Yttefilter till 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Yttefilter till 540L

    Halloj!

    Long time no see, eller nått...
    Nu har jag sagt upp min lägenhet och köpt mig en villa! Lägenheten blev helt enkelt för liten för alla akvarium . Hoppas på att flickvännen håller fast vid "inga fler akvarium tills vi skaffar en villa!". Nåväl.

    I dag kör jag mitt 540L kar med frigolitbakgrund och filtrering bakom denna. Tyvärr så har bakgrunden börjat släppa lite på kanten har jag märkt, ser att vattnet tränger igenom där. Har tidigare funderat lite på om man ska bryta bort bakgrunden och köra med ett ytterfilter istället. Ok för att det blir väldigt läckert med en bakgrund, men tyvärr tar den väldigt mycket plats. Så nu när jag ändå ska flytta iväg åbäket så tänkte jag passa på att skära bort bakgrunden och skaffa ett ytterfilter istället. Jag har dock aldrig använt ett sådant och jag är inte direkt påläst heller. Har inte heller tid att läsa en massa om detta för tillfället, hoppas att någon kunnig och vänlig själ kan hjälpa mig peka ut några bra alternativ.

    Karet:
    540L, 150x60x60
    Fiskar: 2 st Discus (ska utökas till 6 st när jag vunnit på lotto), 4 st Altum Scalar, 20 st+ Rödmunstetror, 6 st Praktbotier, 2 st Siamesiska algätare, 4 Corydoras sterbai, 4 st corydoras melini och 2-3 ancistrus.

    Önskvärt att filtret är hyffsat tyst. Eftersom jag precis har köpt en villa så har jag inte så katigt med pengar, har tänkt mig en prislapp på 1000-2000 kr ungefär.
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    jag tycker aquaels ytterfilter verkar intressanta och dem brukar ju ligga bra till prismässigt och även kvalitetsmässigt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #3
      Eheim prof II 2028 funkar fint för mig. Köpte det från tyskland till rejält mycket mindre pris än vad de kostar i sverige
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4

        Svensk handel och hyggligt pris.


        Som sagt, tysk butik men bättre pris, lite drygt 1.500:- med frakt.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          Spanade lite på Eheim 2028 faktiskt, men jag var osäker på om det pallar med karet? Har ju relativt mycket fisk tycker jag. Med Eheim 2028 blir det 1,4% filter och 1.4x cirkulation ungefär. Tycker det låter lite, men det kanske räcker gott?
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av y0da
            Spanade lite på Eheim 2028 faktiskt, men jag var osäker på om det pallar med karet? Har ju relativt mycket fisk tycker jag. Med Eheim 2028 blir det 1,4% filter och 1.4x cirkulation ungefär. Tycker det låter lite, men det kanske räcker gott?
            Tjenare.

            Kör ett 2028 i mitt 540.

            Det räcker inte för:

            3 påfåglar

            6-7 disus + lite blandad fisk

            25-30 malawi

            Det räckte därimot till:

            Sällskapsfiskar + massa växter

            (Detta är alltså 4:a olika fiskbesättningar jag pratar om, inte alla i på samma gång :P)

            I dag har jag runt 30 malawi. Då kör jag 2028:an + powerhead (1500l/h) + 15x15x35 filtermassa x 2
            alltså en hel del filtermassa. Det räcker.

            En stor nackdel med 2028:an är att cirkulationen i karet bli ganska klent med den.. Tror den pumpar 750l/h. Fungerar för en hel del fiskar.. tex discus som vill ha det lite lugnare...

            Men. Nej. Jag hade rekomenderat lite ytterligare filtrering om du ska köra discus + lite andra från asien.
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Deje-Nicke
              • January 2006
              • 344

              #7
              Fx5:an kanske?? 1895:-
              220L 375L 450L 720L

              Kommentar

              • Alexander72
                • April 2006
                • 244

                #8
                Jag har hållit på med discus i några år och det jag kommit fram till är att du bör överdimensionera filtervolymen för att få det att funka riktigt bra.
                Så jag tänkte föreslå Fx5 som ovan rekomenderade.
                Filter volym på 20 liter är inte så illa!

                Alternativ två är faktiskt två ytterfilter för då har du lättare att rengöra filtren växelvis.
                Vilket är super bra.


                Mvh Alexander

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #9
                  Jag körde E P2 2028 ihop med ett eheim 2252 innerfilter, som sedan byttes ut till ett eheim 2229 ytterfilter. Men har du inte hög belastning så ska det nog gå med 2028:an.
                  Grattis till husköpet.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Jodahl
                    • March 2005
                    • 298

                    #10
                    Hej,

                    Inga tips på filter, men jag är nyfiken hur det gick med ditt kar efter att du började med CO2? Kör du fortfarande med mäsk eller gått över till riktiga prylar?

                    PS .Köpte själv hus i måndags, har redan börjat tjata om några till akvarium DS
                    220 liter växtsoppa.
                    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                    Aquarelle 0,3 W/liter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...