Pumpstyrka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiDDrA
    • September 2006
    • 83

    Pumpstyrka?

    Många gånger kan man läsa om att en pump kanske pumpar ut 1200 liter i timmen. Hur räknar man ut vilken pump som passar till ens akvarie? Är det tex fyra ggr akvariets storlek i timmen eller så vidare?
  • robinrobin
    • October 2006
    • 31

    #2
    hej jag frågade en kille i fiskarffärn där jag handlar. han svarade att vattnet skulle gå igenom tre ggr i timmen

    Kommentar

    • JiDDrA
      • September 2006
      • 83

      #3
      jag har hört fyra men jag antar att jag ahde fel

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ni har har både rätt och fel båda två hur mycket den ska pumpa beror helt på vad man har i karet. malawis vill gärna ha 10ggr akvarievolymen...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • kanotisten
          • May 2006
          • 218

          #5
          sen är det viktigaste inte bara hur mycket den pumpar, utan hur stor volymen är, och vilken filtrering man använder.

          T.ex. kan ett mindre filter som bara pumpar 600l/h men fyllt med bra substrat eller biobollar vara mkt mer effektivt än ett som pumpar 1200 l/h men bara fylld med vadd.

          Sen beror det på vilka fiskar man har. Med diskus skall du ha stor filter volym, men ganska stillastående vatten

          och ciklider t.ex. vill ha genomrörelse

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            räknade efter hur mycket cirkulation jag hade och kom fram till 1200L/tim i mitt 150L kar! har fått bort strömmarna med hjälp av diverse bockade grövre pv rör och även riktat utblåsen bakom rötter där min ancistrus huserar... Min inställning är att så mycket cirkulation som det bara är möjligt så länge växterna och fiskarna gillar det!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              har ngt liknande... ca 1600 liter/h i mitt 152 liters tanganyika... funkar alldeles utmärkt och varken fiskar eller växter klagar... dock kan nämnas att jag försökt få lite "bränningszon" av det hela, så full patte går utmärkt när man har riftvalley fiskar iaf...

              men ska man bara ha sällskapsfiskar så behöver man väl cirka 2-3 ggr vattenvolymen/timme... det handlar mer om ytvattenrörelse som syresätter och god filtrering i det fallet...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ursprungligen postat av kanotisten
                Sen beror det på vilka fiskar man har. Med diskus skall du ha stor filter volym, men ganska stillastående vatten

                och ciklider t.ex. vill ha genomrörelse
                Hehe, diskus är ciklider.

                Annars är det som många redan sagt. När det gäller vattenrörelse så är det rätt mycket fiskarnas individuella behov som styr. När det gäller filtervolym är större alltid bättre.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...