strömförande ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    strömförande ramp

    *sätt in valfri svordom här. gärna två*
    när jag pillade lite i mitt akvarium igår så kände jag att det stack till i fingrarna vid vattenytan, vilket innebär att rampen har blivit strömförande. inte kul alls.
    jag tänkte montera ner det idag och dra om kablarna. så fort jag pillade på de gamla kablarna så trillade höljet på dem av och kopparen inuti blev helt blottlagd.
    men här kommer den roliga biten. i stort sett allt som har kunnat rosta, har rostat! får inte ens loss alla skruvar och muttrar. tänker inte ens chansa genom att tejpa de gamla kablarna, utan det var bara att ringa för att kolla vad en ny ramp kostar.
    1250:- för en ny ramp!fan.
    jag har ett 160cm lång akvarium, och det är tydligen inget standardmått, så det är inget som butikerna har inne.
    2-4veckors leverans.

    vad ska jag göra!? jag vågar inte ha en strömförande ramp igång (har en son på 2.5år som inte förstår varför man inte får pilla på saker).

    edit: köpte den begagnad för över 5år sen. 4-rörs hemmabygge.
    edit2: kan få ett i vekan, men det kostar fan över 2000:-, pengar som jag definitivt inte har.
    Senast redigerad av bena; 06 November 2006, 10:53.
  • gammelsmurf
    • October 2006
    • 95

    #2
    jag har ingen aning om vad du ska göra,
    men du hade en ganska rolig singnatur.
    vatten är blått och gott

    Kommentar

    • Eric Josefsson
      • October 2005
      • 24

      #3
      Industriarmaturer?
      http://www.jula.se/Butik/assets/prod...erId=815217104&
      (2x58W 1533mm lång = 479:-)
      Tyvärr bara IP20 i nämnda variant, men med täckglas så ska det nog fungera ändå.
      Blir väl inte lika snyggt men billigt om man behöver en nödlösning.
      Håller inte plåten för egenvikten så får man väl försöka fixa "gavlar" på något sätt för att styva upp, gaffatejp är bra.

      Eller så finns ju

      IP 65, bara att lägga ner med glaset på armaturen mot glaset på akvariet.
      Tyvärr inte någon 58w variant på CO iofs.
      300:-, antagligen vettigare än Julas variant om jag själv skulle välja en nödlösning av dessa två.

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        Ursprungligen postat av Eric Josefsson
        Industriarmaturer?
        http://www.jula.se/Butik/assets/prod...erId=815217104&
        (2x58W 1533mm lång = 479:-)
        Tyvärr bara IP20 i nämnda variant, men med täckglas så ska det nog fungera ändå.
        Blir väl inte lika snyggt men billigt om man behöver en nödlösning.
        Håller inte plåten för egenvikten så får man väl försöka fixa "gavlar" på något sätt för att styva upp, gaffatejp är bra.

        Eller så finns ju

        IP 65, bara att lägga ner med glaset på armaturen mot glaset på akvariet.
        Tyvärr inte någon 58w variant på CO iofs.
        300:-, antagligen vettigare än Julas variant om jag själv skulle välja en nödlösning av dessa två.
        de kommer att få ligga på täckglaset eftersom min tank är ca1600mm. och mitt täckglas är inte glas.. jag har plast'glas', och de tål typ ingen vikt alls.
        men tack ändå.

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          Ursprungligen postat av bena
          de kommer att få ligga på täckglaset eftersom min tank är ca1600mm. och mitt täckglas är inte glas.. jag har plast'glas', och de tål typ ingen vikt alls.
          men tack ändå.


          jag har min ramp hängande i taket och det funkar bra
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            Ursprungligen postat av alcar
            jag har min ramp hängande i taket och det funkar bra
            jag föreslog det för frugan, men hon var inte sugen på att borra 2 nya hål i taket och flytta bokhyllan vi har på väggen ovanför (i know, den kan ramla ner, och jag har sagt till henne det).

            har beställt en ny nu iaf.
            1500:- 4-rörs icke heltäckande och utan reflektorer. en veckas leveranstid.

            Kommentar

            Arbetssätt...