hitta läckan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    hitta läckan?

    ska börja silikona om min tank om ca en timme eller två (ca kl 2215-2315-söndag 19/11-06)) pga av en läcka.
    men hur *svordom* hittar jag läckan?

    läckan är inte större än att det har droppat 1droppe/10sekunder, så det är inget stort hål.
    lägg märke till HAR DROPPAT. droppar inte längre, men det kan bero på att typ sand har fastnat i hålet eller så (jag är säker på att det är en läcka, eftersom jag hittade ca 1liter vatten på golvet dagen då jag upptäckte det, så det rör sig inte om att jag spillt lite).
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det värsta är att läckan kan vara långt uppe, men att den visar sig i nederkant på karet pga vattnet kan vandra utan att man ser det. Är det ett helglaskar eller med alu-ram? Gammalt?
    Om det vore mitt kar så skulle jag solicona om hela karet, då vet du att hela akvariet har fräsch silikon.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      köpte det begagnat för typ 5 år sen, så jag har ingen aning om hur gammalt det är.
      alu-ram på det.
      tror jag hittat läckan (silikonet på ett ställe satt löst och det var blött bakom det).
      problemet med att silikona om hela är att det är 160X50X50...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo, förvisso är det ett ganska stort kar men jag skulle ändå göra hela arbetet. Det kanske börjar läcka 5 cm från där du åtgärdar om en vecka, och då är det inte lika kul längre . Sedan kan det ha läckt från ett annat ställe, men det är där du såg vattnet som man tror det kommer ifrån. Lät lite invecklat nu men hoppas att du förstod .
        Hur du än gör så lycka till!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          vattnet droppade från ramen, så jag har verkligen ingen aning om vart läckan är. men jag tror som sagt att jag hittat den. kommer att smeta på ett lager silikon över hela, men bara ordentligt där det saknas silikon.
          tack för de snabba svaren.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Kommer du tömma karet? Det är svårt att få det tätt genom att täta utifrån, vattentrycket gör att silikonen pressas bort innan den härdat.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Kommer du tömma karet? Det är svårt att få det tätt genom att täta utifrån, vattentrycket gör att silikonen pressas bort innan den härdat.
              mina fiskar bor temporärt i mitt badkar med ca 350L (akvarie)vatten, stenar, rötter och stillastående pump (jag en annan liten igång för att slå sönder vattenytan) men inget grus.

              som en liten bonus så har jag slarvat bort min silikon-pistol, så det var till att trycka hårt för att få ut nåt från tuben.

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                hur har det gått ?
                / dtoppen /

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #9
                  Ursprungligen postat av rödtoppen
                  hur har det gått ?
                  mina fiskar lever livet i mitt badkar iaf..

                  jag tror att jag hittat läckan, och jag har kletat på silikon. lukar inte hallon direkt, och man blev lite yr.
                  ska provfylla imorgon, och läcker det inte då så ska jag föra över allt i det igen.
                  läcker det igen så kommer jag att dra ut all gammal silikon och täta allt.
                  hade tänkt börja så snart jag lämnat grabben på dagis, men blev inringd på jobb (natt) så jag kommer att sova halva dagen imorgon.

                  tyvärr så behöver jag mitt badkar/dusch, men annars så hade jag byggt en bakgrund till tanken i frigolit, men det hinns inte. kanske till nästa tank.
                  dock så tänker jag slänga ner en del jord i tanken för att försöka få mina växter att växa mer.

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    Klart för sent nu, men i nödfall är smartaste sättet att skära rent med rakblad längs alla fogarna, men lämna själva fogen orörd. (mellan glasbitarna) Städa rent, tvätta med T-röd och lägg på en ny invändig fog. Det bästa är dock att helt limma om baljan, som tidigare nämnts.
                    B!

                    Kommentar

                    • bena
                      • April 2006
                      • 1245

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr B
                      Klart för sent nu, men i nödfall är smartaste sättet att skära rent med rakblad längs alla fogarna, men lämna själva fogen orörd. (mellan glasbitarna) Städa rent, tvätta med T-röd och lägg på en ny invändig fog. Det bästa är dock att helt limma om baljan, som tidigare nämnts.
                      B!
                      körde rakblad (utan att ta bort fogen) och tvättade med kemisk ren aceton.

                      håller nu på att fylla det med vatten och ska se om det läcker inom de närmsta timmarna.

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Det var exakt så jag menade, och jag förutsätter att det gick bra.
                        B!

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          en annan variant är. om du har tillgång til en kompressor , så "blåsar" du der vor det droppar . sedan syns det i karet vart bubblarna kommar ut , der har du troligen läckan
                          mvh janne
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            Kan fungera, men kan även slita sönder fogen helt, och få vissa... blöta konsekvenser.
                            B!

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              #15
                              limma om hela baljan, att trillskas med att laga "läckor" slår bara tillbaka med dubbel effekt tro mej..

                              Har de börjat läcka på ett ställe är de inte säkert att resten är specieltl friskt och kan börja läcka när som helst..

                              //Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...