöver oroa dig.Jag har mitt 540 ståendes på en sådan ställning och den är stabil..Och att dom knäcks har jag aldrig hört då måste man ha ställt upp det fel. Eller så något fabrikations fel...Men alu ställning är ju inte det snyggaste man kan ha.Om jag köpt i dag skulle jag köpa någon snygg trä bänk.Men orkar inte tömma och fixa det men i framtiden så =)
    Stercus accidit

450L med Tropheus Ilangi
    350L Växt och mal akvarium

Kommentar

• andreassofus
      • November 2005
      • 5643

man får se till bara att alla benen är lika långa så tex. inte dom benen i mitten är justerade antigen högre eller lägre än dom andra så det blir en knäck i mitten, då kan väl karet vrida sig och spricka.

men jag har haft ett 540l kar på aluställning i 2 år utan problem.
      endel har hockeypuckar under varje fot för att fördela trycket lite bättre. fötterna är ju ganska smala.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

Kommentar

• Stew
        • July 2004
        • 1736

Hela min värld blev omkullkastad efter läckaget i helgen... När jag är ute under solen så tittar jag uppåt och förväntar mig se en komet komma mot mig, när jag är inomhus så hukar jag mig för att jag känner att taket ramlar in...

Meteorer må slå ner på mig. Taket må ramla in! Men inte ska akvariet läcka igen!!!
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• Torstensson
          • June 2002
          • 1964

Sätt upp akvariet på ställningen. Loda in så gott det går och ha MITTENFÖTTERNA UPPSKRUVADE!!!
          När du e nöjd med lodningen så känn på främre hörnen på akvariet. Lyft lite i karet å båda hörnen fram ska väga LIKA. Skulle du tycka att ett hörn väger mindre, skruva NER den foten lite, tills det e helt lika..
          Sen fyller du i vatten i karet, fortfarande med mittenbenen uppskruvade. När akvariet e halvfullt skruvar du ner dom med handkraft. När du sen fyller på med mera vatten, grus, mm. så kommer mittenbenen belastas precis lagom och akvariet blir stabilt.
          Nu är ju inte aluställningar det mest stabila, men vem skulle få för sig att stå å knuffa på det?? Eller som sambon sa: -Man står ju knappast å knuffar på vitrinskåpet!!

Lycka till....

Kommentar

• Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

På min ena Aluställning har jag satt en vinkel på som är fastsatt i väggen då slipper du det vingliga om du nu skulle få för dig att gunga på det.Det är rätt så bra om man har barn som ska klättra på det mesta.
            Mvh.Patrik

Kommentar

• Tenkare
              • May 2005
              • 2519

Ursprungligen postat av stene
              På min ena Aluställning har jag satt en vinkel på som är fastsatt i väggen då slipper du det vingliga om du nu skulle få för dig att gunga på det.Det är rätt så bra om man har barn som ska klättra på det mesta.
              Har du satt fast vinklen i ramen också och isf hur?
              Tror det kan vara vettigt för mig att göra så då min dotter fått för sig att man kan kittla rockorna när dom står mot rutan.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

Ursprungligen postat av Tenkare
                Har du satt fast vinklen i ramen också och isf hur?
                Tror det kan vara vettigt för mig att göra så då min dotter fått för sig att man kan kittla rockorna när dom står mot rutan.
                Det är en vanlig 90 graders vinkel som du kan limma på ställningen eller skruva fast den som jag har gjort en på varje ben mot väggen funkar jättebra,det ska inte mycket till att det ska lägga sig om det kommer riktigt i svaj.
                Mvh.Patrik

Kommentar

Arbetssätt...