Sätta dit ett till lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Sätta dit ett till lysrör?

    Mitt kar är på 54 liter, har nu ett philips aquarelle lysrör i det och växterna trivs mycket bättre sedan jag bytte lysrör.

    Det är ett färdigt akvariumpaket som jag skaffade, med en heltäckande ramp med ett lysrör+inbygd reflektor. Grejen är att lysröret sitter lite bakåt och inte i mitten som jag själv skulle vilja.

    Funderar då på om man kanske kan sätta in ett till lysrör i rampen... men går det att sätta till hållare och grejer i en redan "klar" ramp?

    Hur går man till väga i så fall?

    Är det kanske lättare att köpa en ny heltäckande ramp som har plats för 2 lysrör?
    Räkbiten


  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Ingen som kan råda mig?
    Räkbiten


    Kommentar

    • PeterPan
      • November 2006
      • 89

      #3
      Sökte lite kring lysrör, hittade denna tråd och tyckte lite synd om dig som inte fått något svar Kanske har fått det vid det här laget, men jag skriver ändå.

      Har du redan en ramp med ett inbyggt lysrör kan du enkelt sätta dit ett till lysrör genom att köpa en lysrörshållare. Detta förutsätter naturligtvis att du har plats för ett till lysrör (min erfarenhet är att det är trångt, men att man ändå får plats med ett extra i ett 54-literskit). En lysrörshållare kan man köpa via internet, men finns säkert i vissa välsorterade teknikaffärer eller akvarieaffärer. Guldfisken.se bland andra sidor har lysrörshållare av olika slag.

      När du får hem en lysrörshållare kommer du med sannolikhet tvingas ta fram borren, främst för att kunna skruva fast lysröret i rampen men också för att få plats med de två extra sladdar som du kommer behöva leda ut från akvariumet.

      Lysrörshållare och lysrör plus frakt går väl på en 500kr, för ett 15W, ungefär.

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4


        Där har du en lösning, bara att köpa lyströr till. Du får dock fästa hållarna på något sätt i burken
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Detta är MYCKET billigare:
          Kjell.com - Vi erbjuder snabba leveranser och möjlighet till fri retur i butik. Trygg e-handel. 30 dagars ångerrätt. Brett utbud. Betala med Klarna. ✓ Snabba leveranser ✓ Shoppa live ✓ Hämta i butik inom 15 minuter
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Jo men den glenn rekommenderar är vattentät, det hade dom inte på kjellco sist jag kollade. Och i en förmodligen heltäckande ramp så bildas det en hel del kondens och då är det bra att det sluter tätt om om elektroniken.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Ursprungligen postat av Glenn
              http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=139&page=1

              Där har du en lösning, bara att köpa lyströr till. Du får dock fästa hållarna på något sätt i burken
              Jag satte in en sån i mitt juwel 190 trigon och är supernöjd. Fästena skruvade jag fast i locket med rostfri skruv (jag var tvungen att borra, men det är lätt gjort).
              TIPS: Om du tycker det är knepigt att märka ut var fästena ska vara så sätt dubbelhäftande tejp under fästena och tryck di dom när dom är monterade på lysröret. Pilla försiktigt bort lysröret så är det bara att märkanut hålen alt. borra direkt.

              Kommentar

              Arbetssätt...