Tavelakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Tavelakvarie

    Tjenare,

    Har sett att fler och fler butiker fått in "tavelakvarier". Alltså ett akvarie som sätts upp på väggen. 20cm brett och kanske 50 cm högt.

    Är det någon som har erfarnenhet av sådana akvarier? Vad har ni i, och hur fungerar det?

    Svårt att sköta växter osv? (svårt att få ner handen till botten?)

    Mår fiskarna bra? (Vi pratar inte oscars och arowana här... Snarare lite tetror)
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har själv ett sådant akvarium och har endlers guppy i akvariet. Växter är lite trångt att plantera och få att ta sig - men i övrigt är det inga större problem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.
      Det värsta jag har sett (på ett privat äldreboende) hade skalare i sitt.
      Jag kan inte förstå att ett företag som hyr ut och sköter akvarier inte kan göra det på bra och rätt sätt. De trycker i aldeles för många och stora fiskar
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av solbacka
        Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.
        Det värsta jag har sett (på ett privat äldreboende) hade skalare i sitt.
        Jag kan inte förstå att ett företag som hyr ut och sköter akvarier inte kan göra det på bra och rätt sätt. De trycker i aldeles för många och stora fiskar
        Jo.
        Men så finns det många fiskar som fungerar i ett tavelakvarie också.

        Som lokala thaistället här. De har malawis och slöjstjärtar i sina. Inte direkt laser... Funderar på att att ta en matsked chili och stoppa upp den på dem där solen inte skiner :P
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av solbacka
          Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.
          Om du nu anser att mina endlers inte har något trevligt liv så får du väl motivera varför de nu inte skulle ha det. Varför skulle ett 60-liters rektangulärt akvarium vara bättre än ett 60 liters tavelakvarium?

          Självklart kan man inte ha stora fiskar i ett sådant akvarium - men det är ju en allmän regel som gäller för samtliga arter. Dvs varje art behöver ett akvarium som står i proportion till deras storlek, beteende osv osv och ju mindre akvariet är desto färre fiskar har man att välja på, men det gäller ju inte specifikt för just tavelakvarier.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Många fiskar vill ha djup/bredd på sitt hem inte bredd/höjd. Eller har jag förstått fel? Tavelakvarie har nästan inget djup alls...
            Men visst guppy kunde säkert trivas....
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av solbacka
              Många fiskar vill ha djup/bredd på sitt hem inte bredd/höjd. Eller har jag förstått fel? Tavelakvarie har nästan inget djup alls...
              Men visst guppy kunde säkert trivas....
              Oftast är akvariet längd det viktigaste - men självklart är det så att även djupet påverkar för en del arter. Men som jag skrev ovan så måste man ju alltid (oavsett vilket akvarium man än väljer) ta hänsyn till om akvariet är lämpligt för arten eller inte och ett litet akvarium gör att många arter inte passar, att det inte är så långt är ytterligare en begränsning, att det inte är så brett är en begränsning osv.

              Men att generellt påstå att fiskar inte kan ha ett bra liv i ett tavelakvarium är fel.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Vad som är rätt eller fel är inte alltid så enkelt att svara på.
                Jag gillar flugfiske, golf och avaristik. Fiske och att hålla djur i bur (akvarium) är för mig något av ett etiskt dilemma och för en del kanske även golf är det. Vad jag kan göra för min egen sinnesfrid är att behandla fisken så bra som jag förmår och att försöka ta reda på så mycket jag kan för att uppnå detta. Alternativet är att låta bli att "plåga fisk" med krokar och genom att hålla dem i burar.

                Hur stort ska ett akvarium vara för att passa den eller den fisken? Hur stor är den minsta pöl som de lever naturigt i? Hur rent är vattnet i den?

                Det utrymme som vi rekommenderas att avsätta till olika fiskar är trots allt bara en rekommendation (och säkert en bra sådan). Skulle någon fråga mig hur stor bur jag skulle vilja leva i för att inte känna mig instängd så skulle mitt svar bli att jag inte alls vill bo i någon bur. Även om stängslet sitter runt hela Europa så skulle jag känna att min frihet är begränsad. Men skulle jag ha ett bra liv? Jo, säkert ett bättre liv än de flesta t.ex. i "tredje världen".

                Men nu är ju inte fiskar människor och jag tror inte att de har något större känsloliv, de flesta vilda fiskar slutar dessutom sina dagar som byte till något större djur och blir inte avlivade enligt metoder rekommenderade av djurskyddsmyndigheten. Om någon väljer att ha en fisk i ett tavelakvarium som är smalare äv vad fisken är lång kanske den ändå har ett bättre liv än motsvarande firre i en gyttjepöl där hägrarna brukar fiska? Ja, jag vet inte? Men skulle inte ha en fisk på det sättet för att jag tycker det är oetiskt, men någon annan har kanske andra erfarenheter eller kunskap som inte jag har och tycker då att det är rätt.

