Blå filtermatta som luktar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Blå filtermatta som luktar !



    Tjena alla söndagsgökar

    Igår så besökte jag en dansk billig butik och kom hem med 2 nya eheim 2028 pro2 och en halv kvadratmeter blå filtermatta.

    Dock så är jag lite konfunderad över att stoppa den i karet, tanken var att jag skulle sätta lite blå matta som s.k förfilter på utsugen till ytterfilterna.

    Men denna jäkla filtermattan luktar lite bränt, alla andra bitarna i butiken gjorde det oxå

    Funderar på att det kanske är farligt för mina malar och diskus med filtermatta i karet som luktar skunk ?????

    Nån som vet om det är skadligt ?
    Jag har tvättat filtermattan i varmt vatten i omgångar för att försöka få bort lukten


    Och ja ven billiga butiken var cichlidecentret.dk
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet självklart inget om just denna matta, men förr luktade mattorna väldigt mycket och anledningen till det var att freon hade använts vid "jäsningsprocessen" - detta lär dock knappast vara tillåtet idag.
    På den tiden var man tvungen att skölja ur mattorna rejält (tvättmaskin eller högtryckstvätt) för att få bort slaggprodukter annars dog fiskarna. Om man bara gör detta skall det inte vara något problem.
    Men som sagt om just dina mattor vet jag inget
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm jag föreslår att du tar kontakt med säljaren och kollar vad det är som luktar. Jag hade inte stoppat ner det. Och du har ju dyyyra firrar
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        satte du ner den, eller vad hände?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Nä inte än....jobbat som fasen hela veckan och glömt bort och maila säljaren och fråga vad som gjort att den luktar skunk

          Ska skicka ett mail nu och fråga däremot. !
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...