Aquabee UP 3000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anti
    • May 2006
    • 30

    Aquabee UP 3000

    Hej,
    I våras köpte jag ett begagnat kar på 540 liter med BTN och i detta satt en Aquabee UP 3000 bland en massa filterkuddar.
    Förra ägaren hade strypt utflödet med slangklämma och pumpen lät som ett startklart flygplan. 3000 l/h är nog ok om man ska ha ciklider men jag är mer intresserad av fiskar som vill ha lite lugnare vatten. Stryper man inte pumpen så blir det närmast storm i karet.
    Så jag går och köper mig en Eheim compact-pump istället. Problemet med den nya pumpen är att sniglarna som lever i bakgrunden har en förmåga att leta sig in pumpen och dessutom cirkulationen är lite för klen. Så nu tänkte jag dra igång den gamla pumpen igen men undrar om någon vet detta:
    1. Kan man plocka isär Aquabee-pumpen för rengöring eller är den gjuten i ett stycke?
    2. Går det att få tag på delar till pumpen? Kanske lite beroende av svaret på fråga 1? Tänkte att oljudet kanske beror på någon del som behöver bytas?
    3. Kan man reducera flödet något utan att pumpen börjar föra oljud?
    Vänligen,
    Anti
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    1. det ska gå... man plockar av underdelen (har ingen själv men antar att det handlar om att vrida på "slangfästet")
    2 jepp, på välsorterade affärer annars kan de ofta beställa hem... kolla hålet i rotorn, om pumpen låter mkt brukar den vara utsliten, annars axeln. rengör med en gammal tandborste och glöm inte kylkanalen
    3 du kan strypa pumpen men det är bättre att köra med fler utflöden, och med bakgrund är det ju inget fult att dra lite slangar... annars kan du reducera insuget genom att sätta dit en mindre slang eller ett förfilter... eller bara lsätta igen det något...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Vandal
      1annars kan du reducera insuget genom att sätta dit en mindre slang eller ett förfilter... eller bara lsätta igen det något...
      ALDRIG reducera på insidan på pumpar ALDRIG!
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • anti
        • May 2006
        • 30

        #4
        Förstår inte riktigt... Jag antar att det är insuget som avses. Varför inte? Vad är skillnaden mellan att reducera utblåset mot att minska insuget? I princip så är väl det som sker av sig själv när filtermassan har blivit tillräckligt smutsig?
        Vänligen,
        Anti

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          du skall aldrig strypa insuget.
          när det saknas vatten i detta fall, så börjar rotorn att vobbla lättare , pumpen är inte skappad för att gå i ständigt uppförsbacke liksom...
          det är samma fenomen som när det bildas bubblor även om det inte finns något läckage...

          om du minskar utblåset ist så är det ju stopp i dörren så att säga... man kan aldrig få ut mer än man pressar in,,,,
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • anti
            • May 2006
            • 30

            #6
            A-ha, tack!
            Slutsatsen borde väl vara att inte labba eller reducera alls utan skaffa en pump som är rätt dimensionerad. Frågan är bara vad som är "lagom"? Även om cirkulatiospumpar inte är så väldans dyra så bär det emot att behöva pröva sig fram. Eheim Compact 1002 är för klen är opraktisk, Aquabee 3000 är för stark så det gäller hitta något där emellan. Några tips?
            Ännu en pryl till önskelistan. Tur att det är jul snart...
            Vänligen,
            Anti

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              eheim 1250,2252, kraftpaketet... klart en favorit... pumpar 1200 liter och går i ur och skur... lite dyrare men klart värt det... billigare varianter är aquaclears powerheads, även de funkar bra men är enligt mig lite klenare...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...