Fått byta 2 st Jäger doppvärmare - otur, eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    Fått byta 2 st Jäger doppvärmare - otur, eller?

    För jul köpte jag en Jäger doppvärmare 50 w till mitt yngelakvarium. (Jag har Jäger doppvärmare sedan tidigare och är jättnöjd med den). Men denna doppvärmare var helt död hur jag än gjorde. Så jag åkte in och fick byta till en annan, samma märke. Den fungerade så jag var nöjd.
    I januari åkte jag och köpte ytterligare en Jäger doppvärmare, 100 w till mitt stora akvarium. Den fungerade i 2 veckor, sedan la den helt enkelt av. Tur att jag upptäckte det, jag har dräktiga svenskodlade guppyhonor jag är väldigt rädd om. Jag provade doppvärmaren i en hink för att se om jag kunde få igång den. Jag upptäckte att den gick igång om jag satte den på 31 grader, men inte på något annat gradtal. Jag åkte in även med denna och fick byta i butiken till en likadan 1000w. Efter ett dygn med denna 3:e doppvärmare upptäcker jag att fastän den står på 26 grader har den höjt temperaturen till 29 grader. Så jag tog ur den och har försökt kolla hur den beter sig i ett tomt yngleakvarium. Jag har också försökt omkalibrera den enligt bruksanvisningen men den fortsätter att värma högre än gradantalet. Efter mitt andra försök att omkalibrera är den helt död.

    Jäger ska ju vara ett bra märke, så jag undrar om någon vet vad som hänt? Har man bytt tillverkare eller något sådant?

    Skulle bli jätteglad om någon har råd att ge, innan jag åker till butiken för 3:e gången...
    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Va tråkigt

    Ofta är doppvärmaren en kritisk komponent för att en biotop ska fungera bra

    Jäger är BRA. Så är det. Ungefär som BMW när det gäller bilar. har varit med länge, och ses som pålitliga. Men även BMW pajjar ibland

    Jag tror inte att man kan se detta på annat sätt än att du har otur.

    Jag brukar göra så här:
    Om det är ett kar som kräver högre temp. använd två värmare istället för en. Pajjar den ena så tar den andra över. Säg att du normalt har en värmare på 100. köp 2x75w istället.
    Många kar behöver inte högre temp än 23-24 grader. Ganska optimalt för många arter till och med... Här behövs ofta ingen värmare alls... Lysrör och pumpar alstar ju en del energi, och det brukar räcka.

    Just nu kör jag en 300w jäger i mitt stora kar (540l). Men nu ska jag byta den mot två 100w istället. För att de är så mycket mindre Och jag behöver inte ha varmare än 25 grader...!
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • lennart wiklund
      • April 2005
      • 292

      #3
      NEJ!!!!
      Jäger är inte bra!!dessa värmare har blivit rena rama dyngan,skit rent ut sagt.Jobbar själv i djuraffär till o från.har sålt massor av jägervärmare.samma fel som du beskriver,samt att de börjar ta in vatten!!
      Vi började sälja Renas värmare,svindyra samt skit de med.termostaten har hängt sig på ett flertal av renas värmare.En som funkar kalas är nu Fluvals värmare.Har en kompis som har en sådan+att jag har en själv.Vi har kört dom mot digital termometer,de visar exakt!
      Så idag är det nog fluval som gäller på dopv fronten!

      lennart

      Kommentar

      • Alicia
        • February 2006
        • 60

        #4
        Tack Stew för rådet att ha två doppvärmare med lägre effekt istället!

        Lennart, det måste ju ha hänt något med Jägers doppvärmare som du säger. Men vad kommer butiken att säga när jag kommer in för tredje gången? - Det är bara jätteunga okunniga tjejer som jobbar där, och jag är orolig över att de kommer att tro att jag sabbat doppvärmarna själv eller att jag hittar på. Den här gången kommer jag att be att få pengarna tillbaka, så att jag kan köpa doppvärmare av ett annat märke (Fluval var ju ett bra förslag).
        110 liters Juwel, svenskodlade guppies
        5 kg kattflicka

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ska själv köpa värmre idag. Tack för infon Lennart
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          Arbetssätt...