Räcker två fluval 4 innerfilter till 250 l malawiciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Räcker två fluval 4 innerfilter till 250 l malawiciklider?

    Ja, inte mycket att tillägga, mer än att det är två begagnade Fluval 4 det handlar om. Duger det som filtrering + cirkulation till mina fiskar, eller behöver de kompletteras med tex filtermatta eller liknande?
    222 liter Malawi
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    puttar upp tråden lite, lade in den under "lågtrafik"....
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Till mitt 325 har jag två stycken 1000L och ett 500L innefilter så det du har räcker gått och väl
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • gigardt
        • February 2003
        • 772

        #4
        Filtermassan är nog i minsta laget och med tanke på hur mycket malawi brukar gräva så blir det nog mycket rengöring av filtren.
        Till cirkulationen så räcker det.
        Det måste ju gå och bygga om dem så att du kan ha blå filtermassa i istället.
        MvH Richard
        600l Sydamerika(invånare se nedan)
        7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
        500l innedamm(Koi)
        4500l Damm(Koi)
        125l yngelburk
        400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

        Kommentar

        • sockerconny
          • October 2004
          • 2349

          #5
          Ursprungligen postat av Nils Holmström
          Ja, inte mycket att tillägga, mer än att det är två begagnade Fluval 4 det handlar om. Duger det som filtrering + cirkulation till mina fiskar, eller behöver de kompletteras med tex filtermatta eller liknande?
          Man brukar väl allmänt säga att man ska pumpa runt vattnet 3-5 gånger akvariets volym (helt beroende på vem man frågar ) till malawi/tang., och två stycken Fluval4 pumpar tillsammans 2000 lit./h, så det räcker gott och väl.
          Enda kruxet är ju den minimala filterytan det blir med två innerfilter.

          (Det är ju iofs lätt-som-en-plätt att förbättra filtervolymen på Fluval4-or, ta ur filterkasetterna och sätt i stället i en anpassad bit filtermatta. Vips så har du förstorat filtervolymen. )

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Då köper jag lite blå filtermatta också, finfint!

            Ska jag ha detta i båda, det fins ju en hel massa olika filtrmaterial som biobollar, grus, makroner mm. Skulle det vara någon poäng att köra något annat i en av dem, eller är filtermatta det ultimata? Vilken filtermatta ska man ha? Finporig, grov?
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Då köper jag lite blå filtermatta också, finfint!

              Ska jag ha detta i båda, det fins ju en hel massa olika filtrmaterial som biobollar, grus, makroner mm. Skulle det vara någon poäng att köra något annat i en av dem, eller är filtermatta det ultimata? Vilken filtermatta ska man ha? Finporig, grov?
              Personligen tycker jag att det är absolut enklast (och bäst) med filtermatta. Det duger gott med "den vanliga". (ppi10?)

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Så det du har räcker inte till tycker du personligen?till ditt 250L kar då är det kanske bättre att titta på ett ytterfilter i stället om dina Ciklider skitar ner så mycket att dina två innefilter på vardera 1000L inte räcker till det finns en hel del att välja ibland.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Jag har ett eheim proffessional som det är nu, men faktum är att jag tycker att det är lite bökigt. Det är fult med de gröna slangarna, och filtret är inte särsklit vackert det heller, dessutom är det nog lite klen cirkulation, även om filtervolymen räcker fint.
                  Jag vill alltså ersätta detta med två fluval 4, som jag tänkt köpa.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nils Holmström
                    Jag har ett eheim proffessional som det är nu, men faktum är att jag tycker att det är lite bökigt. Det är fult med de gröna slangarna, och filtret är inte särsklit vackert det heller, dessutom är det nog lite klen cirkulation, även om filtervolymen räcker fint.
                    Jag vill alltså ersätta detta med två fluval 4, som jag tänkt köpa.
                    Och dem två räcker gott och väl till ditt 250 kar,Malawi skitar ner en del men inte så mycket så att dina två Fluval inte klara av det,bara att testa och se
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Till mina malawi har jag ca 5-10 ggr mer tryck i pumparna än antal liter vatten i akvariet så det borde räcka tycker jag. Filtermassan är lite lite men jag tror att det funkar. Se bara till att du har hållare på filtrena så dom hänger en bit ovanför bottenytan då dom slammar igen lite fort annars av malawins bökande i karet.

                      Jag tror inte att du behöver modifiera dom då jag tror dom fungerar bäst i orginalskick då den gamla modellen har ett rör med hål som är i mitten för att fördela insuget bättre.

                      Är det fluval 4+ du pratar om så är den bättre att modifiera enligt min mening så den inte har detta inbyggda rör utan du kan med lätthet ta ur kassetten och sätta en större filterbít som du skär till själv. Du kan då med fördel ta den ena med grövre filter och den andra med ett mindre grovt filter som då tar upp mindre partiklar bättre.

                      Jag tycker det är klokt av dig att välja 2 filter då jag anser att det är bra att bara rengöra en pump i taget för att förhindra nitrithöjningar som lätt kan bli de första månaderna, ibland upp till ett halvår, i ett nystartat akvarium.
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • sockerconny
                        • October 2004
                        • 2349

                        #12
                        Som sagt, det är bara att prova.

                        Värsta scenariot är att du får göra rent filtren i tid och otid med svajiga vattenvärden som följd. (Å andra sidan är inte malawis så jäkla kinkiga. )

                        Själv har jag ett Aqua-Pro ytterfilter (1000 l/h) och en Fluval4 i mitt 310, jag gör rent innerfiltret ungefär var 3-6:e vecka.

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Akvariet är ju allt annat än nystartat, filtret som är i har gått i snart ett halvår. Jag tänkte sätta i de nya filterna och köra dem parallelt med ytterfiltret under ett par månader. Ska förmodligen flytta om ett par månader, och då är det ju ett lämpligt tillfälle att koppla bort ytterfiltret. Kan ju tillsätta nitrivec i början, för säkerhets skull.

                          det är gamla fluval 4 det handlar om. dessa går alltså inte att modifiera lika lätt? jaja, då får jag väl prova med originalfiltret. Annars borde man väl kunna klippa till blå filtermassa? I kuber kanske, som man packar runt röret?
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • sockerconny
                            • October 2004
                            • 2349

                            #14
                            Ett kort tillägg till mitt förra inlägg:
                            Jag kör med orginalfiltermattorna (i kasett) till min Fluva4+, med andra ord "o-modifierade".

                            Kommentar

                            • krippa
                              • December 2005
                              • 72

                              #15
                              Jag har (en) fluval 4 till mitt 250l akvarium men jag har inte malawiciklider utan lite blandat.
                              Som sakt bara en fluval 4 med orginalfiltermattorna (i kasett) och det går jättebra ;D

                              KRIPPA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...