Pumpfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blopp
    • June 2005
    • 121

    Pumpfråga

    Hej hallå!

    Fick med en pump och ett rör med en liten kul som skulle flyta upp vid ytan och leda ner luft som sedan pumpas ut. Jag har dragit åt den där kulan så hårt jag kan men jag tycker ändå det bara forsar ut luft från pumpen...så hela akvariet blir fullt med syrebubblor. Ska jag ta bort den helt eller?
    /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.
  • Ikuinen
    • November 2006
    • 74

    #2
    Hej igen Jag kör aldrig med pump syrsättning, syrepump, "syreslang till cirkulationspump" ect. Men gör som så att du har flöder nära utan så att det blir bra cirkulation på ytan (ett alternativ är att rikta strålen upp mot ytan, om du kan ändra riktning på flödet på pumpen) detta ser till att vattnet syresätts.
    Simma lugnt!

    The_hitman_7@hotmail.com<- Msn om någon är snackesjuk.

    Kommentar

    • blopp
      • June 2005
      • 121

      #3
      Nja, det går inte nå bra att rikta "utblåset". Men ja, det lugnar ner sig i perioder, antar det har å göra med hur den där knoppen åker runt i akvariet. Kanske kan gå ändå. Annars får jag kanske köpa nån klamma och sätta på slangen kanske, borde ju gå. Hehe, tack för all hjälp, det lär komma fler frågor.
      /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #4
        ta bort den helt enkelt
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • blopp
          • June 2005
          • 121

          #5
          Men om jag tar bort den...och inte kan få pumpen ända uppe vid ytan, kommer syre ner tillräckligt till vattnet då?
          /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Ja det räcker att ytvattnet rör sej lite så syresätts vattnet tillräckligt.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • blopp
              • June 2005
              • 121

              #7
              Jaha, där ser man. Jag som trodde det behövde vara rejäl skjuss på det för att det skulle fungera. Ska se hur det utvecklas...annars tar jag väl bort den där fula slangen och kulan, hehe.
              /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

              Kommentar

              • Shilo
                • June 2005
                • 170

                #8
                Ursprungligen postat av blopp
                Jaha, där ser man. Jag som trodde det behövde vara rejäl skjuss på det för att det skulle fungera. Ska se hur det utvecklas...annars tar jag väl bort den där fula slangen och kulan, hehe.
                Var finns pumpen som pumpar syre i haven, tror du?
                Kaniniska hälsningar

                Shilo

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Jag brukar sätta i syre i pumparna dels för vattenhinnan och sen blir det lite som fattigmans co.Men det är ju lite som man känner själv och sen låter det ju lite ochså
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • Shilo
                    • June 2005
                    • 170

                    #10
                    Ursprungligen postat av santa
                    Jag brukar sätta i syre i pumparna dels för vattenhinnan och sen blir det lite som fattigmans co.Men det är ju lite som man känner själv och sen låter det ju lite ochså
                    Japp, och så spolar du bort den ev. Co2 som finns i vattnet för växterna...
                    Kaniniska hälsningar

                    Shilo

                    Kommentar

                    Arbetssätt...