Filter - Hjälp ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena B
    • October 2006
    • 2

    Filter - Hjälp ?

    Har tagit in mina guldfiskar från dammen till ett akvarium.
    Akvariet är 250 liter och jag har 16 fiskar i det.

    Vad behöver jag för filter ? Behöver jag ha både syrepump och filter ? finns det kombinerade ?
    Har någon ett förslag på ett bra som inte är för dyrt ?

    Just nu har jag ett litet gammalt filter med syrepump och det får jag rengöra varje dag.
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    du behöver nåt ordentligt filter! luftpump är inte mycket att hänga i gran... antingen ytterfilter eller typ 2 innerfilter!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Hej,
      Hur stora är fiskarna och har du någon vattentester hemma? Ammonium, NH3/NH4, och nitrit, NO2 är nog bra. Du behöver troligen skaffa eller bygga ett riktigt rejält filter. Guldfiskar rör runt en massa så du behöver både ett ordentligt mekaniskt och ett ordentligt biologiskt filter. Jag skulle ha två filter, ett stort innerfilter, eheim/fluval eller liknande passade din vattenvolym. Innerfiltrer rengör du oftare och får på så vis bort fysisk skit. Sen skulle jag oxå ha ett ytterfilter, oxå dimensionerat för 250L. med bara lite makaroner i botten, följt av vadd och sen ordentligt med biomaterial för maximal biologisk filtrering. Om man har ordenligt med ytrörelse behöver man inte ha luftpump, ä.k. "syrepump", i akvariet.
      mvh Mattias
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      Arbetssätt...