Resun SP-3800L, nåt att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Resun SP-3800L, nåt att ha?

    Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


    Ett billigt innerfilter (300 spänn) som pumpar 2000l/h. För bra för att vara sant? Finns det någon som har provat? Låter det mycket? Går det sönder?
    222 liter Malawi
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Ursprungligen postat av Nils Holmström
    http://www.tradera.com/auction/Husdj...r/aid_35110325

    Ett billigt innerfilter (300 spänn) som pumpar 2000l/h. För bra för att vara sant? Finns det någon som har provat? Låter det mycket? Går det sönder?
    frågan är hur många watt den drar, kan bli dyrt..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Eric Josefsson
      • October 2005
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av MagicFingers
      frågan är hur många watt den drar, kan bli dyrt..
      Inte om den är nedsänkt under vattenytan, värmen avges in i vattnet alltså energi som doppvärmaren skulle fått avge annars.
      Stor fördel med innerfiler.
      Har själv letat efter samma "egenskap" på ytterfilter d.v.s vattenmantlat pumphus för att energin ska gå till något nyttigt, då driver man dom ju i princip gratis, vattenvärmen behövs ju ändå..

      Kommentar

      • Baltazar79
        • December 2005
        • 49

        #4
        tja! Jag fick hem mina 2 filter här i veckan. De va riktigt bra flås i dom kan jag säga. Jag tror de va 25 watt dom va på om jag inte minns fel. Filtren som fäljer med är en tunn filtermatta och Biobollar innanför den. Jag tänkte ha dom i ett 720 liters. Får se hur dom fungerar.

        Mvh//Ingemar

        Kommentar

        • johannesnk
          • January 2006
          • 182

          #5
          De är någon kille som säljer de från sin hemsida, kolla där du får nog bättre pris då.
          Jag är sugen jag med, så låt mig veta hur de funkar =)

          Mvh Johannes

          Kommentar

          • johannesnk
            • January 2006
            • 182

            #6
            fann den

            Kommentar

            • Strixxx
              • December 2005
              • 117

              #7
              Här kan jag svara med gott samvete...
              Jag har köpt ett sådant filter av samme man, mycket trevlig kille att snacka med dessutom.
              Som det ser ut när det kommer kan du glömma att köra det!!
              Iden verkade lysande när jag köpte det, men efter 3 veckor insåg jag problemen, följande...
              Det är designat som ett biologiskt filter (tycker jag iaf, iom biobollarna), men den gröna filtermattan som är fin, sätter igen nåt kopiöst ganska omgående.
              Mest bakteriekultur... till 95% vill jag nog påstå.
              När du då ska rengöra mattan ser man att inte mycket sitter på bollarna, en gissning är ca 3-5% i bästa fall.
              Och det är inget som precis stannar kvar vid rengöring.
              Efter rengöring funkade skitbra igen... till mattan satte igen... igen..
              Kontentan blev att jag köpte en bit filtermatta 10*10*40 gjorde ett hål i mitten, satte i ett elrör som jag preppat med hål, och körde som ett hemmabyggt innerfilter.

              Funktions mässigt ser jag inga problem med det, ljud mässigt samma sak, som cirkulations pump dunder bra, som innerfilter modifierat, bra där med.
              Men som original filter... absolut inte, inte utan modifiering.
              Prismässigt... svårslaget!

              P.S kolla zoonen där är nån bild på just samma filter i projektet.
              Senast redigerad av Strixxx; 10 November 2006, 11:29.
              Min Zoon

              Kommentar

              • Baltazar79
                • December 2005
                • 49

                #8
                Ursprungligen postat av Strixxx
                Här kan jag svara med gott samvete...
                Jag har köpt ett sådant filter av samme man, mycket trevlig kille att snacka med dessutom.
                Som det ser ut när det kommer kan du glömma att köra det!!
                Iden verkade lysande när jag köpte det, men efter 3 veckor insåg jag problemen, följande...
                Det är designat som ett biologiskt filter (tycker jag iaf, iom biobollarna), men den gröna filtermattan som är fin, sätter igen nåt kopiöst ganska omgående.
                Mest bakteriekultur... till 95% vill jag nog påstå.
                När du då ska rengöra mattan ser man att inte mycket sitter på bollarna, en gissning är ca 3-5% i bästa fall.
                Och det är inget som precis stannar kvar vid rengöring.
                Efter rengöring funkade skitbra igen... till mattan satte igen... igen..
                Kontentan blev att jag köpte en bit filtermatta 10*10*40 gjorde ett hål i mitten, satte i ett elrör som jag preppat med hål, och körde som ett hemmabyggt innerfilter.

                Funktions mässigt ser jag inga problem med det, ljud mässigt samma sak, som cirkulations pump dunder bra, som innerfilter modifierat, bra där med.
                Men som original filter... absolut inte, inte utan modifiering.
                Prismässigt... svårslaget!

                P.S kolla zoonen där är nån bild på just samma filter i projektet.
                Som du säger så är han bra att ha att göra med inga problem snabb leverans och allt. Jag köpte mina filter just för att använda dom som cirkulationspumpar ev i moduler med blå filtermatta. på de viset tror jag dom fungerar utmärkt.

                Mvh//Ingemar

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Borde man inte kunna byta ut den gröna mattan mot grövre matta, som man klipper till i liknande form?
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    • July 2004
                    • 187

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eric Josefsson
                    Inte om den är nedsänkt under vattenytan, värmen avges in i vattnet alltså energi som doppvärmaren skulle fått avge annars.
                    Stor fördel med innerfiler.
                    Har själv letat efter samma "egenskap" på ytterfilter d.v.s vattenmantlat pumphus för att energin ska gå till något nyttigt, då driver man dom ju i princip gratis, vattenvärmen behövs ju ändå..
                    Du har helt rätt ! Vintertid alltså ! På sommaren är det snarare ett problem med den extra värmen i vattnet...

                    Det ideala vore ju innerfilter på vintern, och ytterfilter på sommaren...

                    Men å andra sidan. Har man ett ytterfilter som värmer luften i rummet, då behöver ju inte akvariet värmas lika mycket av värmaren i akvariet...

                    All energi blir till värme på ett eller annat sätt...

                    Mvh/Janne
                    Senast redigerad av jannemannen; 10 November 2006, 22:07.

                    Kommentar

                    • Strixxx
                      • December 2005
                      • 117

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nils Holmström
                      Borde man inte kunna byta ut den gröna mattan mot grövre matta, som man klipper till i liknande form?
                      Den är typ 1.5-2 mm tjock... om du klipper ut det ur en grövre skumtyp, vete sören om du får till det.
                      Det är inte gott om utrymme till bollarna som det är original.
                      Men köp och prova, den är billig och med lite verktygs kunskap enkel att fixa till hur du vill använda den.
                      Det är bra skjuts i den också...
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Skulle ju även kunna använda den till filter i bakgrund, eller liknande...
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...