Ytterfilter till sköldpaddor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric Josefsson
    • October 2005
    • 24

    Ytterfilter till sköldpaddor?

    Hallå!
    Jag har ett 600liters akvarie till en ettårig gulbukad och en 8årig rödörad vattensköldpadda.
    Med utrymme för solplats osv. så är det ca 300liter vattenvolym
    För nuvarande körs det på en fluval 404, den fungerade för bara den rödörade men nu kan det nog bli värre med två.
    Sen är jag missnöjd med 404an också, detta är min andra (utbytt på garanti) som bara suger luft. Båda var monterade och ommonterade flera gånger och försök till att täta alla tänkbara läckageställen med vaselin har inte heller hjälpt så nu är jag inte glad på fluval
    Men om jag ska byta så har jag ju ändå inte kunnat låta bli att bli sugen på FX5.
    De flesta klagomål är att den drar mer ström? Men är motorn vattenkyld? (om det finns på akvariepumpar alls?) Isåfall är det ju värme som värme.
    Finns det någon bra idé om vad jag borde satsa på? Eheim? Är dom mycket bättre än FX5 (om dom har samma kvalité som mina 404 som borde bytas omgående) så lönar det sig ju snabbt
    Andra märken?
    Ett bra grovfilter är viktigt till sköldpaddor, bra flöde för att röra upp lite i skiten som ligger på botten är också viktigt.
    Funderar nu på:
    AM TOP 3338 1200l/h (billiga =2st = 2400l/h)
    Aquael 700 1400l/h ser ut att ha en avancerat filteruppsättning?
    Eheim 2260 1900l/h?
    Eheim 2080? Dyyr tyvärr :/
    Rena xp4 1550l/h
    Fluval fx5 3500l/h, bra flöde/kr, tyvärr dålig erfarenhet av märket.
    Har försökt läsa mig till lite vad som är dåligt och bra men det är svårt att göra sig en snabb uppfattning.
    Någon modell jag ska borde bort från listan med en gång?
  • teamr86
    • July 2006
    • 205

    #2
    Du kan kolla i den här hemsidan http://www.turtletimes.com/Forums/in...p?showforum=46

    Den filter som verkar överlägset bäst är XP3 Filter även om jag inte vet vad det är exakt så står det ganska mycket om den i forumet.
    "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

    Kommentar

    • Eric Josefsson
      • October 2005
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av teamr86
      Du kan kolla i den här hemsidan http://www.turtletimes.com/Forums/in...p?showforum=46

      Den filter som verkar överlägset bäst är XP3 Filter även om jag inte vet vad det är exakt så står det ganska mycket om den i forumet.
      Rena Xp3 är ju lillebror till Xp4 så den bör väl inte vara sämre till syftet iaf

      Kommentar

      • teamr86
        • July 2006
        • 205

        #4
        Ursprungligen postat av Eric Josefsson
        Rena Xp3 är ju lillebror till Xp4 så den bör väl inte vara sämre till syftet iaf
        Hur mycket kostar en Xp egentligen. Har inte hört talas om dem alls och sett dem.
        "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

        Kommentar

        • Eric Josefsson
          • October 2005
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av teamr86
          Hur mycket kostar en Xp egentligen. Har inte hört talas om dem alls och sett dem.
          PWSS tar 2000:-


          RENA är väl ganska känt iaf?

          Kommentar

          • teamr86
            • July 2006
            • 205

            #6
            Ursprungligen postat av Eric Josefsson
            Jag är inte säker, du får fråga experterna hära
            "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

            Kommentar

            • Eric Josefsson
              • October 2005
              • 24

              #7
              Tetratec EX 1200 såldes för ett helt ok pris såg jag när jag körde runt bland zoo-butikerna. 400.- mer än ett AM Top men åas så ingår ju filtermaterial, nåja, jag tur att det inte är såå brottom iaf, inget beslut att ta över en natt precis.

              Kommentar

              • Eric Josefsson
                • October 2005
                • 24

                #8
                Hmm, mina förväntningar om att ha flöde för att röra skiten på botten verkar vara lite överdrivna kanske.. Blir inte många mm/sek i flödeshastighet om man räknar snittet på hela volymen, blir väl lite bättre i realiteten iofs.

