Begagnat akvarium mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    Begagnat akvarium mm

    Har köpt ett begagnat akvarium 60x30x30 cm med alla tillbehör.
    Det är ett helglas, 5 mm tjockt. Fann en rispa (10cm) på insidan/långsidan, troligen gjort med någon skrapa. Den har inte gått igenom glaset, finns risk för fullständig spricka? Akvariet har stått 2 år utan vatten, måste det limmas om? Har f n vatten och filter i, fungerar ok.
    Har gamla dekorstenar, svarta, polerade, i olika storlekar. Vet inte arten, kan de utsöndra något? Vilka stenar kan man inte hämta ifrån naturen?
    Vilka växter rekommenderas för dvärggrodor och räkor? Hur lätt/svårt är det att odla dvärggrodor? Kan de ha sällskap av räkor? Phu! Många frågor men jag har nyss börjat.

    God fortsättning och Gott Nytt ÅR!
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Är det INGEN som varit nybörjare någon gång?

    Kommentar

    • santa
      • December 2005
      • 504

      #3
      Hej du kan ju känna på siliconet,har det börjat släppa nånstans så bör du nog silicona om det.Är rispan inte för djup så behöver du inte vara så orolig.
      Min hemsida http://santanagti.mine.nu

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Sten från naturen fungerar jättebra man skall bara kolla så de inte vittrat och har massor av kalk (med mindre du skall ha högt pH...)

        Jag har skrubbat av mina stenar och jag har använt mig av saltsyra mest för att fräta bort skit då det går(gick) en stor väg E4 utanför oss, och gott om sten i denna tomten finns det..

        Räkor gillar mossor att frossa i där fastna det mesta i dem och de äter gärna i dessa eller täta tunna bladväxter, men en som expert på detta är Sonja hon är en riktig räka.... rackare på detta med räkor
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          Har köpt ett begagnat akvarium 60x30x30 cm med alla tillbehör.
          Det är ett helglas, 5 mm tjockt. Fann en rispa (10cm) på insidan/långsidan, troligen gjort med någon skrapa. Den har inte gått igenom glaset, finns risk för fullständig spricka? Akvariet har stått 2 år utan vatten, måste det limmas om? Har f n vatten och filter i, fungerar ok.
          Har gamla dekorstenar, svarta, polerade, i olika storlekar. Vet inte arten, kan de utsöndra något? Vilka stenar kan man inte hämta ifrån naturen?
          Vilka växter rekommenderas för dvärggrodor och räkor? Hur lätt/svårt är det att odla dvärggrodor? Kan de ha sällskap av räkor? Phu! Många frågor men jag har nyss börjat.

          God fortsättning och Gott Nytt ÅR!
          Hej!
          Många frågor!
          I början gjorde jag också som du: pepprade på med frågor och fick svar på några. Med tiden har jag märkt att man får fler svar om man ställer en fråga per inlägg, i rätt kategori!

          Lycka till!

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Nybörjarångest!!




            Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
            Hej!
            Många frågor!
            I början gjorde jag också som du: pepprade på med frågor och fick svar på några. Med tiden har jag märkt att man får fler svar om man ställer en fråga per inlägg, i rätt kategori!

            Lycka till!
            Tack för alla svar. Ännu har jag inte inrett med levande varelser eller växter, har f t beslutångest och ska samla ihop mej själv och alla bra tips. Känner mej som han som skulle välja mellan Aftonbladet och Expressen, ha!

            Kommentar

            • IaMtHeJoKe
              • November 2005
              • 416

              #7
              Ursprungligen postat av Malinitzi




              Tack för alla svar. Ännu har jag inte inrett med levande varelser eller växter, har f t beslutångest och ska samla ihop mej själv och alla bra tips. Känner mej som han som skulle välja mellan Aftonbladet och Expressen, ha!

              Man kan ju alltid köpa båda

              Kommentar

              • mighty mattis
                • January 2006
                • 74

                #8
                Jag ska försöka svara på några av dina frågor. För ett tag sedan köpta jag ett begat kar som såg bra ut, det läckt dock som ett såll så du bör kolla silikonet noga. Varnings signaler kan vara att det släpper, eller är torrt och oelastiskt. Skulle det läcka så kan man limma om det, det är lite klurigt och kräver en hel del förarbete men det går. Kan jag kan alla.

                anbgåend estenar så skall man undvika de som har tydliga inslag av metal. Alunskiffer är inte heller något vidare bra att ha i karet. Beroende på vad du ska ha för fisk/djur så kanske kalksten inte är så bra heller. De stenar som jag har plockat ute i naturen har jag kokat och skrubbat för att för bort alla bakterier och allt annat på dem.

                Lycka till med akvariet!

                Kommentar

                • Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

                  #9
                  Tack M.Mattis!
                  Mitt beg. akvarium har nu stått en vecka med vatten. Även sand,växter,pump,värmare,akvarie-sten (köpta, kanske byter dem mot någon jag hittar) och en afrikansk rot. Aqutan och nitrivec är tillsatt och en dvärgklogroda blev den första invånaren. Får se om den överlever natten, de ska vara litet ömtåliga. Karet verkar tätt så nu får det bära eller brista med invånarna. Får skynda långsamt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...