Ska reaktorn/drosseln förbruka 50% av energin??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #16
    Jag gjorde ett test för ett par år sen där jag mätte upp 2st 36w till 181w(!) med traditionella drosslar.

    Jag bytte till elektroniska reaktorer av märket philips och resultet blev att de drog 72w exakt! det blir en skaplig skillnad men antagligen så får värmaren jobba lite mer, fördrosslarna blev ju varma och den elektroniksa blir jummen.. men det är ju värme på rätt ställe med värmaren iallafall!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Shilo
      • June 2005
      • 170

      #17
      Visste väl det....
      Kaniniska hälsningar

      Shilo

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #18
        Ursprungligen postat av gugges
        Jag gjorde ett test för ett par år sen där jag mätte upp 2st 36w till 181w(!) med traditionella drosslar.
        Det var ju intressant, då kanske det inte var så fel ute när jag mätte ändå... Vad mätte du med för mätutrustning? Tog den hänsyn till fasförskjutning mellan ström och spänning?

        Jag har fortfarande inte fått svar från tillverkaren av mätaren för övrigt...

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #19
          Lite trögsvar här men... jag använde ett Fluke instrument och mätte Ampere helt enkelt resten är ohms lag då...
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • Danei
            • September 2004
            • 555

            #20
            Då har du mätt helt fel. Ohms lag gäller inte när strömmen och späningen är fasförskjutna.
            Har du någon aning om hur en drossel uppför sig med växleström?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Om armaturen har en kondensator också så bör det väl stämma. Den är ju just till för att kompensera fasförskjutningen.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #22
                Men den kompenserar inte fullt ut. Lasten är inte att betrakta om resistv ens om den skulle vara fullt ut faskompenserad. Siffrorna tyder ju på att det är långt från sanningen.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #23
                  Nja, långt ifrån vete tusan. Drosseln blir rätt så varm men det handlar om nästan lika stor effekt som för röret självt vet jag iofs inte.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Danei
                    • September 2004
                    • 555

                    #24
                    Förlusteffekterna han anger är ca 10gånger för stora. Det kallar jag långt ifrån.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Jag menar att den värme en drossel till ett 36W rör utvecklar mycket väl kan vara iaf upp åt en 20-30W. (Om man ska tro på mätningen ca 55W, men helt sant är kanske inte det värdet)
                      Men du menar att det rör sig om ca 5W om jag förstår dig rätt?
                      Jag har svårt att tro att 5W blir så mycket värme som det rör sig om i en drossel.

                      Man får la ta och damma av gamla formelsamlingen och räkna på det. Men å andra sidan så känns det onödigt när du verkar veta Danei
                      Presentera en beräkning så blir jag övertygad.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Danei
                        • September 2004
                        • 555

                        #26
                        Nu undrar jag också hur jag har räknat. Verkningsgraden borde hamna i krokarna av 80%. Som jag skrev tidigare. Men det var att ta i med 10 gånger. Jag måsta ha räknat fel. knappt 7 gånger för mycket borde jag ha skrivit. Men då har jag räknat på den sämsta reakton jag har siffror på. Under 10W borde det iafa ligga på. Men inte över 20W. Det tror jag inte på fören jag har sett siffror på det. Från datablad eller någon som kan mäta.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...