Ytter VS inner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Ytter VS inner?

    Har tänkt göra en totalrenovering i mitt 200 literskar!

    Funderar på om jag ska byta upp mig från min Fluval4 till ett ytterfilter.
    Men jag är lite fundersam, vet inte riktigt vad det är för skillnad. Givetvis vet jag att ett ytterfilter är större och är utanför karet Och att man behöver göra rent det mer sällan än ett innerfilter.. det är i stort sett allt jag vet

    Jag är inte nöjd med min Fluval4, upplever precis som många andra att den slammar igen fort och inte håller vattnet rent.
    Startade en annan tråd och fick tips att sätta in blå filtermatta i stället för orginalmattan. Dock verkar inte detta göra nån jätteskillnad...
    Så frågan är, varför ska jag lägga pengar på ett ytterfilter?

    Tacksam för hjälp!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Sen har jag en fråga om filtermaterialet..

    Har läst lite om det men begriper inte mycket verkar finnas hur mycket som helst att välja på?!?!
    Vissa pratar om makaroner, är det vanliga makaroner man äter eller?? Ursäkta den dumma frågan men jag är lite nyfiken på det

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Niklas Sundqvist
      • December 2005
      • 88

      #3
      tja

      Ursprungligen postat av battalionP
      Sen har jag en fråga om filtermaterialet..

      Har läst lite om det men begriper inte mycket verkar finnas hur mycket som helst att välja på?!?!
      Vissa pratar om makaroner, är det vanliga makaroner man äter eller?? Ursäkta den dumma frågan men jag är lite nyfiken på det

      /Hans

      nej det är inte makaroner man äter

      det är keramiska rör, vet inte riktigt varför folk kallar dom för makaroner.
      ett utterfilter har de fördelarna att de har störe filter volym + att jag tycket det är snyggare med ett akvarium som inte har en massa elektronik i sig

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Fördelen med ett ytterfilter är främst volymen på filtret, med stor volym får du en bättre nitrifikation och i och med det stabilare vatten värden vilket gynnar fiskar och växter och missgynnar algerna.

        Ang makaronerna anser jag att Kungsörnens är dom bästa ;-)

        Nej men skämt åsido det är en typ av porslinsrör som har stor yta som bakterierna kan sitta på.

        Kolla på Zoopets förstasida i menyn till höger hittar du lite läsning om filter och filtermaterial.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          aaah, det var jag tyckte att det inte kunde vara ätbara makaroner
          jaja då har man lärt sig något nytt idag också!

          En dum fråga till, Har ytterfilter bättre "pumpförmåga" (hittar inte order ) alltså pumpar runt vattnet snabbare eller är det lika för inner och ytter?

          Sen har jag förstått att det kan skilja ganska mycket i pris? Eheim ligger väl med i toppen, eller? Vad har dom som dom billigare märkena inte har?

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Niklas Sundqvist
            • December 2005
            • 88

            #6
            jag har en snålis variant en projet på 800l/h men det är lite av vad man tycker själv att man vill ha men jag skulle rekomendera att överdimitionera lite för oftast har man pumpen på golvet och man tappar ganska mycket flöde nör man har 1 meters tryck höjd. skilnaden på pumparna har jag inte så stor koll på men jag vet att det fins en lite dyrare variant som har aoutomatisk av luftning

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Det är ingen större skillnad på vattenvolymen som pumpas runt, men det är själva filtrets volym som är det intressanta.

              Ett tips är att köpa en storlek större än vad man behöver oavsett om det gäller inner eller ytter filter.

              Vad Eheim har som inte dom andra har är väl förmodligen bättre kvalite, sedan brukar det ju vara så att märket kostar lite ochså.

              Ett ytterfilter som jag kan rekomemedera är Tetratec, billigare och desutom följer allt filtermaterial med.
              Senast redigerad av albjohn; 18 November 2006, 17:54. Anledning: Tillägg av länk
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Ja det var ju faktiskt inte så farligt dyrt.. Men är det värt pengarna att byta?
                Eftersom det verkar vara ett av dom billigare märkena, är det sämre kvallite?
                Vad är det som går sönder på ett filter? Kan man laga det själv?
                Jag som har ett 200 liters skulle alltså behöva det för 200-500 liter? 100-250liter skulle vara i minsta laget? Om jag fattat rätt så skulle den kunna pumpa lika bra men jag skulle behöva göra rent oftare?

