Belysning & Filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

Belysning & Filter

Har ett 200L kar som jag nu bytt till Sand i denna och köpt lite nya växter. Vet dock inte vad de heter men några påminner om maskros blad, en annan buske är lång och har nästan som barr eller om man kanske ska kalla det för strån. plus flera.
    Så då tänkte jag se vad ni rekommenderar för sorts lysrör till dessa som gör att de växer bra och fiskarna trivs?
    Och vad rekommenderar ni för filter till detta akvarium? Har bara det som sitter i pumpen nu och det verkar inte duga så bra för det blir fort grumligt.
    Mvh Danne
  • sad_ant
    • November 2006
    • 84

vid runt 200l bör man fundera på ett ytterfilter, lyse beror helt på hur mycket du vill lägga på det å hur mycket växter du vill ha eller framförallt vilka...
    2x30W lysrör är väll standard till ditt kar, skall man satsa hårt på växter bör man ha minst det dubbla men då bör man även köra gödning och co2...
    fiskarna bryr sig inte om ljuset utan det är bara för växterna samt att du ska tycka det ser fint ut.

Kommentar

• Audion
      • December 2006
      • 205

Ursprungligen postat av sad_ant
      vid runt 200l bör man fundera på ett ytterfilter, lyse beror helt på hur mycket du vill lägga på det å hur mycket växter du vill ha eller framförallt vilka...
      2x30W lysrör är väll standard till ditt kar, skall man satsa hårt på växter bör man ha minst det dubbla men då bör man även köra gödning och co2...
      fiskarna bryr sig inte om ljuset utan det är bara för växterna samt att du ska tycka det ser fint ut.
      Har du nått förslag på ytterfiltrets storlek? Vilken storlek som behövs osv?
      Jag tänkte mer på vilken sorts lysrör för jag såg att de hade olika sorter på zoo butiken. Men har ingen erfarenhet om hur det ser ut så jag tänkte mest på om det var någon som kunde tipsa om vilken sort man skulle ha ??

Kommentar

• Manne_74
        • July 2003
        • 533

om det nu är ett sällskaps fiskar du tänker införsaffa.!

så kan du inköpa ett ytterfilter som är på ca 600L/h aquael ha som jag köpte nyligen.! unimax 250 heter det.. det funkar fint till Sällskapskar.. har själv också sand till min botten. ang lysrör så fråga i butiken vilka som blir bra att kombinera ihop.
        MVH Magnus

600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

Kommentar

• sad_ant
          • November 2006
          • 84

beror ju på många faktorer, jag är lite av en nybörjare själv men har läst ganska febrilt senaste tiden...
          har du fiskar som gillar mycket flöde, lr vill de ha lungt vatten?...
          hur stor budget har du, vill du ha ett filter som går att ha i större kar om du får för dig....?
          men är det bara vanlig sällskapsfisk så skulle jag satsa på minst 600l/h gärna lite mer, självklart beroende på vilken fisk du har...
          sen är det viktigt att kolla hur mycket filtermaterial som ryms det är ju det hela filtret handlar om egentligen...
          jag har ett eheim 2213 till mitt 180l
          men skulle nog satsa på ett 2215 lr 2217 till ditt kar, tänk på att t.ex. scalarer och en del andra större "graciösa" fiskar gärna vill ha lungt vatten då är det ju kanske dumt att köpa 2217, fast det mästa går att lösa med lite växter och strilrör osv som "diffuserar" vattnet...
          sen finns det ju massa andra märken (oftast lite billigare) och "lull-lull" modeller... 1000kr tycker jag dock det är värt att ha ett välbeprövat och väl fungerande filter...

Kommentar

• Audion
            • December 2006
            • 205

Ursprungligen postat av Manne_74
            om det nu är ett sällskaps fiskar du tänker införsaffa.!

så kan du inköpa ett ytterfilter som är på ca 600L/h aquael ha som jag köpte nyligen.! unimax 250 heter det.. det funkar fint till Sällskapskar.. har själv också sand till min botten. ang lysrör så fråga i butiken vilka som blir bra att kombinera ihop.
            Tackar tackar. Har redan fisk och antar att de räknas som sällskaps fisk för de e väldigt snälla med varann, dock att den största BlåGuramin brukar busa med de andra men det e harmlöst.
            Har 6 Praktbotior 4 silverhajar 3 DvärgGurami 2 Blå 2 Guld och 2 MarmorGurami. Sen e det 2 st BandGurami på ingång oxå

Vad går ett sådant filter lös på då ungefär?

Kommentar

• Manne_74
              • July 2003
              • 533

jag fick pröjsa en tusing för det.
              MVH Magnus

600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
              Red Sea Max Salt med slimline

Kommentar

Arbetssätt...