eheim dubbelkran fråga (snabbt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    eheim dubbelkran fråga (snabbt)

    Nu har jag äntligen fått tag på en dubbelkran till filtret. Nu är det så att när man sätter på slangen kan man skruva muttern så långt över slagen så att den hoppar av gängan men man kan inte skruva den över "knölen" på kranen. Dubbelkranens storlek är 25/34 Den lilla dubbelkranen 12/16 den är inte alls så.
    Storleken är rätt, vågar man ha det så? Muttern ska väll klämma ordentligt om slangen? Tacksam för snabbt svar... Vill ha igång mitt ytterfilter nu!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av solbacka
    Nu har jag äntligen fått tag på en dubbelkran till filtret. Nu är det så att när man sätter på slangen kan man skruva muttern så långt över slagen så att den hoppar av gängan men man kan inte skruva den över "knölen" på kranen. Dubbelkranens storlek är 25/34 Den lilla dubbelkranen 12/16 den är inte alls så.
    Storleken är rätt, vågar man ha det så? Muttern ska väll klämma ordentligt om slangen? Tacksam för snabbt svar... Vill ha igång mitt ytterfilter nu!
    Skulle vilja så gärna hjälpa dig men mitt ytterfilter var så klart som det kan bli bara att skruva på sen vips så rann det fint igenom slangarna
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      De dubbelkopplingar som jag använt har varit som så, att man skruvar på muttern över slangen och låser slangen, utan att muttern tappar gängorna. Kiollar man sedan på slangen ser man små spår som muttern gjort. Låter lite korkat men hoppas att du förstår. Kolla om du kanske inte tryckt på slangen tillräckligt på kopplingen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Slangen trycker jag ännda till det tar stopp. Sedan skruvar jag på muttern... och den går att skruva mycket långt. Så gängerna tar slut. Det verkar som om muttern är för stor..
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av solbacka
          Slangen trycker jag ännda till det tar stopp. Sedan skruvar jag på muttern... och den går att skruva mycket långt. Så gängerna tar slut. Det verkar som om muttern är för stor..

          du bör se till att slangändan du har är helt "rak" mot stoppet så att säga, och när du skruvar åt muttern så bör du hålla fast slangen, eller hålla mot med slangen, då kanske den kniper til bättre.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Bifogar foto. Det blir spår i slangen. Slangen är trög att sätta på...
            Första fotot är den tjocka slangen det andra den smala...
            Bifogade filer
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Den tjocka slangen är ju inte ny men plastet kan ju inte krympa det är en eheim orginalslang... rätt tjocklek... för man kan tro att yttermåttet på slangen är för litet...
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Slangen puttas inte ut när du skruvar ut muttern? ibland får man hålla in slanden för att muttern inte ska putta ut den istället för att skruvas på.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  nej, slangen puttas inte ut... Hade muttern varit bredare hade det varit bra.. kanske fel på den?
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    Jag vet inte om jag förstått rätt men tror du menar att muttern inte nyper fast slagen ordentligt...och drar du i slangen så kan den lossna? om det är så kan du vira lite eltejp runt slangändan för att få större ytterdimension och då nyper muttern! har gjort så på en gardena koppling där slagen var för tunn.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Jo, muttern nyper om slangen men den nyper om slangen för långt ut så muttern sitter inte längre fast i gängerna.. Är då lite rädd att slangen ska lossna av vattentrycket. Man kan inte dra av slangen.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        Jo, muttern nyper om slangen men den nyper om slangen för långt ut så muttern sitter inte längre fast i gängerna.. Är då lite rädd att slangen ska lossna av vattentrycket. Man kan inte dra av slangen.
                        kan man inte dra av slangen så bör det ju inte vara några problem...

                        EV. kan det vara så att slangen har stelnat i en större dimension ytterst, om du har slang över kapa av en bit och se om det blir bättre...

                        (du testar rätt lätt genom att klämma på slangen ytterst och en bit in, känns det olika så skulle jag rekomenderta att kapa en liten bit... 3cm räcker nog...)
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Vi ska kapa av en bit. Den har blivit lite större längst ut och då blir den ju lite tunnare... Ska testa i morgon igen. jag kan skruva muttern så mycket så man ser plastslangen mellan gängerna och muttern... men då behövde jag min mans hjälp att skruva tillbaka den... men slangen gick inte att dra av. Vi är lite nervösa för läckage vårt vardagsrum är helt nyrenoverat....
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Det verkar som slangen har krymt. Yttermåttet på slangen är några mm mindre än det ska vara. Funderar på att köpa ny slang. Eller ska man chansa. Den går inte att dra av men slangen/muttern går att snurra på... (fast trögt)
                            Jag tänker också borra hål i slangen under vattenytan så skulle det hända något så kommer filtret att suga luft.
                            Vad ska jag göra? Jag kommer att få höra "vad var det jag sa" av min man resten av mitt liv om det händer något... Han gillar inte att jag skaffat ytterfilter. Men jag sa inget ytterfilter-inga diskus... han tycker mina diskus är fina
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Det verkar som om ingen har en så tjock slang hemma...suck. Då måste jag beställa och det tar ännu längre tid.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...