Ang Halogen belysning (spots)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #16
    Ursprungligen postat av Sintei
    tja, risken att den går sönder visavi det faktum att du får ca 2 "tyska" ljusramper för priset av 1 "svensk" ljusramp. Frakten är faktiskt inte så dyr som folk tror.. typ runt 200kr.

    ah okej, värt att fundera på
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Strixxx
      • December 2005
      • 117

      #17
      Ska kolla runt lite då det är dags, låter ju inte illa!
      Min Zoon

      Kommentar

      • pimo
        • May 2006
        • 182

        #18
        Köper du en mh armatur från jula, vilket jag inte rekommenderar så får du nog med en lampa runt 5-6000 kelvin, vilket ger rättså gult ljus.

        Vill du ha vitare ljus så ska du ha lampor runt 10-14000 kelvin, och vill du ha blåvitt så är det 20-25000 kelvin som gäller.

        Tycker att det verkar onödigt att köra metallhalogen i ett sötkar om man inte har väldigt mycket ljuskrävande växter.

        Skulle jag varit du så skulle jag kolla på en extra t8 eller t5 ramp istället!

        Kommentar

        • Strixxx
          • December 2005
          • 117

          #19
          Jo det lutar faktiskt åt en T5 ramp! Har hittat en till rätt så hyfsat pris, men det blir inte aktuellt förren efter alla helger är avklarade.
          Just nu ska jag bara ha reda på absoluta yttermått för att kunna klämma in den med skohorn!!
          Min Zoon

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #20
            Ursprungligen postat av ralp
            Hur är det med såna här då? LED-Halogenspots. De är ju på 9000 kelvin. Är inte det ganska vit?

            Någon som vet mer och kan det här?

            Hejhopp. R
            Låter spännande, någon som vet vad 16000 mcd motsvarar i lysrörseffekt?

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #21
              Den elektriska effekten blir 2W på den LED-lampan så även om man bara räknar med 50% verkningsgrad på lysrör och 100% på LED (vilket inte är sant något av det) skulle den motsvara 4W lysrör.

              Ska man ha LED så ska man upp i något liknande detta:
              Painless, quick delivery of your domain name. Fast and professional service.


              LED lämpar sig i dagsläget hyggligt för små akvarie men har inte en chans mot lysrör för större.
              Senast redigerad av NE; 15 December 2006, 08:57.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #22
                Led är utmärkta som ljus för akvarier dock värdelösa för växter
                Samt ska du upp i samma ljusmängd så blir de bra dyrt då kan du lika gärna skaffa Högtrycks Natrium lamper
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Danei
                  • September 2004
                  • 555

                  #23
                  Dioder ger ungefär samma ljus som lysrör per watt. Visserligen är det mer riktat. Men det kommer att kosta en förmögenhet att komma upp i ljusstyrka som motsvarar ett rör. En vanlig halogenspott kan funka. Men det beror ju på vilka krav man har.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...