Ny i gamet vad behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H Jonny
    • December 2006
    • 6

    Ny i gamet vad behövs

    Hej jag er ny i gamet: Har et 200 l tank som jag har dragit i gong.
    Har 11 neontetrer 4 malar.
    Det jag söker er information om vad som er et moste at ha när det gjeller skjötsel och underholl.
    Det jag har er er : Doppvärmare, innerfilter. sandtvättare ( hävert med ett dammsugarliknande redskap i endan ) 3 håvar i olika storlekar. ock vattenbehandlings medel ( Blåmedel) samt aktivt kol till innerfiltret.
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Är akvariet nystartat så gäller det att få bra balans i det.. o få växter att trivas. Så då är ljuset viktigt, rätt lysrör, tänt rätt tid o rätt mängd med ljus... detta är lite klurigt då man startar upp akvarium.. men har du 200 liter så bör du ha minst 2 lysrör.. vet du vilken sort du har ?
    Nu är akvariet troligen så nystartat så då ska man inte krångla för mkt, men då det väl kommit igång med naturlig bakterieflora så är det dags med vattenbyten... du har ju en hävert så då får man gå genom bottnen. Vattenbyte varje vecka är bra, hur mkt beror på hur mk fiskar du har.. just nu har du inte så många fiskar... o då kan ett mindre räcka... kanske 10% i veckan, men så fort du får fler fiskar så måste mängden ökas.. Men jag skulle ta det lite lugnt med vattenbyten första tiden om det är helt nystartat... hur länge sedan var det du satte igång detta akvarium ?

    Man kan köpa hur mkt tillbehör som helst.. , men du har det man behöver. En termometer är ju bra, så du kan se att din doppvärmare funkar som den ska.. men en sådan kanske du har..
    Har du malar i akvariet så är det viktigt att man har mat till dem, nu vet jag inte vad för malar du har ? Vet du vilken sort ? För mkt alger finns inte att äta i nystartade akvarium... men har du ngt typ av bottenfoder ? tabletter av ngt slag till malarna ?
    Hälsn Robban

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Ett nitrittest är alltid bra att ha för att i nystartade akvarium så får man ofta nitrittoppar som är dödligt för fiskarna. Det bästa testet är JBL´s eget nitrittest
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • H Jonny
        • December 2006
        • 6

        #4
        Tankn startade jag för 3 vekor sen.Jag gjorde i ordning gruset lite prydnad, några växter som skulle vara bra på at produsera syre. jag behandlade vatnet med Aqua safe.Jag lät tanken stå i 14 dagar med timer på lyset, 12 timmars intervall. Pumpfiltret er i gong kontinuerligt. Satte i fisk för 1 vekka sen.
        Malarna jag har tror jag heter antenn malar Ansitrius dom blir 13 Cm långa som vuksna. Temp mätaren visar 25 grader.lysrören er pilips TLD 30W 2 stykken

        Kommentar

        Arbetssätt...