Hur mycket filtermedia ryms i Fluval FX5?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -c-
    • May 2006
    • 33

    Hur mycket filtermedia ryms i Fluval FX5?

    Har för avsikt att köpa ett Fluval FX5 och undrar därför hur mycket filtermedia som ryms? Jag har sett i specarna att det är dryga 20 liter men jag antar att de medföljande(?) svamparna som fluval kallar mekaniskt filter ingår i "hinkens" volymangivelse.

    Någon som har en FX5a som kan ge lite input?

    En annan mer allmän fråga gäller hur filtertillverkare anger sina flödesmängder, jag såg att Fluval angav 2300 l/h i cirkulationsmängd per timme, värdet var mätt UTAN filtermedia (3500 l/h är tydligen pumpens kapacitet och är, som jag tolkar det, en ganska ointressant siffra i praktiken). Gör t.ex. Eheim likadant när de mäter?
  • -c-
    • May 2006
    • 33

    #2
    Oops, läste inte manualen tillräckligt noga, såg nu att mängden biologisk filtermedia som ryms är 5,9 liter, hmm känns ganska lite, undrar om jag skall satsa på Eheim 2080 istället?

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Har en fx5a till mitt 450l diskus kar. Fungerar utmärkt. Tog just det filtret med tanke på just volymen och priset jämfört m. eheims filter. Du har ju även lite fler extra funktionoer såsom att det tex. sköter luftningen själv och att du har en urtappningskran i botten på filtret. Lätt att ta isär och rengöra om det skulle behövas. I mitt filter kör jag org. mattorna som följer med och biobollar i olika storlekar.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Muticus
        • November 2006
        • 1

        #4
        Hej Camilla!

        Letade egentligen efter information om ytterfiler till mitt och sambon Evas 350liters akvarium. Har funderat på Fluval FX5 och såg att du ansåg att filtret fugerade utmärkt, får nog bli ett sådant för vår del. Präntar dock ner dessa rader mest för att jag själv är gammal Kosva-bo med ett 50-årigt intresse för akvarier. Kul att fler Kolsva-bor fastnat i detta! Mitt eget intresse är främst malar som trivs i temperaturer runt 17-21 grader. Såg att du frågade om öronålar, vi hade öronålar för 20 år sedan, dom var mycket fredliga mot fisk större 2 cm men betraktade allt därunder som födotillskott. "Ålarna" blev snabbt "tama" och ringlade ihop sig i handflatan och lät sig där villigt utfodras med "metmask" och bitar av torsk, sej m.m. Tyvärr drabbades de av en märklig sjukdom och alla dog ut utom de som redan innan smitit ur akvarier genom pyttesmå utfodringshål på ganska hög höjd över vattenytan. Dessa "ålar", som vi verkligen gillade, är vårt ständigt dåliga samvete. Som du är också vi egna företagare. Vi har jobbat med med vattenmiljöfrågor i cirka 30 år där naturvårdsverket, fiskeriverket, universitet, länsstyrelser och internationella organisationer varti våra främsta kunder. Om du söker på nätet på Lingdell (Pär-Erik) eller Engblom (Eva) får du reda på vad vi är för knepiga typer. Vi bor i Gunnilbo strax norr Kolsva, kaffe finns alltid och du med familj är naturligtvis välkommen att prata fisk och natur m.m. om ni får tid och lust.

        Hälsningar från maltokig

        Pär-Erik Lingdell
        Gunnilbo 14
        739 92 Skinnskatteberg

        tel. 0222/28283
        mail limnodata.hb@mbox300.swipnet.se

        Kommentar

        • Shilo
          • June 2005
          • 170

          #5
          Jag skar till 3*3cm kuber av filtermatta och stoppade i min Fx5, funkar kanon.
          Senast redigerad av Shilo; 21 November 2006, 10:46.
          Kaniniska hälsningar

          Shilo

          Kommentar

          • Flahultarn
            • January 2006
            • 22

            #6
            Går i filteranskaffningstankar och mycket lutar åt Fluval FX5. Men, kan någon som har det, göra mig den tjänsten att mäta exakt hur mycket utrymme det behövs på höjden för att inte slangarna ska böjas så att dom trycks ihop och minskar vattenflödet? Eller går utloppen från kranarna att vinkla ner?

