Fick dubbla filter i juklapp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Fick dubbla filter i juklapp

    Jag fick två filter igår i julklapp och behöver lite råd om vilken jag ska lämna tillbaka o vilken jag ska spara.
    Det ska vara till ett 19 liters akvarium.

    Filter 1:

    Men alla små tillbehör som ligger bredvid på bilden har inte jag. Bara den lilla slangen och en av dom svarta.
    Max 60 liter. 200l/h.

    Filter 2:

    30 - 60 liter. 260l/h.

    Blir det sista filtret för starkt för ett 19 liters kar? Men det verkar ju vara 'bättre', mer grejer till o ser allmänt mer avancerat ut.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Varför inte behålla båda, ett litet extrafilter är alltid bra att ha
    Men om du skall behålla ett skulle jag välja nummer 2.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Vinter
      • August 2006
      • 248

      #3
      Jo jag sitter här o funderar på att behålla båda, kanska ska skaffa ett till kar i framtiden eftersom jag nyligen lärt mig att det är enklast att ha så få sorters fisk i ett kar som möjligt.
      Så jag sparar nog båda som sagt, men filter nr 2 blir inte för starkt för ett så pass litet kar då? Blir det inte lite väl strömt?

      Har ett 63 liters också där filtret inte ger så mycket syre...vad jag tror...det gör bara så att vattnet rör på sig, blir liksom inga bubblor så att vattnet syresätts. Kan man då köra ner nr 2 i det karet OCKSÅ?
      Blit trångt kanske men fiskarna trivs väl bättre.
      19L Räkor
      63L
      240L under uppstart

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Det borde gå att strypa om du tycker det blir för häftigt, vredet som sitter längst upp verkar vara någon typ av flödesreglering.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Vinter
          • August 2006
          • 248

          #5
          jo iofs, men det står ju 30 - 60 liter på kartongen.
          Då trodde jag att det lägsta flödet är då för 30 liter och det högsta då för 60 typ... eller??
          19L Räkor
          63L
          240L under uppstart

          Kommentar

          • Vinter
            • August 2006
            • 248

            #6
            ...man lär sig nåt varje dag...
            mixtrade lite med filtret i stora akvariet och råkade lätta på ett litet lock o då började pumpen spy ut massa bubblor...jösses... skulle behövt en kurs innan man började med filter o grejer
            19L Räkor
            63L
            240L under uppstart

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Jag tror nog det går bra desutom är det ju så att ska du ha ett mindre filter som är avsett för bara 19 liter så får du så lite filtervolym att att det knappt är värt att kallas filter.

              Desutom minskar flödet med tiden eftersom filtret blir igensatt med skit och du hamnar på en mer lämplig nivå.

              Det kan verka häftigt när filtret är helt rent men det brukar minska ganska fort, desutom behöver du inte rengöra det så ofta vilket är en stor fördel för att kunna hålla en bra biologisk balans i akvariet.

              Men prova och se hur det blir och går det inte så kan du säkert använda det till något annat, filter är alltid bra att ha.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • nilbrink
                • November 2006
                • 180

                #8
                2an ska du behålla
                50l+ 60l+ 375l
                Mvh Robban

                Kommentar

                • Vinter
                  • August 2006
                  • 248

                  #9
                  Ska jag göra!
                  Tack för hjälpen hörrni!
                  Funderar som smått på att skaffa ett lite större än 19 liter till 'tvåan'.
                  Annars brukar man köpa pump till akvariet men jag köper akvarie till pumpen...
                  19L Räkor
                  63L
                  240L under uppstart

                  Kommentar

                  • janne63
                    • August 2006
                    • 294

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vinter
                    Har ett 63 liters också där filtret inte ger så mycket syre...vad jag tror...det gör bara så att vattnet rör på sig, blir liksom inga bubblor så att vattnet syresätts. Kan man då köra ner nr 2 i det karet OCKSÅ?
                    Blit trångt kanske men fiskarna trivs väl bättre.
                    Den syresättning du får via ett filter är just genom att vattenytan sätts i rörelse. Lite bubblor syresätter inte vattnet i någon större utsträckning, däremot bidrar de till att vattenytan rör på sig.

                    Kommentar

                    • Vinter
                      • August 2006
                      • 248

                      #11
                      Så det syns inte att vattnet syresätts alltså? ...för en som inget vet om detta...
                      Bubblor ser ju ut som om det syresätter vattnet lite men det räcker att ytan rör på sig alltså?
                      Hur mycket måste det röra på sig då för att det ska vara tillräckligt, svårt att beskriva så här men ska det bölja och kanske tom att det bryter vatten ytan. Eller räcker det med att det åker runt lite?
                      19L Räkor
                      63L
                      240L under uppstart

                      Kommentar

                      • PlatyYngel
                        • January 2006
                        • 1105

                        #12
                        Det räcker oftast med att du ser att vattenytan rör sej, men att den krusar lite vid filterutblåset är bara bra. Om du har växter behöver dom koldioxid (som blir till när fiskarna andas) och luftbubblor driver ut koldioxiden ur vattnet har jag för mej (nån, rätta mej om jag har fel) så luftbubblor kan t.o.m vara nåt dumt (?)...
                        / Marcus

                        Kommentar

                        • Vinter
                          • August 2006
                          • 248

                          #13
                          Ok, va bra att jag fick reda på det, slipper jag ha ångest över det.
                          En annan fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd men jag ville inte starta en helt ny... tyckte det var onödigt.

                          Skulle det funka att ha det lilla 19 liters karet på skrivbordet? Man stöter ju till bordet ibland när man sätter sig eller så. Är det en bra eller dålig idé? Ett akvarie kanske behöver stå helt still??
                          19L Räkor
                          63L
                          240L under uppstart

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #14
                            Fiskarna mår inte bra av det. Karet kanske tar skada också, vad vet jag... Det är bättre på ett litet stabilt bord.
                            / Marcus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...