böja akryl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JaXxS
    • December 2003
    • 251

    böja akryl?

    jag har för mig att de fanns en tråd där de stod om böja akryl. men hittar den inte.. så ja frågar på nytt.
    går de att böja akryl?
    Du e n00b
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Ja, Med värme. Svårt att böja stora saker på ett enkelt sätt, om man ska vara ensam.
    B!

    Kommentar

    • Daniel_N
      • April 2006
      • 573

      #3
      Ugn eller värmepistol brukar funka om det inte är för stora bitar

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Det finns två lite större problem att göra detta utan riktig utrustning,
        1. om man vill ha en rak "skarp" böj är det svårt att få värmen koncentrerad på ett smalt rakt ställe.
        2. det är svårt att värma en längre sträcka utan att någon del svalnar medan man värmer en annan del.

        Till detta kommer även att det är lätt att man i sin iver värmer för mycket på ett ställe och plasten börjar koka.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • JaXxS
          • December 2003
          • 251

          #5
          grejen är att jag har akrylrör på jobbet. och dom är bara 30cm långa. och jag vill ha en 90cm bit. så ja ska skarva rören. och lägga förstärkning på utsidan av röret. ska fixa ett sandfilter
          Du e n00b

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            har för mig att det finns speciallim till ackryl , tror att det hettar tangit, andvänds av rörmokar
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • JaXxS
              • December 2003
              • 251

              #7
              Ursprungligen postat av janne dansk
              har för mig att det finns speciallim till ackryl , tror att det hettar tangit, andvänds av rörmokar
              mvh janne
              där har du fel tangit används med pvc rör

              akryl limmar man med acrifix
              Du e n00b

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Offtopic
                JaXxS, Genomskinligt ackrylrör? rördimmensioner (utöver längden då) Godstjocklek? Någon chans du kan "ordna" ett par bitar till någon som är "lite sugen"?
                /Offtopic

                Är godset tjockt nog hade jag gett fanken i att limma ihopa det, utan fått svarvat ett spår för en o-ring i rörändarna, och klämt ihopa det hela. Biltema & Swedol har rostfria gängade axlar som torde kunna användas till ett sådant syfte. Jag tror det blir både snyggare, och i alla fall för mig, med tummen mitt i handen, enklare.

                B!

                Kommentar

                • JaXxS
                  • December 2003
                  • 251

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr B
                  Offtopic
                  JaXxS, Genomskinligt ackrylrör? rördimmensioner (utöver längden då) Godstjocklek? Någon chans du kan "ordna" ett par bitar till någon som är "lite sugen"?
                  /Offtopic

                  Är godset tjockt nog hade jag gett fanken i att limma ihopa det, utan fått svarvat ett spår för en o-ring i rörändarna, och klämt ihopa det hela. Biltema & Swedol har rostfria gängade axlar som torde kunna användas till ett sådant syfte. Jag tror det blir både snyggare, och i alla fall för mig, med tummen mitt i handen, enklare.

                  B!

                  jaa de är genomskinligt akrylrör. dom är 10cm i diameter. godstjocklek. 4-5mm skulle ja tippa på. nee. tyvär så kan ja inte de. jobbar inte me plast på de sättet. vi fick in en sändning för att göra demorör till vår produkt.
                  Du e n00b

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    Attans.

                    Nåja. Jag hade faktiskt inte monterat 10 cm grova rör ovanpå varandra alls, utan kört ett gäng parallelt. Lägre genomströmning i vardera rörstump, men samma totala genomströmning, och mer, eller samma totala mängd sand. (beroende på kornstorlek)

                    Jag får leta vidare efter rör. Dina verkar perfekta, du vet inte var ni fick dem ifrån?
                    B!

                    Kommentar

                    • JaXxS
                      • December 2003
                      • 251

                      #11
                      ja hade funderingar på att köra parallelt. tror du att det är bättre?

                      vi köpte dom från nybergs plast och metall tror ja de va
                      Du e n00b

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Jag tror det kan vara lättare att konstruera, problemet blir klart att få flödet lika högt genom alla enheterna, men den största fördelen är ju att det är förbaskat lätt att vidare utveckla när man har 1 genomskinligt rör att bedöma resultatet från. Alla de andra kan i princip vara ogenomskinliga, bara man har koll på flödet.
                        Och sen är det ju bara till att koppla på fler enheter för att kunna pumpa mer vatten genom systemet. Finstämma det liksom.
                        B!

                        Kommentar

                        • JaXxS
                          • December 2003
                          • 251

                          #13
                          mm jag ska nog göra 3stycken rör parallelt istället.. verkar mycke bättre
                          vilket tror du är bäst. att göra alla anslutningar från toppen elle in från botten o ut på toppen.. hm lite rim på de hela..
                          Du e n00b

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            Jag tror mer på 3 parallella. (eller fler) Antingen har du möjligheten att göra halvavancerade, och antagligen ganska restriktiva portar i botten för att inte sanden ska rinna ner i rören när pumpen stängs av, eller så kör du allt ovanifrån. Lättare att ordna någon form för styrsel på flödet genom vardera rör så med, nakdelen är att den effektiva volymen av röret minskas med det utrymme ingående rör förbrukar.

                            Det tar antagligen mindre utrymme med både in och ut i samma ända, samt enheten blir lättare att placera med.
                            B!

                            Kommentar

                            • JaXxS
                              • December 2003
                              • 251

                              #15
                              jag har också funderingar poå att göra en upponer vänd trekant. som håller måtten 70 högt och 70 brett och 10 djupt. enbart för att kunna ha mycke sand i. vet dock inte om de kommer funkar.
                              Du e n00b

                              Kommentar

                              Arbetssätt...