Tömma karet, silikonet torkar? Alger på BTN.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sperto
    • October 2006
    • 6

    Tömma karet, silikonet torkar? Alger på BTN.

    Jag kommer att resa bort i 4 månaders tid och har därför "lämnat bort" mina fiskar. Jag har därför ett fisktomt 720 l kar med en BTN-bakgrund.
    Nu har jag 2 oklarheter:
    1. Jag funderar på att låta karet stå tomt i 4 månaders tid. Är det då risk att silikonet kommer att torka eller att bakgrunden kommer att lossna?
    2. Jag har ganska mycket alger på bakgrunden och skulle vilja passa på att bli av med dem då jag är bortrest. Om jag tömmer karet, kommer då algerna att torka och vara lätta att plocka bort? Är det en bättre lösning att hälla i algdödande medel?
    Tacksam för goda råd.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    1. silikonet blir inte dåligt för att det står tomt, det är bara myt (mycket UV-ljus kan försämra silikon).

    2. när algerna torkar in brukar det vara väldigt svårt att få bort dem, så jag rekomenderar att försöka få bort dem innan de torkar in.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Sperto
      • October 2006
      • 6

      #3
      Silikonfrågan löst.
      Att tömma karet löser tydligen inte algproblemen.

      Betr algerna. Att skrubba BTN bakgrunden vill jag ogärna. Dels för att algerna sitter ganska hårt fast plus att jag inte vill förstöra bakgrunden.
      Vilket alternativ är bäst:
      - Släppa i 1 eller 2 ancistrus och låta dem gotta sig på algerna under 4 månaders tid. Ett alternativ jag helst vill undvika då det kan vara svårt med kompletterande utfodring.
      - Algmedel? Jag vet inte hur pass effektivt dem är. Någon rekommendation? Algenkiller?
      - Total mörkläggning av karet, m h a pressenning el dyl.

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Jag är långt från expert på BTN bakgrunder, men den information jag har råkat på indikerar att BTN bakgrunder utan problem tål att man skrubbar bort alger med en disksvamp utan slipmedel.

        Det är antagligen så jag hade gått tillväga. Tömt baljan, skrubbat, sköljt rent, och tömt igen.
        B!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag har för mig att högtryckstvätt funkar på BTN utan att den blir förstöd, så lite lätt skrubbning borde ju inte vara ett problem
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            Jag har borstat ordentligt med en nagelborste på min "fake-BTN", och det gick utmärkt
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              #7
              Blöt ner BTN i ett kar eller liknande så algerna mjuknar, sen är de bara att ta bort dom med borste...enkelt och smidigt

              //Peter

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #8
                Mörkläggning kommer att funka.

                Kommentar

                • Shilo
                  • June 2005
                  • 170

                  #9
                  10% väteperoxid, och de är garanterat borta!!!
                  Kaniniska hälsningar

                  Shilo

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    72 liter 100%'ig väteperoxid känns som en dyr lösning. Och svårt att få tag på. Raketbränsle, tror jag. Jag missförstod förhoppningsvis.

                    Varför inte bara en pumpflaska med vatten, och en disk svamp?
                    B!

                    Kommentar

                    • Shilo
                      • June 2005
                      • 170

                      #11
                      36%ig lösning finns på apoteket, kostar ju fan inget...

                      Jag drog i 10-15%ig lösning i min tank på toffsalgerna, och poff....hela karet satte igång och bubbla. Så nog är det fart på de fria radikalerna alltid...
                      Kaniniska hälsningar

                      Shilo

                      Kommentar

                      • norsen
                        • December 2006
                        • 36

                        #12
                        Sitter lite i samma sits som postskaparen.
                        Precis köpt ett kar med BTN som har rätt så mycket alger på sig.
                        Hur mycket klarar BTN av att man skrubbar på den?
                        Nagel/diskborte? Stålborste?
                        Det satt rätt så hårt så jag är lite orolig för att inte få bort det.
                        Det finns inget sätt att få algerna att släppa utan att tillsätta något som dödar fiskarna?

                        /gurka

                        Kommentar

                        Arbetssätt...