Bakgrund syns inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Bakgrund syns inte


    Det är tredje bakgrunden jag köper i plast och förstår nu att det inte är fel på plancherna utan det måste vara ljuset från rampen.
    Planchen kommer inte fram av ljuset utan det blir mest en svart bakgrund med lite färgklickar på.
    Ser väldigt trist ut.
    Belysningen följde med vid köpet från Djurmagazinet.
    Ska jag lägga beslysning även bakom för att få fram planchen??

    Har en ramp med två lysrör, ett vanligt sken och ett blått som jag köpte till för det såg så fint ut.
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Har du testat att smet ut matolja på affischen innan du sätter den mot glaset. Det gör att bakgrunden blir ljusare. Se sedan till att klämma ut alla luftbubblor efteråt med en plast/gummiskrapa eller en trasa. det hjälper...
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Ursprungligen postat av Pannecke
      Har du testat att smet ut matolja på affischen innan du sätter den mot glaset. Det gör att bakgrunden blir ljusare. Se sedan till att klämma ut alla luftbubblor efteråt med en plast/gummiskrapa eller en trasa. det hjälper...
      Hejsan!
      Jag har sprayat bakgrunden med vatten och tagit en fönsterskrapa och det funkar en dag, sen torkar ju det..hahaha

      Så matolja ska alltså funka då?? då får jag testa det.....det blir inte grisigt då??
      Tack för snabbt svar
      acinna
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Det blir inte grisigt så länge affischen sitter uppe. Men skall du ta bort den så krävs det en del tålamod att putsa rent ytan igen. Matoljan är ganska bra för den dunstar inte som vattnet gör, och den skall inte lukta heller.

        Lycka till.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • acinna
          • October 2006
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Pannecke
          Det blir inte grisigt så länge affischen sitter uppe. Men skall du ta bort den så krävs det en del tålamod att putsa rent ytan igen. Matoljan är ganska bra för den dunstar inte som vattnet gör, och den skall inte lukta heller.

          Lycka till.

          Behöver man tejpa??
          Vänliga hälsningar acinna
          248 liter 54 liter
          En annan hobby som jag har
          www.mhlasermarkning.se

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av acinna
            Behöver man tejpa??
            Nej. Det sitter uppe med oljan. Man kan säga att oljan suger fast affischen.
            Senast redigerad av Pannecke; 31 October 2006, 12:36.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Med vatten, så måste du tejpa, detta för att inte vattnet ska dunsta över natten... med olja brukar man slippa, även om man gärna tejpar lite i alla fall för att vara säker på att grejerna inte flyttar sig. Sen luktar oljan, och med tiden härsknar den, men det är en väldigt liten mängd, så det brukar inte vara något problem. Teoretiskt sett ska det gå med tvållösning, eller såpvatten med, men jag har inte provat.

              B!

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Ursprungligen postat av Mr B
                Sen luktar oljan, och med tiden härsknar den.!
                Detta har jag inte haft problem med, då jag satte fast en affisch med olja. Men det kanske är olika på kall/varmpressade oljor också.

                Min erfarenet är att det funkar och det luktar inte illa efter en tid.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Olika oljor luktar olika, bara till att öppna en flaska med tex raps, och en med oliv olja och känna efter. Jag misstänker att med rätt olja så luktar det inte speciellt mycket eftersom det är så lite olja, och det blir definitivt mindre med tiden. Det enda experimentet jag varit med om med olja, var en polare som använde cocos fett. Det både luktar väldigt karakteristiskt, och tydligen härsknar det med tiden. (jag kände cocos lukten när det var hyfsat nyinstallerat, och nästa gång jag var där hade han ingen bakgrund längre, för att den "stank")

                  B!

                  Kommentar

                  • acinna
                    • October 2006
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pannecke
                    Nej. Det sitter uppe med oljan. Man kan säga att oljan suger fast affischen.

                    Det blev inte riktigt slätt, lite bubblor som mörkar bilden. Får väl ta lite mera i morgon.....tack så mycket för tipset.
                    Vänliga hälsningar acinna
                    248 liter 54 liter
                    En annan hobby som jag har
                    www.mhlasermarkning.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...