                Kommentar

                • Eric Josefsson
                  • October 2005
                  • 24

                  #9
                  Monologen fortsätter:

                  Need to clean up your pond this summer? Check out our range of pond filters to suit different size ponds, and different methods of filtration. Free standard delivery on all orders!


                  Ett dammfilter? Ger ju ett hyffsat flöde iaf och borde klara iaf grovfiltrering utan problem?
                  1600:- SEK

                  Såhär ser UV-varianten ut innuti:
                  Need to clean up your pond this summer? Check out our range of pond filters to suit different size ponds, and different methods of filtration. Free standard delivery on all orders!

                  Den kostar det dubbla och UV är inte riktigt intressant men det var den enda principskissen som fanns hur UV och vanlig skiljer i innehållet vettetusan.

                  Ev. kna man ju ha en pump till som står och småputtrar med lite mer "normal" filteruppsättning som komplement.

                  Undrar hur mycket effekt den drar?

                  Ingen som har koll på om någon pump är vattenkyld av motorn?
                  Det är ju en ekonomisk intressant aspekt annars, då går ju energin iaf åt till något bra.

                  Ett resunfilter har jag fått nys på också, men det verkar vara ganska okänt märke :/ 975:- inkl. filtermaterial..
                  hittade lite bilder på ebay:



                  Edit: Man får ju sätta lös pump till dammfiltret, då ryker iofs 2700:- till.
                  Senast redigerad av Eric Josefsson; 03 November 2006, 15:04.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Varför inte ha ett bräddavlopp till en "sump" under akvariet istället, då kan du få så stor filteryta du rimligen kan behöva!!!! Sedan kan du ha en lite mindre "lyftpump" att få tillbaka vattnet med.
                    Om du har problem med att skiten inte sugs upp i akvariet så köp någon stor robust mal som kan simma omkring och röra upp skiten så den sugs ut, en eller flera synodontis modell xl kanske?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • lennart wiklund
                      • April 2005
                      • 292

                      #11
                      Vad du en gör,GLÖM Am-Topp.
                      Ren skär kinesdynga!!
                      Jag vet,samt min kompis vet....
                      Jag kör i nuläget ett eheim 2260 till mitt 720l diskus.
                      mycket bra filter.
                      Samt tre stycken Rena xp-3. (ytterfilter)
                      Tetratec tycker jag lika illa om.där slits impeller samt axlar/bussningar ut ganska fort,har varit med om att byta rotorer/axlar på ett flertal av dessa.
                      Satsa på nya Rena Xp-4,som är större.
                      Rena är Franska kvalitetsfilter.Mycket fina grejjor.Dessutom är dom de strömsnålaste ytterfilter som finns på marknaden idag.
                      Om intresse finns så har jag ett sprillans nytt Eheim 2250.som tar 12 liter filtermedia.Jag har tagit pumpen från detta ock satt på mitt 2260 för mindre flås till mina diskusar.Så till detta 2250 följer då 2260 pumpen som pumpar 1900l.Denna pump har gått i tre dagar.

                      lennart
                      Senast redigerad av lennart wiklund; 04 November 2006, 07:33.

                      Kommentar

                      • Eric Josefsson
                        • October 2005
                        • 24

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Varför inte ha ett bräddavlopp till en "sump" under akvariet istället, då kan du få så stor filteryta du rimligen kan behöva!!!! Sedan kan du ha en lite mindre "lyftpump" att få tillbaka vattnet med.
                        Om du har problem med att skiten inte sugs upp i akvariet så köp någon stor robust mal som kan simma omkring och röra upp skiten så den sugs ut, en eller flera synodontis modell xl kanske?

                        Sump har jag några skisser på, funderade på att lägga en sån ovanpå akvariet, 2m långt och typ 20 brett och 30 högt, då borde man få i en 80liter filteryta sen går lite höjd åt som överfyllnadsskydd. Dessutom borde det bli säkrare och lättare att bygga än att ha en sump under akvariet. Behövs bara en pump som lyfter vattnet i ena änden och i andra så får det falla tillbaka ner i akvariet.
                        Skulle kanske t.om. kunna bli lite estetiskt om man lägger in en del med växter och sånt också.

                        En mal tror jag är svårt att fungera, vet inte var gränsen går i paddornas tankar mellan "oj titta en lunch" och "okej du var lite för stor för lunch kanske"?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...