Lite frågor om nybygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nismo
    • January 2007
    • 3

    Lite frågor om nybygge

    Hej!

    Jag är ny här, heter Peter iaf .
    För några år sedan när jag bodde hem hade vi akvarium men nu har jag flyttat hemifrån och vill ha akvarie jag också. Jag tänkte bygga mitt eget. Jag ska ner till glasmästaren nu i veckan och beställa glas. Men jag har några frågor innan.

    1.Jag tänker bygga ett i 350l klassen. Men jag vet inte vilka dimensioner jag ska ha på glase samt hur tjockt. Jag vill gärna ha rätt bredd på akvariet så jag kan få på ett fint lock med lysrör. Finns det någon här som har färdiga beräkningar för ett rektangulärt akvarie i 350l klassen där orignal lysrörsarmaturer passar?

    2.Ska man limma med silikon på insidan eller utsidan, jag antar insidan. Men jag får riskera och dumförklara mig på denna frågan iaf

    3.Var köper jag ett bra silikon att limma med? Eller ska jag limma med något annat medel först och sen lägga över silikon?

    Allt för denna gången!
    Senast redigerad av Nismo; 16 January 2007, 19:52.
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    tja man ska limma mellan glasen... efter att rengjort ytorna med rödsprit eller kemisk bensin.
    kolla på nån sida där dem säljer armaturer och måtta efter det! ska du inte köra med täckglas istället för ett helt lock?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hej och välkommen!
      Om jag vore i dina kläder skulle jag köpa ett färdigt kar, det blir inte så mycket dyrare än att göra det själv.
      Ska du sedan ge dig på att bygga ett såpass stort kar så tycker jag personligen att man ska veta vad man gör. Själv skulle jag nog inte bygga ett så stort kar själv, fast jag hållit på med akvarium så länge.
      Annars finns det mycket kar på Blocket om man kan tänka sig köpa begagnat.
      Gör du det själv ska du limma från insidan och silikonet köper du antingen hos glasmästaren eller hos din zooaffär, men se till att det inte är antimögelbehandlat och är till för akvarium.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nismo
        • January 2007
        • 3

        #4
        hmm jag vet inte. Blir det nån skillnad eller så eller det är mest att man kan titta uppifrån?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Ursprungligen postat av Nismo
          hmm jag vet inte. Blir det nån skillnad eller så eller det är mest att man kan titta uppifrån?
          jag tänkte mest på priset, heltäckande lock är inte gratis
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hfh75
            • April 2005
            • 595

            #6
            Hade också köpt ett färdigt kar... kan inte skilja många hundralappar... Enda gången man kan behöva göraeget är väl om man vill ha andra mått än standardmåtten...
            /Fredrik

            -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

            Kommentar

            • Nismo
              • January 2007
              • 3

              #7
              Självklart har jag tänkt tanken och köpa ett färdigt kar. Det tänker jag göra också om mitt bygge går åt skogen. Men jag gillar utmaningar och vill gärna testa och se om jag klarar av. Annars blir det självklart ett färdigt kar.

              Men är det någon som har nått standardmått eller nått för alla glasrutor till 350l akvarium. Vilken tjockleck behöver jag på glaset?

              MVH:Peter

              Kommentar

              • SleepyZZZ
                • January 2007
                • 72

                #8
                tänk på att det blir problem med försäkringsbolaget om det är ett hemmabyggt kar och det skulle få för sig att läcka.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  I inlägg nr 8 i denna tråden finns det en bra fingervisning vilken tjocklek du mins bör ha på glaset i ett akvarium: http://www.zoopet.com/forum/showthre...klek+p%E5+glas
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Pumba
                    • January 2007
                    • 345

                    #10
                    Ursprungligen postat av SleepyZZZ
                    tänk på att det blir problem med försäkringsbolaget om det är ett hemmabyggt kar och det skulle få för sig att läcka.

                    Varför skulle det bli problem för det?

                    då är de ju minst lika farligt att köpa beg kar på blocket, vad händer om jag köper ett NYTT kar och de går och skogen och man inte har kvittot, hur bevisar man att de är köpt?

                    Är de snyggt och riktigt gjort så är de väl inget försäkringsbolaget kan säga nått om....

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det ska vara fackmanna mässigt utfört, och är det det, så är det inga problem (förhoppningsvis) med försäkringsbolaget om det skulle hända något. Skulle man däremot använt tex 4 mm glas till ett 540 som ger vika....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Har man bara kollat vad som gäller med hemmabyggda akvarium hos sitt försäkringbolag så är man säker på vad som gäller. Att fota allteftersom man bygger är bra idé så dom ser tex att det avfettas osv och hur man beter sig mm mm. Kommer inte ihåg vilket forum jag såg det tipset på men väldigt bra är det ju. Kanske kolla vad dom har för krav på glastjocklek dessutom även om man vet att tunnare håller så är det tjockleken dom säger som gäller
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • slusken
                          • March 2006
                          • 149

                          #13
                          Hej Nismo!
                          Man får väl börja med att önska dig välkommen hit!
                          Jag började med att bygga mitt 300-liters kar och blev så nöjd när jag var klar att det har blivit tre färdiga till och ett som står och torkar nere i källaren i skrivande stund.
                          Det ska dock sägas att det är ett ganska knepigt projekt första gången.
                          Vill du ha utförliga beskrivningar på hur jag gjorde så PM:a mig så ska jag fixa det.

                          Mvh
                          Jim!
                          Fear no fish!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Hej !

                            Lånar tråden lite.

                            Funderar själv på att bygga ett litet kar (70-100) liter senare i år.

                            Har ställt lite andra frågor i andra inlägg om det. Fått svar så det räcker.

                            Men nu gick jag in i budgetfasen och upptäcker att det är en dramatisk skillnad på olika sorters tjocklek på glaset.

                            Sidorna kommer att vara i 4 mm glas. (det kommer att bli ett grunt kar så det är inga prob med det), sedan fick jag rådet av diverse personer här att ha lite tjockare i botten, typ 6mm. Och skiiiit vad dyrt 6mm var i relation till 4mm.

                            Det blir billigare att köra 2x4mm än 6mm.

                            Men skulle det funka att köra 2x4mm ?

                            Min teori är isf att limma ihop 2x4mm med ett tunt lager av silikon.
                            Behöver ju inte se så bra ut, bara hålla, eftersom det är botten.

                            Skulle 2x4mm ha samma hållfasthet som 6mm ??

                            kensa
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • slusken
                              • March 2006
                              • 149

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa

                              Det blir billigare att köra 2x4mm än 6mm.

                              Men skulle det funka att köra 2x4mm ?

                              Min teori är isf att limma ihop 2x4mm med ett tunt lager av silikon.
                              Behöver ju inte se så bra ut, bara hålla, eftersom det är botten.

                              Skulle 2x4mm ha samma hållfasthet som 6mm ??

                              kensa

                              Tjena Kensa!
                              Det är ingen bra idé att limma ihop två 4mm glas! Risken kan vara att det till och med blir svagare om du gör så. För att glaset ska bibehålla sin styrka måste du lägga ett 100% jämt lager med silicon och se till att det inte finns nå luftbubblor. Om det skulle bli ojämt är risken stor att glaset kommer att spricka pga spänningar. Satsa istället på att lägga ut de extra kronorna på 6mm. Törs man fråga vad du skulle få betala för en skiva 6mm? Har du ingen i din närhet som jobbar på glasmästeri eller med någon form av fönstertillverkning?!

                              //Jim!
                              Fear no fish!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...