                Någon frågade i en annan tråd vilka fiskar som går ihop med en lake. Jag la då in ett recept på stuvad lake, men ingen verkar ha snappat poängen. En fisk som blir över metern lång, som kan väga över 20 kg och lever i kallvatten tycker jag faktiskt går bäst ihop med vitt vin, smör, grädde etc. om man prompt ska ha den inomhus. Men jag tror inte att killen med laken har menat något illa med att ta in den, kanske mår den t.o.m. rätt bra och han vill den säkert bara väl. Moral och etikfrågor dyker upp flera gånger om dagen i våra forum. I grunden tror jag att det beror på att det vi sysslar med är en smula oetiskt, utom i de fall att en fiskart skulle dö ut om den inte hålls i akvarium eller damm.

                Jag vet inte vad som är rätt eller fel, vet bara vad som känns rätt för mig. Men det är bra med ett forum som detta där vi kan hjälpas åt att hjälpa varandra till att hålla våra djur så bra som möjligt genom att förmedla kunskap!
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • bear
                  • October 2006
                  • 89

                  #9
                  Många kloka ord, Piscator!

                  Exakta och riktiga svar är svåra att finna.....
                  Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
                  inte begripit ett enda dugg.

                  /Walter Mondale

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Bra skrivit tycker jag också, ibland skriver man för kort och får en del missuppfattningar.. Ibland skriver man rätt från hjärtat också och blir ännu mer missuppfattad
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Om någon väljer att ha en fisk i ett tavelakvarium som är smalare äv vad fisken är lång kanske den ändå har ett bättre liv än motsvarande firre i en gyttjepöl där hägrarna brukar fiska? Ja, jag vet inte? Men skulle inte ha en fisk på det sättet för att jag tycker det är oetiskt, men någon annan har kanske andra erfarenheter eller kunskap som inte jag har och tycker då att det är rätt.
                      Vem har påstått att man skall ha en fisk i ett tavelakvarium som är smalare än vad fisken är lång????????
                      Ingen fisk skall väl gå så oavsett vad det är för akvarium
                      Eller tycker du att det är OK?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Jag skrev om skalare i tavelakvarie och stew om malawi och slöjstjärt...
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av solbacka
                          Jag skrev om skalare i tavelakvarie och stew om malawi och slöjstjärt...
                          Jo med ingen har väl påstått att det är bra, eller? Därom är vi nog alla överens

                          Jag menar att alla arter har ett behov av ett visst utrymme och det oavsett om de går i ett tavelakvarium eller ett vanligt akvarium.

                          Att generellt peka ut tavelakvarier som otrevliga för alla fiskar som det verkar enligt nedanstående mening tycker jag är fel.

                          Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.
                          Däremot är det självklart som så att vissa fiskar inte passar i ett tavelakvarium (en del har nämnts ovan) därom är vi väl alla överens. Dock att som vi gärna gör i Sverige klanka ner på vissa saker som guldfiskskålar och nu då tavelakvarier (då tänker jag absolut inte bara på denna tråd) istället för att utgå från varje arts behov och det tycker jag gör att man närmar sig problemet på fel sätt..
                          Det kan faktikst vara OK för vissa (dock väldigt få arter) att t.o.m. gå i en stor guldfiskskål, för något fler arter är det OK att gå i ett tavelakvarium, medan det för vissa arter kanske t.o.m. ett akvarium på 1000 liter kan vara för litet.
                          Det är ju bl.a. därför som det för varje art i artbeskrivningen anges en rek. min.storlek på akvariet för varje art.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 December 2006, 16:37.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Jo, Kjell jag skrev rakt från mitt hjärta att JAG tycker inte att fiskarna får ett trevligt liv. Detta är min åsikt.
                            De kan säkert få ett bra liv i ett tavelakvarie men jag tycker inte det...ok, jag är ingen expert på bara mina tre år men jag får lov att tycka vad jag vill.
                            Min åsikt kan vara rätt och den kan vara fel, jag har aldrig sagt att jag alltid har rätt.
                            Jag bara blir så ledsen över offentliga akvarier som de bara trycker in fiskar i. De måste vara en förebild för andra.
                            Senast redigerad av solbacka; 22 December 2006, 17:19.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              #15
                              Jag förstår inte heller varför endlers skulle trivas sämre i ett vanligt akvarium, jag hade min i ett väggakvarium och dom mådde så bra så, enda nackdelen är väl att de var en bit att simma för dom nyfödda ynglen till ytan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...