Köpa nya slangar till eheim var?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Köpa nya slangar till eheim var?

    Jag ska köpa nya slangar till mitt eheim ytterfilter och undrar var de är billigast att köpa. Helst över internet. Pwss har inte rätt storlek, inte Guldfisken heller. Den enda jag hittat är Akvarielagunen och de tar:
    Slang, 12/16 20kr/m och 25/34 79kr/m
    Enkelkran 12/16 54kr och 25/34 237kr.
    Tänkte ha kranar på filtret så att slangarna går att ta av utan att behöva ta de ur akvariet. jag har ju hörnakvarie och det är lite bökigt.

    Frågan vad som är billigast, internet (akvarielagunen) eller be en akvarieaffär ta hem. verkar vara svårtt att få tag på 25/34 slangen, är inte den vanlig?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag hade precis samma problem till mitt Eheim 2260. Kollade runt bland grossisterna men de hade inte hemma och skulle beställa på PWSS när jag var på Hercules i Göteborg, och som tur var så fanns det hemma där.
    Såg deras lager, och det som inte finns där är nog ganska lätträknat

    Vill du ha hem slangen detta året, så ring till PWSS och kolla om han har hemma, det skulle jag göra efter att ha väntat på att affärerna här i Varberg inte fick tag i slang efter en månad.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3


      varför enkelkranar?, det gör ju ingen nytta....



      +19€ i frakt...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Han i Stoby han hade hur mycket som helst till filter allt möjligt man kan tänka sig.Det är bara att ringa och höra om han har det hemma skickar dig ett telenummer på Pm Linda så du slipper leta efter det.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5

          avstängningskran så jag kan stänga av slangarna. Kanske jag fattar fel, har aldrig haft ytterfilter förr. Vad är en dubbelkran?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Det var billigare i tyskland, sedan får man räkna med frakten också... Ska ringa runt lite också.
            pwss har ej den tjocka slangen... endast akvarielagunen av de tre jag kommer ihåg, finns det fler internet sälj ställen?
            Hur fort blir slangarna hårda? Man kanske kan använda de jag fick med ändå?
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Menade du att PWSS inte hade den hemma på lager?, för nog allt hittade jag den på webshopen.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Hos våran järnhandlare här i stan (Woody) har de exakt samma slangar (bådet typ, färg och dimensioner) som sitter på vårt stora Eheim-filter.
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Menade du att PWSS inte hade den hemma på lager?, för nog allt hittade jag den på webshopen.
                  http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=70&page=2
                  Det var avstängningskran de inte hade. Jag skulle behöva avstängningskran till det för när jag väl får dit slangarna så är det mycket svårt att få bort de igen när jag behöver renjöra filtret. De har dubbelkranar men de är ju svindyra över 500kr.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Ursprungligen postat av Piscator
                    Hos våran järnhandlare här i stan (Woody) har de exakt samma slangar (bådet typ, färg och dimensioner) som sitter på vårt stora Eheim-filter.
                    Kanske man skulle kolla woody, deras priser är ju säkert 1/10 av vad eheim orginal. Fast jag måste endå få tag på kranar. Sedan kanske min man vill att jag ska köpa orginal så det inte händer något otrevligt .
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • zebraciklid
                      • November 2006
                      • 100

                      #11
                      Godstjocklek

                      25/34, behöver du verkligen ha så tjockt gods i slangen ? det är ju 4.5 mm , tycker både det verkar klumpigt och ett overkill som du måste betala för. Det finns ju slangar med tunnare gods.
                      Man ska vara nöjd med det man har, men man ska inte nöja sig...

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Ursprungligen postat av zebraciklid
                        25/34, behöver du verkligen ha så tjockt gods i slangen ? det är ju 4.5 mm , tycker både det verkar klumpigt och ett overkill som du måste betala för. Det finns ju slangar med tunnare gods.
                        Det numret står på slangen jag fick med. Man jan väll inte ha någon annan? Eller?
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • zebraciklid
                          • November 2006
                          • 100

                          #13
                          Man behöver ju inte ändra på yd, det förstår jag. Tycker det bara verkar vara mkt gods (4,5 mm ) i en slang som du använder för vatten. Borde ju räcka med 3 mm kanske 2.5. Slangen blir ju bara klumpigare och styvare av att den är så tjock i godset.
                          Man ska vara nöjd med det man har, men man ska inte nöja sig...

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Ja, det kan man ju fråga sig varför eheim har sådanna slangar...
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • zebraciklid
                              • November 2006
                              • 100

                              #15
                              Ursprungligen postat av solbacka
                              Ja, det kan man ju fråga sig varför eheim har sådanna slangar...

                              Pja...det vet jag faktiskt inte...har själv jobbat på ett ställe där de handlar med olika slang så jag köper av dem. Det bästa är sk tygonslang, eller medicinsk silikonslang, vet mkt väl att det är ett overkill, men jag vet att ingen skit kommer från själva slangen då iallafall, vare sig mjukgörare eller en massa udda mögelmedel..

                              Den framställs i renrumsmiljö och med av FDA godkända rutiner
                              Man ska vara nöjd med det man har, men man ska inte nöja sig...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...