Resun Sp6000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Resun Sp6000

    Hej!

    Tänkte få mig lite råd om ifall pumpen Resun Sp6000 är tillräcklig för ett 400liters kar?

    Den pumpar 2800l/h, men detta säger mig absolut ingenting eftersom jag är en total n00b på pumpar och vilka som är bäst. Annars använder jag bara dem som följer med akvariet

    Men den Fluval 3 som jag fick med det stora är inte så bra tycker jag, den har ett dåligt "blås" och har visat sig svårstartad efter rengöring, samtidigt som filtret inte verkar hålla skiten så bra - så fort man rubbar den så lossar allting och sprids ut en gång till.

    Så ja, den är inget vidare men är denna resun det jag borde ha att antingen komplettera med eller byta till? Någon annan pump ni vet är bra, inte kostar för mycket och gärna drar så lite el som möjligt så uppskattar jag verkligen tipsen.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    (Det går alltid att köpa ett innefilter till som komplement till den andre).2800L tim är fullt tillräckligt till ditt 400L kar
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #3
      Har ingen aning om vad Resun är men 2800 L/h låter mycket till ett 400 liters akvarium. Jag gissar att när den är belastad så pumpar den inte fullt lika mycket men frågan är hur mycket det minskar. Det beror ju också på vad du har för fiskar i karet, vissa fiskar gillar ju när det är drag, andra inte.

      Frågan är om filtervolymen också är stor? Det är inte så tokigt om med stor filtervolym. Till mitt 420 kar kör jag två ytterfilter som tillsammans pumpar 2100 L/h (belastat, dvs. med filtermaterial, sjunker det till 1500 L/h), där har jag strypt bägge filtren (dvs. minskat genomströmningen) och då har jag ändå Tanganyika ciklider.
      Senast redigerad av janne63; 11 January 2007, 22:00.

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Tja, jag har lite blandat med firrar i karet, bl.a sebrafiskar och glödisar som ju älskar när det är strömt men även guldisar och en kampfisk :S
        Men ny och bättre pump krävs i alla fall så det får de stå ut med, får väl rikta utblåset mot en vägg helt enkelt så det inte är störande för de som vill ha lugn och ro.

        Fast jag tror att både de och jag föredrar lite strömt framför ett sketet kar!
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          resun är en cirkulationspump tror jag... hade du tänkt ta ett elrör och borra massa hål och sen köpa filtermatta?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stephen
            • January 2007
            • 24

            #6
            Varför ha en sådan överkapasitets pump till ett 400l
            räcker nog gott och väl med en resun sp3800 pumpar 2000 liter i timmen.

            /Stephen

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Oj öhm.. Näää, borde jag ordna filtermatta och sådant? :S Vet inte riktigt alls.. Finns det inte filter i redan? *förvirrad*


              Angående hur mycket den pumpar så är det ju bara bra att den gör jobbet ordentligt, jag kommer ha bara den för den nuvarande fluvalen är urusel och jag måste göra vattenbyten himla ofta.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              Arbetssätt...