Fluval 4+ för litet för ett 220l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #16
    Ger filtervadden bättre effekt en de filtret som sitter i?!
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #17
      Jag tycker personligen att ett fluval 4+ är i minsta laget för ditt akvarium. Dels så blir filterkapaciteten lite litet och dessutom så tycker jag att dom tätar lite fort och då får du inte någon bra tryck heller. Ett alternativ är ju att skaffa 2 st då de ligger ganska bra i pris, här i Göteborg i alla fall.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #18
        Hur skulle man kunna placera dem då, Marie? En i varje hörna eller...
        Jag har ett Fluval 4 i mitt 200 liters.

        Jag bytte ut halva filtermaterialet mot blå filtermatta ett tag, men tyckte inte att det blev ett dugg bättre, nästan tvärtom.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #19
          Ursprungligen postat av svea
          Hur skulle man kunna placera dem då, Marie? En i varje hörna eller...
          Jag har ett Fluval 4 i mitt 200 liters.

          Jag bytte ut halva filtermaterialet mot blå filtermatta ett tag, men tyckte inte att det blev ett dugg bättre, nästan tvärtom.
          Jag har haft mina i varsitt hörn och låtit myningen vara riktad mot framsidans mitt. Det ena har jag haft grov filter i som jag klippt till själv och i det andra så har jag haft ett väldigt fint filter som då kan fånga upp småpartiklar och då kläggar igen sig snabbare och måste då rengöras oftare. Det andra tar det grövre och räcker då att rensas ca 3-6 månaders mellanrum. Jag tycker inte att man ska rensa sitt filter för ofta då det innehåller mycket "goda" bakterier i det och om man rensar bara det ena filtret så finns det andra som fortfarande är "fit for fight" så man slipper risken för nitrithöjningar.

          Fördelen med dessa filter är att du kan sätta dom på halva trycket i någon vecka för att sen sätta det på max så "hattarna inte blåser av dom" . Enligt mig så bör man minst ha en kvadratdecimeter filteryta per 100 liter vatten.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Isuxs
            • December 2005
            • 796

            #20
            Jag har en Fluval 4 i mitt 360L´s och jag tycker den räcker.. Men jag har inte så mycket fisk mer eftersom jag håller på att gå över till växt träsket nu..
            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
            180L Ghost / Black skalar
            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

            Kommentar

            Arbetssätt...