            Byggde uppenbart bänken något för låg så filterutbudet har blivit begränsat.

            Tackar på förhand!

            / Per

            Kommentar

            • Shilo
              • June 2005
              • 170

              #7
              Ursprungligen postat av Flahultarn
              Går i filteranskaffningstankar och mycket lutar åt Fluval FX5. Men, kan någon som har det, göra mig den tjänsten att mäta exakt hur mycket utrymme det behövs på höjden för att inte slangarna ska böjas så att dom trycks ihop och minskar vattenflödet? Eller går utloppen från kranarna att vinkla ner?

              Byggde uppenbart bänken något för låg så filterutbudet har blivit begränsat.

              Tackar på förhand!

              / Per

              Enligt min bedömning så är 53cm minsta godkända höjd(jag mätte), och NEJ, kranarna är inte vikbara..... enbart i sidled..
              Kaniniska hälsningar

              Shilo

              Kommentar

              • Flahultarn
                • January 2006
                • 22

                #8
                Ursprungligen postat av Shilo
                Enligt min bedömning så är 53cm minsta godkända höjd(jag mätte), och NEJ, kranarna är inte vikbara..... enbart i sidled..
                Tack för det! Om jag sågar ur ett hål i golvet så får jag 56 cm, så det bör funka.

                Kommentar

                • Flahultarn
                  • January 2006
                  • 22

                  #9
                  En annan sak angående FX5. Vad följde med för filtermaterial? Och vad kan man tänkas behöva komplettera med för att få effektiv biologisk och mekanisk filtrering?

                  Kommentar

                  • Shilo
                    • June 2005
                    • 170

                    #10
                    Det följer med filtermattor 6st som sitter i och runt de tre korgarna som typ grovfilter....
                    I korgarna lägger du "makaroner" eller "Biobollar" och ev en orginal Fx5 "filterpad" men detta blir vansinigt dyrt....
                    Jag tog blå filtermatta och skar till 3*3cm kuber och fyllde i korgarna, och skar till en "pad" och lade i översta....allt funkar OK.
                    Kaniniska hälsningar

                    Shilo

                    Kommentar

                    • Flahultarn
                      • January 2006
                      • 22

                      #11
                      Ursprungligen postat av Shilo
                      Det följer med filtermattor 6st som sitter i och runt de tre korgarna som typ grovfilter....
                      I korgarna lägger du "makaroner" eller "Biobollar" och ev en orginal Fx5 "filterpad" men detta blir vansinigt dyrt....
                      Jag tog blå filtermatta och skar till 3*3cm kuber och fyllde i korgarna, och skar till en "pad" och lade i översta....allt funkar OK.
                      Då får du bort alla småpartiklar på det viset? Grov eller fin eller både och?

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        filterpad = filtervadd?
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Shilo
                          • June 2005
                          • 170

                          #13
                          Kommer inte ihåg vad den mattan heter, men det är den vanliga blå du köper i akvarieaffären om du ska göra ett eget filter "pp100" tror jag det heter finns i olika tjocklekar.

                          Filterpad = en hel filterbit som passar exakt i filtret, typ en puck.
                          Kollar ni på säljarnas sidor och söker på Fx5-tillbehör så ser ni vad jag menar. Finns en blå och en vit..fin & finare.

                          Anledningen till att jag gjorde själv var att affären inte hade biobollar eller Fx5-pads men de hade blå-filtermatta.
                          En hel matta kostade 110:- och det blev drygt halva över.
                          "Biomax" kostar 175:-/paketet och det går nog åt 6-7 paket.
                          Senast redigerad av Shilo; 21 November 2006, 11:51.
                          Kaniniska hälsningar

                          Shilo

                          Kommentar

                          Arbetssätt...