                Jag vill dock inte ha så jätte stark cirkulation, har scalarer som inte skulle bli så glada då

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Niklas Sundqvist
                  • December 2005
                  • 88

                  #9
                  hur ofta man behöver göra rent beror på hur finmaskit filtermatrialet är

                  det är bättre att välja en stor pump och sista biten rör eller slang har stor diameter så blir det inte så kraftig cirkulation i vattnet om slangen är smal så blir det högre tryck på ut loppet i slutet som får vattnet att bli strömigt du kan även strypa ut loppet om du vill sänka flödet, bättre att ha lite över kapasitet än att stå med byxornanere och man kan inte göra något åt saken

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Ursprungligen postat av battalionP
                    Ja det var ju faktiskt inte så farligt dyrt.. Men är det värt pengarna att byta?
                    Eftersom det verkar vara ett av dom billigare märkena, är det sämre kvallite?
                    Vad är det som går sönder på ett filter? Kan man laga det själv?
                    Jag som har ett 200 liters skulle alltså behöva det för 200-500 liter? 100-250liter skulle vara i minsta laget? Om jag fattat rätt så skulle den kunna pumpa lika bra men jag skulle behöva göra rent oftare?

                    Jag vill dock inte ha så jätte stark cirkulation, har scalarer som inte skulle bli så glada då

                    /Hans
                    Ja, om det är värt pengarna är upp till dig och din ekonomi, men jag säger ja på frågan.

                    Det är nog inte ett av dom billigaste utan det är ett pra pris hos dom som du fick länken till, det finns både billigare och dyrare men Tetra är ju ingen källarfirma direkt så nog tror jag kvaliten är tillräckligt bra.
                    Men visst, Eheim är ju alltid Eheim
                    Men jag är då väldigt nöjd med mitt 700 filter som jag har i ett 100 l akvarium och skall så småningom köpa ett 1200 till mitt 180 l Malavikar
                    Men titta runt på olika märken och prisklasser och se vad som du tycker är lämpligt.

                    Sedan behöver du inte överdimensionera men det är alldrig fel att göra det, det sitter en kran på både in och utlopp på filtret i exemplet i fråga så det är bara att strypa utloppet med kranen om du tycker det blåser för mycket, desutom använder du strilrör blir det inte så farligt.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      Ursprungligen postat av albjohn
                      Ja, om det är värt pengarna är upp till dig och din ekonomi, men jag säger ja på frågan.

                      Det är nog inte ett av dom billigaste utan det är ett pra pris hos dom som du fick länken till, det finns både billigare och dyrare men Tetra är ju ingen källarfirma direkt så nog tror jag kvaliten är tillräckligt bra.
                      Men visst, Eheim är ju alltid Eheim
                      Men jag är då väldigt nöjd med mitt 700 filter som jag har i ett 100 l akvarium och skall så småningom köpa ett 1200 till mitt 180 l Malavikar
                      Men titta runt på olika märken och prisklasser och se vad som du tycker är lämpligt.

                      Sedan behöver du inte överdimensionera men det är alldrig fel att göra det, det sitter en kran på både in och utlopp på filtret i exemplet i fråga så det är bara att strypa utloppet med kranen om du tycker det blåser för mycket, desutom använder du strilrör blir det inte så farligt.

                      Ja ekonomin klarar den utgiften utan problem... Tror jag satsar på att överdiemsionera lite då jag har en liten dagdröm att göra om detta karet till malawi när/om jag skaffar fler kar!

                      Hur gör jag med insug/utblås. Jag har ingen bakgrund att sätta dom i... går det ändå?
                      Hur bra är filtermaterialet som följer med?

                      Och en viktig fråga! När jag kollar runt på olika, vad bör jag titta efter?? pris självklart, vad mer??

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Har du ingen bakgrund gör det saken bara enklare, det följer med sugropar och allt annat du behöver.

                        Det följer med makaroner, biobollar, filtermatta = allt du behöver
                        Hur bra, ja du det var en bra fråga, men tillräckligt bra är dom nog.

                        Kolla pris, storlek, vad som ingår mm, till många filter följer tex inte filtermaterial med och hittar du sedan nåt intresant filter så
                        sök i forumet på det filter du är intresserad av så hittar du säkert olika synpunkter och åsikter om filtret tex ljudnivå och kvalite.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          Ok! Tack så mycket för hjälpen!

                          Bara en sista fråga Är det svårt att installera?

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            am-top ytterfilter kostar 600-900.. jag tycker det är billigt. ett ytterfilter behöver du endast rengöra 1-2 ggr per år. du kan komplettera med en cirkulationspump.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • albjohn
                              • March 2006
                              • 1179

                              #15
                              Ursprungligen postat av battalionP
                              Ok! Tack så mycket för hjälpen!

                              Bara en sista fråga Är det svårt att installera?

                              /Hans
                              Nej, det är lätt, läs instruktionsboken och var noga när du monterar slangarna så är det inga problem.
                              Mvh Leif

                              Kommentar

                              Arbetssätt...