Frågor ang ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    Frågor ang ytterfilter

    Installerade ett aMTOP 3338 i mitt 200 liters kar i torsdags. Idag när jag kom hem så fanns det lite alger i akvariet. Inget jag brukar ha...

    Kan det bero på att jag satt medierna i fel ordning?

    längst ner : biobollar
    Mitten: filtermatta (medföljande)
    längst upp: nåt annat typ av filter......

    är det rätt?..

    om jag skulle vilja byta ut medierna hur gör jag då lättast med
    tanke på att filtret är fyllt med vatten?
    / Rickard
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Spelar det verkligen så stor roll i vilken ordning man har filtermaterialet tro?
    Det jag isf kan tänka mig är att man har det grövsta längst upp och det finaste längst ner, så det på slutet blir "finsilat"...
    Också nyfiken på svar

    Edit:
    Dra ur sladden till ditt filter, glöm inte att ta slangarna UR KARET (jag själv glömde det och fick massa vatten på golvet), lägg en handduk under filtret och koppla lös slangarna från ytterfiltret. Töm bort eller spara vattnet i ex en hink och byt sedan ditt filtermaterial.
    Senast redigerad av qenzo; 25 December 2006, 19:25.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av qenzo
      Spelar det verkligen så stor roll i vilken ordning man har filtermaterialet tro?
      Det jag isf kan tänka mig är att man har det grövsta längst upp och det finaste längst ner, så det på slutet blir "finsilat"...
      Också nyfiken på svar
      Det är oftast tvärtom du har medierna, grövsta längst ner för att bli finare ju längr upp man kommer. Insuget är oftast i botten och utbåset i toppen av filtret. Annars har du tänkt rätt
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man skall ha det grövsta filtermaterialet först och det finaste sist.
        Nu vet jag inget om just detta filter men normalt så går vattnet först genom det filtermedium som är längst ner och sist genom det som är längst upp.
        Fast kanske just detta filter funkar tvärtom eftersom qenzo skriver det - jag vet inte.

        Oavsett vilket - algerna har inte med detta att göra.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Ursprungligen postat av qenzo
          Dra ur sladden till ditt filter, glöm inte att ta slangarna UR KARET (jag själv glömde det och fick massa vatten på golvet), lägg en handduk under filtret och koppla lös slangarna från ytterfiltret. Töm bort eller spara vattnet i ex en hink och byt sedan ditt filtermaterial.
          Varför dra slangarna ut karet?
          Bättre om dom sitter kvar så att vattnet inte hamnar på golvet utan i karet.
          De slangarna som sitter på ytterfiltret kan man ju däremot ta en hink till.

          algerna beror på att jag installerade en timer i torsdags som jag glömt att slå om knappen på.
          Senast redigerad av rick; 25 December 2006, 19:58.
          / Rickard

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Man skall ha det grövsta filtermaterialet först och det finaste sist.
            Nu vet jag inget om just detta filter men normalt så går vattnet först genom det filtermedium som är längst ner och sist genom det som är längst upp.
            Fast kanske just detta filter funkar tvärtom eftersom qenzo skriver det - jag vet inte.

            Oavsett vilket - algerna har inte med detta att göra.
            Lånar tråden lite..
            I Fluvals ytterfilter (iaf modell 405) så går vattnet först igenom en, för mig ganska fin filtermatta för att sedan gå vidare genom 4 olika korgar (biobollar, makaroner osv.) Borde inte det logiska vara tvärtom, som ni säger??

            Eller har jag missat nåt?

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av battalionP
              Lånar tråden lite..
              I Fluvals ytterfilter (iaf modell 405) så går vattnet först igenom en, för mig ganska fin filtermatta för att sedan gå vidare genom 4 olika korgar (biobollar, makaroner osv.) Borde inte det logiska vara tvärtom, som ni säger??

              Eller har jag missat nåt?

              /Hans
              Jag håller med, och den mattan kläggar ganska snart igen, med rengöring av dito som följd. Inte så smart lösning. Men det ska säkert vara så, det är trots allt lättare att dra upp den mattan än att behöva skölja hela filtret från grovt bös.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av rick
                Varför dra slangarna ut karet?
                Bättre om dom sitter kvar så att vattnet inte hamnar på golvet utan i karet.
                De slangarna som sitter på ytterfiltret kan man ju däremot ta en hink till.

                algerna beror på att jag installerade en timer i torsdags som jag glömt att slå om knappen på.
                Tar du inte bort slangarna från karet eller har kranar som du kan stoppa vattnet med så kommer det att bli en hävert som tömmer ut vattnet på golvet.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  har kranar som sitter på slangarna nere vid ytterfiltret.
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Man kan ha ett finare material först som man bytar/tvättar en gång i veckan typ filtervadd. Detta hade jag i mitt juwelinnerfilter. Då får man inte in mat, växdelar i filtret. I ytterfilter är detta krångligt och då löser man det lättast med ett förfilter på insugslangen. Jag har grov filtermatta runt den. Detta är då lättare att tvätta av och man behöver inte tvätta filtermaterialet i ytterfiltret så ofta.
                    Hur ofta tvättar ni materialet i ytterfiltret?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Jag gör rent mina ytterfilter vart eller kanske vartannat år.
                      Det är så sällan att jag inte kommer ihåg , brukar fundera på det när cirkulationen börjar avta.
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Karon
                        Jag gör rent mina ytterfilter vart eller kanske vartannat år.
                        Det är så sällan att jag inte kommer ihåg , brukar fundera på det när cirkulationen börjar avta.
                        Samma här!
                        Sedan kan man göra som Solbacka säger, men det är lite lättare i ett fast innerfilter. Sätter man en filtermatta på insuget så bör den rengöras ca en gång i veckan då den sätter igen annars.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

                          #13
                          Kjell:
                          Nja jag gissade ju bara
                          Och på mitt ytterfilter sitter ju båda slangarna högst upp, i locket.

                          Fö har jag också en fråga om utblåset. För på mitt så sätts de små strilande hålen i röret (i akvariet) igen, av smuts men även av sniglar.
                          Mkt irriterande... vad kan man göra åt det?
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ta loss ploppen i ändan och rensa röret, eller borra upp hålen lite så täpps de inte igen lika lätt.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...