Lite annorlunda Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #16
    Har djupet betydelse? Alltså hur långt röret sticker ner i vattnet.
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #17
      Jag är nog böjd att hålla med dig Åheim, det är osmakligt och inget man kan rekomendera, vad jag funderat över är hur fisken upplever det om den sticker upp nosen i den luftomma delen, att öppna munnen i vacum är nog inte trevligt.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        ja verkligen och jag tycker ett skott i pannan vore passligt!!!!
        På vilket sätt är ett skott i pannan lämpligt?
        Tycker du överreagerar faktiskt.

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #19
          Jag är ingen kärnfysiker, men vaddå "öppna munnen i vacum". Här är ju röret fyllt med vatten, bara för att det sugits upp med vacuum eller kanske kapillärkraft? så innebär ju inte det att de inte kan andas! Vattnet innehåller rimligen syre ändå, H2O. O= Oxygen= syre.

          Ett utbyte av vatten mellan de olika akvarierna Skulle kunna uppstå av en mängd olika skäl, temperaturskillnad t.ex. Termosifonkylare, d.v.s. självströmning av vatten p.g.a. temperaturskillnad hade våra första vattenkylda bilar.

          Eller, ..vad är det som är opassligt?
          Senast redigerad av Piscator; 04 November 2006, 22:05.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Daniel_N
            • April 2006
            • 573

            #20
            Ni som tycker detta är tvivelaktigt, läs detta:


            För det första, ingen tvingar fiskarna att simma upp i rören, det gör de av egen vilja, för det andra finns det inget vakum nånstans.

            Att man sen har såpass stora fiskar i så små akvarium är en annan sak, men det har jag inte hört nån klaga på.

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #21
              Ursprungligen postat av Piscator
              Jag är ingen kärnfysiker, men vaddå "öppna munnen i vacum". Här är ju röret fyllt med vatten, bara för att det sugits upp med vacuum eller kanske kapillärkraft? så innebär ju inte det att de inte kan andas! Vattnet innehåller rimligen syre ändå, H2O. O= Oxygen= syre.

              Ett utbyte av vatten mellan de olika akvarierna Skulle kunna uppstå av en mängd olika skäl, temperaturskillnad t.ex. Termosifonkylare, d.v.s. självströmning av vatten p.g.a. temperaturskillnad hade våra första vattenkylda bilar.

              Eller, ..vad är det som är opassligt?

              Vem har påstått att det inte finns syre i vattnet ?

              Jag skrev att "om dom sticker upp nosen i den luftomma delen" för mig betyder det ovanför vattenytan inne i röret och tittar du på bilderna så ser du att vattnet inte går ända upp utan det finns ett utrymme mellan vattnet och taket i röret längst upp, men suger man ut allt detta så finns det givetvis inget utrymme med vacum, desutom var det bara en fundering och inget påstående från min sida.

              Sedan om jag tycker att det är osmakligt får väl stå för mig utan att jag behöver motivera det för dig, men man kanske måste bifoga nån utredning som stöd för alla sina åsikter.
              Det är mycket möjligt att fiskarna tycker det är roligt att simma i rör i taket.
              Jag har sett bilder på korta rör mellan två akvarium och visst det ser rätt läckert ut men exemplet på bilderna tycker jag var lite väl häftigt.

              .
              Senast redigerad av albjohn; 04 November 2006, 23:16.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #22
                Ursprungligen postat av Daniel_N
                Ni som tycker detta är tvivelaktigt, läs detta:


                För det första, ingen tvingar fiskarna att simma upp i rören, det gör de av egen vilja, för det andra finns det inget vakum nånstans.

                Att man sen har såpass stora fiskar i så små akvarium är en annan sak, men det har jag inte hört nån klaga på.
                Intressant länk, och du har å rätt, det finns inget vacum så länge rören är helt vattenfyllda, desutom är nog inte vacum rätt ord, undertryck kanske passar bättre.

                Intressant att se att (om jag nu tolkar saken rätt) han har satt ett ytterfilter som suger ut i det ena akvariet och blåser in i det andra och i och med det får circulation i röret.
                Senast redigerad av albjohn; 04 November 2006, 23:47. Anledning: Läst igenom länken
                Mvh Leif

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Ursprungligen postat av Piscator
                  Jag är ingen kärnfysiker, men vaddå "öppna munnen i vacum". Här är ju röret fyllt med vatten, bara för att det sugits upp med vacuum eller kanske kapillärkraft? så innebär ju inte det att de inte kan andas! Vattnet innehåller rimligen syre ändå, H2O. O= Oxygen= syre.
                  Inga organismer i världen kan utnyttja syret i vattenmolekylen. Istället andas de löst syrgas.

                  Sen att fiskröret är otroligt fult är en annan femma.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • netweaver
                    • May 2006
                    • 486

                    #24
                    Oavsett fysik eller ej tycker jag det är coolt och har fiskarna simmat upp frivilligt och lärt sig vad som finns på andra sidan så bevisar det dessutom deras intelligens. Cool lösning lite svårt att övertyga regeringen och försäkringsbolaget annars kunde det varit ett bra projekt.
                    \\
                    Nybörjare varje dag jag vaknar

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #25
                      Ett akvarium kan ju också vara fult och säkert kan man göra detta mycket snyggare. Häftigt är det i alla fall!

                      Leif, du får såklart ha vilka åsikter du vill och jag menade inget illa med mitt inlägg. Men jag var uppriktigt nyfiken på varför du inte gillade konstruktionen. Tänkte att det kanske finns något som inte är bra för fiskarna som jag missat.
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • Danei
                        • September 2004
                        • 555

                        #26
                        Det tycks vara en hel bunt här som skolkade på fysiklektonerna.

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          #27
                          Ursprungligen postat av Danei
                          Det tycks vara en hel bunt här som skolkade på fysiklektonerna.
                          om de ens hade fysik
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...