Belysning igen, hjälp mig välja lampa.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenta
    • June 2002
    • 56

    Belysning igen, hjälp mig välja lampa.......

    Ok har velat fram o tillbaka och vet inte hur jag jag ska göra med min belysning .
    Har iallafall bestämt mig för att satsa på Metallhalogenlampor.
    Akvariets mått 200*60*60cm 720l sötvattenakvarie med framtida tankar på att ha diskusar men först när all växlighet etc fungerar som jag vill.

    Tänkte mig först 3*150W men började fundera om det inte skulle vara bättre
    med 2*250W . Kan tänka mig att man får vackrare ljureflexer med 2*250W?
    Båda i kombination med 2st t5 lyrör mestadels för att få fram färgen på fiskarna.
    Vilken färgtemperatur skulle ni använt ock tror ni det kan bli för mycket ljus ?
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    #2
    Det kommer bli en hel del ljuse

    med 3*150watt = 0.62 w/l
    med 2*250watt = 0.69 w/l

    Jag tror det kan bli lite väl mycket ljus.

    Kör själv med två st T5 rör på 39watt i ett 157 liters kar, och JA algerna mår för bra stundvis...

    Då tycker jag det är snyggare med mindre wattantal så de blir mer levande ljuspel på botten och på fiskarna, med din mängd ljus tror jag bara de kommer skina för fullt...

    Hade kört med 3*70watt MH.....
    Eller en ramp med 2*70w och kanske två stycken T5 rör i i valfritt wattantal, då får du hela kalaset, ljusspel på fiskar och inredning och även ljus i helhet

    //Peter

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har 3*150 w MH + 2*54w T5 till mitt 960 och det funkar kanon. Enda nackdelen som jag ser det är att diskusarna kan se lite mörka ut om de simmar i en speciell vinkel samt du får inte så mycket skuggspel från MH när man även har T5. Men det växer som sjutton !
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Det framgår inte i ditt inlägg vad du ska mer med ditt akvarie än diskus, men om du inte ska satsa på växter får du garanterat mycket stora problem med alger.
        Senast redigerad av NE; 21 December 2006, 18:09.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Såg i en annan tråd att du inte vill ha CO2, då kommer det att bli problem.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Kenta
            • June 2002
            • 56

            #6
            Jo växter ska/är där sedan länge men har kört lite ekonomivariant
            med 2 industriarmaturer med totalt 6*49w High output T5 rör 6500kelvin men dom finns ju inte i riktiga akvarieverisioner men det var värt ett försök under några år.
            Har ganska mycket växter i dag men har inte haft någon bra fart på dom

            "Såg i en annan tråd att du inte vill ha CO2, då kommer det att bli problem"

            Mmm måste varit längesedan,,,,,,,,,,
            Har faktiskt kört CO2 ett bra tag med lite egenpatent med utgångna kolsyresläckare (som för tillfället är slut) och magnetventil men utan ph controller vilket blir nästa investering, men tänkte satsa på rätt ljus först.
            Annars växte det väll ganska bra med co2 och pmd men fick ändå inte riktigt trevliga resultat.
            Senast redigerad av Kenta; 21 December 2006, 22:49. Anledning: fel stavning

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ett råd är att fixa CO2:n innan ljuset. Mycket ljus utan att ha ordning på CO2 och gödning innebär problem. Tvärtom är inte alls lika problematiskt

              EDIT: Var vist bara controller du pratade om att du skulle fixa. Naturligtvis kan man klara sig utan den med rätt inställningar. Däremot bör du fylla dina tuber innan du krämar på med mycket ljus.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Ursprungligen postat av Kenta
                Mmm måste varit längesedan,,,,,,,,,,
                Har faktiskt kört CO2 ett bra tag med lite egenpatent med utgångna kolsyresläckare (som för tillfället är slut) och magnetventil men utan ph controller vilket blir nästa investering, men tänkte satsa på rätt ljus först.
                Annars växte det väll ganska bra med co2 och pmd men fick ändå inte riktigt trevliga resultat.
                Sorry, det var ett snarlikt användarnamn som jag råkade blanda ditt med.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • Kenta
                  • June 2002
                  • 56

                  #9
                  Vill tacka för alla komentarer och expertisråd, skönt att kunna bolla frågor med folk som har intresse,,, hade aldrig kommit så här långt om det inte varit för zoopet =).
                  Men för att komma tillbaka till frågan blir det för mycket ljus i karet om jag kör med co2, PMDD, diskussar och rejält med växter eller ska jag satsa på lite lägre effekt?

                  /Kenta

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kenta
                    Vill tacka för alla komentarer och expertisråd, skönt att kunna bolla frågor med folk som har intresse,,, hade aldrig kommit så här långt om det inte varit för zoopet =).
                    Men för att komma tillbaka till frågan blir det för mycket ljus i karet om jag kör med co2, PMDD, diskussar och rejält med växter eller ska jag satsa på lite lägre effekt?

                    /Kenta
                    Kolla in på min zoon, då jag har det som du undrar, och för mig funkar det kanon!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Kenta
                      • June 2002
                      • 56

                      #11
                      Nice Ansjo!

                      Längtar tills den dagen då mina växter ser ut så där nice
                      Du har ju dock 960l VS mitt 720l 240 l mer vatten! är fortfarande rädd
                      att 3*150W eller 2*250w skulle kunna vara problem med tanke på tidigare inlägg med varningssignaler om algerna???????

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Alger, vad är det?
                        Enda skillnaden är att mitt är 80 cm djupt mot ditt 60. Då jag tittade på ett 720 eller 840 från början skulle jag haft samma belysning i det, då jag redan skaffat belysningen till ett bra pris.
                        Kompisen ska just dra igång ett 720 med likadan belysning och co2, men har du inte tänkt satsa på växtkar, så är det lite mycket att köra med det ljuset.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kenta
                          Längtar tills den dagen då mina växter ser ut så där nice
                          Du har ju dock 960l VS mitt 720l 240 l mer vatten! är fortfarande rädd
                          att 3*150W eller 2*250w skulle kunna vara problem med tanke på tidigare inlägg med varningssignaler om algerna???????
                          Med de förutsättningarna ska det fungera bra när man fått trimmat in allt.
                          Jag hade satsat på 3x150W dels för att totaleffekten är något lägre, men mest för att ditt kar är ganska stort och troligen behöver den utspridda belysningen.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • Kenta
                            • June 2002
                            • 56

                            #14
                            Beslut taget :-)

                            OK !!!!!!!
                            Saken e klar det blir 3*150W MH med 2*80W T5 rör
                            skulle det bli för mycket ljus får jag gå in och styra olika grupper
                            tex kl 1200-2400 2*80W rören tända
                            kl 1300-2300 2*150w MH tända
                            kl 1400-2200 1*150w MH tänt
                            kl 2400-1000 Månljus
                            Det bästa av båda världar ,,, ska bara hitta rätt armatur eller möjligen begagnat .
                            Återkommer med bilder när jag inte behöver skämmas för de gulnade växterna
                            kan dröja ett litet tag suck, bara tiden innan man får en armatur 2-4 veckor pust,,. Får jaga CO2 under tiden.
                            Tack igen för alla råd o synpunkter.

                            /Kenta

                            Kommentar

                            Arbetssätt...