Filter till 60 liters?!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mightymido
    • March 2006
    • 46

    Filter till 60 liters?!!

    Vad kommer jag behöva för detta akvarium? Jag kan tyvärr inte så mycket när det gäller tillbehör. Just nu har jag sand, växter, en termometer och en fluval1 (som jag fick med och som kan väcka grannhusen). Jag har detta akvarium i mitt sovrum och vill därför ha något ganska tystgående.

    JÄTTETACKSAM för hjälp
  • mightymido
    • March 2006
    • 46

    #2
    syresättning

    Hur ska de få luft också?!

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Genom att vattnet cirkulerar på utan pga pumpen/filtret så kommer syre ner till fiskarna.

      Gör rent pumpen ordentligt. Sätt fast den stabilt. Låt den köra så att verkligen alla luftbubblor är ute. Låter den lika mycket då?

      Kommentar

      • mightymido
        • March 2006
        • 46

        #4
        Jag gjorde det igår, och inatt så stannade den helt. Bytte ca. 40 % av vattnet i lördags, men efter nattens fadäs så är vattnet grumligt nu.
        Funderar på att köpa en ny, tips?

        Ursprungligen postat av _Lena_
        Genom att vattnet cirkulerar på utan pga pumpen/filtret så kommer syre ner till fiskarna.

        Gör rent pumpen ordentligt. Sätt fast den stabilt. Låt den köra så att verkligen alla luftbubblor är ute. Låter den lika mycket då?

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Det mesta av ljudet brukar vara resonansljud i akvarium och lysramper, det kan göra en smått galen.

          Men det är en bra fråga om det finns tysta innerfilter, det skulle onekligen vara bra att veta
          Mvh Leif

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag tycker att dom flesta ytterfilter är rätt tysta, mina föräldrar har ett fluval 1 filter i sitt yngelkar och de är riktigt tyst.

            Par allternativ..
            1. Du har inte fått ut allt luft och de finns tillräckligt kvar för att skapa obalans och skrammel.

            Lösningen är att starta och stoppa pumpen, brukar få bublorna att ge sig.
            Om man vill vara säker så kan man vrida och vända på pumpen under vattnet vilket garanterat avlägsnar bublorna. Det kan även finnas luft kvar i filtermaterialet.

            2. Fysiskt fel på pumpen.

            Kan vara impellern som har gett upp, den kan bytas och om pumpen är ny så kan man reklamera den.

            Som tidigare sagts så är ytvattencirkulation det bästa sättet att syresätta vattnet, men det är mycket ovanligt att man har för lite syre i vattnet. Dör fiskarna så finns det en massa andra mycket mer troliga förklaringar.
            Mitt tipps är att ta det lungt med införande av fisk och vattenbyten, om man är för ivrig med vattenbyten så stabiliseras akvariet alldrig.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              stannade pumpen så är det dax att byta ut den.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Har aquael, fluval, eheim, aquaclear och hydor! hydor och fluval skrammlar mest och är bara skräp enligt mig. aquaclear är ganska tyst men aquael och eheim är dem absolut tystaste jag har och aquael kostar en bråkdel av en eheim så då förstår du vilka filter jag håller varmt om hjärtat!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Hur mycket ett filter "låter" har mer att göra med omgivningen än själva pumpen.
                  Finns det andra ljudkällor i rummet kan de ta ut varandra.
                  Lika så om man bor i stan eller enskilt ute på landet, och miljön runt där man bor.

                  Kan lova att de inte finns ett filter som är "tyst" om man har det i sovrummet och bor ute på landet med långt till närmsta granne. På natten kan de låta som ett tröskverk oavsett vilken modell man har.

                  I övrigt skulle jag nog köpa ett nytt då fluval 1 är lite i underkant för 60L.
                  (Jag har tex ett tämligen stort ytterfilter, eheim 2213 till mitt 40L)
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    då ska jag väl tillägga att dem är alla provade i samma miljö!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #11
                      Tack åheim
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      Arbetssätt...