Behöver råd av rengöring utav filter....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klas
    • January 2003
    • 75

    Behöver råd av rengöring utav filter....

    Hej hopp alla glada!
    Upptäckte i dag på morgonen att min pump börjar låta rätt mycket. Pumpen jag har är en Eheim 2048, jag har haft karet i gång i 2 månader nu och har inte gjort ett dugg åt pumpen är det dax att göra rent filtret nu? Jag har läst att det inte bara är att göra rent utan man skall ju tänka på bakterierna som finns i filtret. Hur skall man göra filtrena ren på bästa sätt? Till saken kanske man skall tillägga att jag håller på att behandla för vita prick sjukan och jag är inne på dag två av behanlingen.
    Är det olämpligt att göra rent filtret nu under medicineringen eller går det bra ändå?
    En nybörjare som stortrivs med sin nu hobby.

    Mvh Klas.
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Jag brukar rengöra mina filter när jag tycker att cirkulationen märkbart har sjunkit till en för låg nivå. Om det låter om pumpen så kan det nog vara dags. Eheim 2048 är väl ett innerfilter? Tvätta filtermassan i rinnande fingervarmet vatten. Inte för varmt, då dör bakterierna. Tvätta inte heller ur all smuts, låt det vara kvar lite så bakterierna inte försvinner helt.

    Ang. din vitaprick-sjuka så tycker jag du ska rengöra ändå. Risken är att du får problem med nitrit om pumpens kapacitet går ner pga igenslammning.

    mvh
    /Hasse

    -- http://och.nu/ciklid --
    //Uffe

    Kommentar

    • klas
      • January 2003
      • 75

      #3
      Tack Hasse för dina svar det är ju mycket när man är nybörjare. Mvh Klas

      Kommentar

      • klas
        • January 2003
        • 75

        #4
        Angående min pump som du frågade om så stämmer det att det är ett innerfilter. Klas

        Kommentar

        Arbetssätt...