Syre till vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbel
    • December 2004
    • 37

    Syre till vattnet

    Jag har precis köpt en filter-pump med ett munstycke som man ska sätta i en luftslang i. I andra änden av luftslangen så kan man reglera luftmängd som blandas med vattenutblåset i filterpumpen. En luftpump inbyggd i utblåset alltså.

    Jag undrar nu om det är lika effektivt att sätta till luft på detta viset i utstrålen UNDER vattenytan som att flytta upp pumpen och sätta pumpmunstycket (utan luftare) alldeles vid vattenytan och låta "sprutet" köra mot vattenytan för att syresätta det?

    Vad tror ni?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det är rörelsen vid ytan som syresätter vattnet inte bubblorna,personligen tycker jag att det är lite jobbigt med en massa bubblor i vattnet det förstör hela intryckts synen av akvariet när man tittar på det,men det kan vara väldigt efektfullt också på samma gång tycker nog vissa
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Bubbel
      • December 2004
      • 37

      #3
      Alltså... att luft blandas med vatten ger ingen effekt alls? Allt handlar bara om vattenytan?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Bubbel
        Alltså... att luft blandas med vatten ger ingen effekt alls? Allt handlar bara om vattenytan?
        När bubblorna kommer upp till ytan så bildas där rörelse på vattenytan det är det som syresätter vattnet Bla
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Bubbel
          • December 2004
          • 37

          #5
          Okej, då förstår jag! Jag trodde lixom att syret kunde blandas i vattnet med lite fart hehe

          Kommentar

          • Shilo
            • June 2005
            • 170

            #6
            Ursprungligen postat av Bubbel
            Alltså... att luft blandas med vatten ger ingen effekt alls? Allt handlar bara om vattenytan?
            Bara nå´n procent med luftpump och syresten....
            Kaniniska hälsningar

            Shilo

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Bättre med utblåset så det rör runt i vattenytan-och tystare!!!!!!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Bubbel
                • December 2004
                • 37

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Bättre med utblåset så det rör runt i vattenytan-och tystare!!!!!!
                Vad ska man då ha bubblor till? Om de inte gör någon större skillnad? Var man än läser här på forumet låter det som att det är överflödigt och inte värt att det väsnas, med bubblor.

                Det blir väl till att flytta upp pumpen då, så maximalt med syre kommer ner. För man får ju för sig att bubblor ska vara effektivt, så som det rör runt! Det blir som en storm när man säter i max med luft .

                Blir växterna ledsna om vattnet är för syrerikt?

                /Tack för alla svar

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Bubblorna kan rent teoretiskt i alla fall, effektivare binda upp, och bryta ner protein hinnan som gärna bildas på vattenytan, utan att man sätter pumpen ovanför vattenytan. Det borde inte i sig vara ett problem för akvarier med vettig filtrering / cirkulation, men det händer trots allt.

                  B!

                  Kommentar

                  • Bubbel
                    • December 2004
                    • 37

                    #10
                    Okej, så bubblor ÄR bra för nåt

                    Nu har jag provat att flytta upp pumpen så utblåset är mot ytan, men då drar den in luft av sig själv så det virvlar o far ändå... Tror att det beror på att motorn sitter där uppe och det inte är helt tätt där. (Borde det vara ett problem att gå tillbaka till affären med? Filtrerar den sämre då?)

                    Så det blir inte sågot sånt alternativ för mig med denna pumpen. Om jag kan bygga om munstycket så att det riktas snett uppåt kan jag ju få mer rörelse på ytan - men det verkar som att bubblorna får bli vad jag har att jobba med när det gäller syresättning av vattnet.

                    Eller ska jag köpa ny pump?

                    Kommentar

                    • Shilo
                      • June 2005
                      • 170

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bubbel
                      Vad ska man då ha bubblor till? Om de inte gör någon större skillnad? Var man än läser här på forumet låter det som att det är överflödigt och inte värt att det väsnas, med bubblor.

                      Det blir väl till att flytta upp pumpen då, så maximalt med syre kommer ner. För man får ju för sig att bubblor ska vara effektivt, så som det rör runt! Det blir som en storm när man säter i max med luft .

                      Blir växterna ledsna om vattnet är för syrerikt?

                      /Tack för alla svar
                      Ja, växterna blir inte glada, och om du har Co2 så luftar du ur det ur vattnet fortare än vad som är bra..

                      Och.....det finns inga luftpumpar i haven, syresättningen sker med vågrörelser vid kontakt(ytan) med luften.
                      Kaniniska hälsningar

                      Shilo

                      Kommentar

                      • Bubbel
                        • December 2004
                        • 37

                        #12
                        Tack för alla svar! Jag lär mig så mycket!

                        Okej, så kontentan är att jag behöver bygga om utblåset... Vill inte att växterna ska få det dåligt!

                        Hur vet man om man har för hög/låg Co2 i vattnet? Alltså när behöver man lufta vattnet?

                        Kommentar

                        • Bubbel
                          • December 2004
                          • 37

                          #13
                          Haha Nu har jag byggt om utblåset med en liten bit slang som jag satte på och vinkla uppåt. Nu går vattenstrålen snett upp och gör lite vågor på vattenytan. Det måste väl bli bra, eller?

                          Så nu mår växterna bra för att de får behålla Co2. (?)

                          Frågan kvarstår dock, när behöver man lufta igenom vattnet?

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bubbel
                            Haha Nu har jag byggt om utblåset med en liten bit slang som jag satte på och vinkla uppåt. Nu går vattenstrålen snett upp och gör lite vågor på vattenytan. Det måste väl bli bra, eller?

                            Så nu mår växterna bra för att de får behålla Co2. (?)

                            Frågan kvarstår dock, när behöver man lufta igenom vattnet?
                            Eller du kan också knyta luftslangen så den blir tilltäppt så kommer det ingen luft i den
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Shilo
                              • June 2005
                              • 170

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bubbel
                              Haha Nu har jag byggt om utblåset med en liten bit slang som jag satte på och vinkla uppåt. Nu går vattenstrålen snett upp och gör lite vågor på vattenytan. Det måste väl bli bra, eller?

                              Så nu mår växterna bra för att de får behålla Co2. (?)

                              Frågan kvarstår dock, när behöver man lufta igenom vattnet?
                              Ja,det är bra !
                              Vad jag menade var, OM du kör med Co2 gödning till växterna, så luftas C02-gasen ur vattnet....och det vill man ju inte.
                              Du behöver aldrig lufta igenom vattnet, vattnet blir syresatt vid ytan automatiskt...det gäller att få detta ytvatten att blandas med resten i karet, och det sker med hjälp av vattenrörelse vid ytan, antingen med filterpumpen eller en extra cirkulationspump..
                              Kaniniska hälsningar

                              Shilo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...