Belysning & matning av fiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flyingby

    • January 2002
    • 6

    Belysning & matning av fiskarna

    Jag har hört att belysningen i akvariet skall vara tänd max 11-12 timmar per dygn för att inte algerna skall växa snabbare än växterna. Jag har också hört att fiskarna skall få mat 2-3 gånger per dygn. Eftersom jag åker till jobbet kl. 7 på morgonen och kommer hem kl. 6 på kvällen så innebär det att jag måste mata fiskarna och tända akvariet precis innan jag åker till jobbet och mata fiskarna direkt när jag kommer hem för att sen släcka ljuset. När skall jag då ha tid att titta på och njuta av fiskarna?

    Jag har läst om en person som hade ljuset tänt mellan kl. 06-10 och mellan 16-23 för att både kunna mata fiskarna 2 gånger per dygn, ha ljuset tänt 11 timmar per dygn OCH samtidigt ha tid för att titta på och njuta av fiskarna. Fungerar det bra för både fiskarna och växterna att ha tänt i 2 olika perioder per dygn?

    Tacksam för hjälpsamma råd!
    Christer


    Christer
    Christer
  • skraegget
    • February 2002
    • 157

    #2
    Du kan ha en timer till ljuset och en matnings automat. Då kan du ju tända klockan 9 på morgonen och då faller det ner lite mat till dem fem över 9 osv. Du måste inte mata tre ggr om dagen heller, det går bra med en och tva ggr om dagen också.

    Kommentar

    • flyingby

      • January 2002
      • 6

      #3
      Tack för svaret, men jag har 12 akvarier och det blir dyrt att ha matningsautomater till alla! Jag har redan en timer som sköter tändning och släckning.

      Christer

      Christer
      Christer

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej flyingby,
        Det är nog egentligen ingen som vet om det är OK för växterna och fiskarna att ha ljuset tänt i två omgångar. Det finns ingen forskning på området. TROR dock inte att det är en bra idé.

        En möjlighet skulle vara att du ser till att belysningen i rummet tänds upp en stund innan du åker på morgonen, t.ex. kl.6. Fiskarna har då vaknat tillräckligt samtidigt som det är ljust nog och du kan då mata innan du åker till jobbet. Sedan slår akvariebelysningen på några timmar senare.
        En annan möjlighet skulle vara att du har en svag ljuskälla inkopplad i akvarierna som slår på kl.6 och sedan slås huvudbelysningen på några timmar senare.
        Hur ofta du behöver mata beror ju sedan på vilka fiskar du har i akvariet, vuxna fiskar klarar sig lätt med mat 2 ggr per dag. För yngel rekommenderar jag nog foderautomater, eller att du matar med levande artemia på morgonen som håller sig vid liv några timmar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...