knepig elektrod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    knepig elektrod

    Jag har precis upptäckt att min elektrod till Tunze controllern är kass. Den visar väldigt mycket lägre ph än vad den ska (max 4.5 i Ph 7 regens). Jag har skött den bra å inte gjort nått som jag inte borde.
    Är det bara att kasta skiten å köpa en ny eller går det att fixa? Jag har hört att det kanske ska gå att byta vätskan som är i eller nått liknande.?!

    Om jag ska köpa en ny, måste det vara Tunze eller passar vilka som? Har ni några tips på en billig och bra probe?
    /C
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    jag köpte en ny fra elfa. der stod att man kunne rengöra elektroden, men nu är jag på jobbet så hur vet jag inte, men när jag kommar hem kan jag scanne in manualen o skicka den till dig
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • brams
      • June 2003
      • 891

      #3
      Ursprungligen postat av janne dansk
      jag köpte en ny fra elfa. der stod att man kunne rengöra elektroden, men nu är jag på jobbet så hur vet jag inte, men när jag kommar hem kan jag scanne in manualen o skicka den till dig
      mvh janne
      mm, jag kollade på Elfas hemsida, de verkar ha en som är ganska billig. Vi kommer att få en leverans till jobbet från gibbon idag, jag chansade på att det skulle komma med och beställde en sera probe sent igårkväll....
      C.Brams

      Check out:
      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej
        Har läst någonstans att det går att doppa i ren fosforsyra,men om det gäller alla typer vet jag ej.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Hej Brams

          Har du så du kan byta vätska i den(KCL lösning av 3mol, användes)? finns oftas en plastplupp som går att plocka bort! Finns inte detta kan du med fördel testa med en svag syralösning och låta den stå i den ett litet tag inte länge(saltbryggan kan ta skada av det) skölj av noga och testa att kalibrera om proben.

          Funkar inte detta är det bara att kasta.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Hej Brams

            Har du så du kan byta vätska i den(KCL lösning av 3mol, användes)? finns oftas en plastplupp som går att plocka bort! Finns inte detta kan du med fördel testa med en svag syralösning och låta den stå i den ett litet tag inte länge(saltbryggan kan ta skada av det) skölj av noga och testa att kalibrera om proben.

            Funkar inte detta är det bara att kasta.
            intressant, det är en tunze orginal. Ska kolla när jag kommer hem om det går att ta isär.
            Syralösning, är det typ dest. vatten citronsyra? vilken koncentration isf?
            Stå ett tag!??, typ en timma, en dag, en vecka? =)

            Tack för svar
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Syralösning typ sur helst HCl saltsyra typ 10%lösning typ ngra minuter.

              Kan gå med citronlösning med då kan den nog stå lite längre.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                En fundering här?
                Om proben har blivit dålig på grund av akvarievatten som oftast är under pH7 borde man inte stoppa den i något som basiskt / över pH7 då för att regenerera den? eller hur fungerar detta?
                Det borde ju vara att du skickar in för många H-joner i proben och bör ta bort dem med en basisk lösning.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  rekonditioning
                  when rekondition is reqired due to electrode aging(see helpful operation techniqes , part 9), the following chemical treatments can be tried . they are presented in the order of the severity of their attack on the PH glass and may not improve (and in some case actually further deteriorate)electrode performance

                  1) immerse the electrode tip in 0,1 N HCL for 15 second , rinse in tap water.
                  repeat this sequence three times and then recheck the electrode performance . if performance has not been restored , try step 2.

                  immerse the tip in a 20% solution of NA4F.HF(amonium bifloride) for 2-3 minutes, rinse in tap water and recheeck performance

                  3)
                  immerse electrode tip in 5% HF for 10-15 seconds , rinse well in tap water , qickly rinse in 5N HCL .rinse well in tap water and recheck performanse . if performance has not been restored it is time to get anoter epoxy body , sealed referense combination pH electrode
                  ha srivet vad der stod i manualen , hoppas att nogon förstår det
                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  Arbetssätt...