Sump vs. filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

Sump vs. filter

Hej!

Har sett en del folk här på zoopet skaffar s.k sumpar till sina akvarium. Själv har jag ett filter på ca. 8 l till min 250-litersburk...

Jag tror mig ha förstått att sump är bättre än filter vid saltvattensakvarium, men gäller detta också för sötvatten? Och i så fall varför? Och hur fungerar dessa sumpar?

Tack på förhand!
    "This is a lighthouse. Your call."
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Positivt:
    'I en sump kan du ha mer filtermaterial.
    En sump ruttnar inte lika snabbt vid elavbrott.

Negativt:
    Om du vill ha samma flöde som genom filtret kan det vara svårt att få systemet kring sumpen att vara tyst.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• joni
      • November 2003
      • 147

Ursprungligen postat av Tropfrog
      Positivt:
      'I en sump kan du ha mer filtermaterial.
      En sump ruttnar inte lika snabbt vid elavbrott.

Negativt:
      Om du vill ha samma flöde som genom filtret kan det vara svårt att få systemet kring sumpen att vara tyst.
      MVH
      Magnus
      mer positivt: I sumpen kan du dölja all teknik
      Sumpen behöver aldrig göras rent (nästan)
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

Kommentar

• Tenkare
        • May 2005
        • 2519

Sumpen kan du bygga in under akvariet, ljudisolera och voila så är det tyst igen.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Glajdarn
          • November 2004
          • 270

Tack för svaren!

Men varför är det svårare att få en sump tystgående? Är det andra pumpar som skall till?
          Sedan har jag för mig att jag såg en sump i någon tråd här på zoopet som inte såg ut att ha något filtermaterial alls - kan det stämma?
          Och bortsett från att det är svårt att gömma tekniken i ett ytterfilter än i en sump och att ytterfiltret kan behöva ngt mer frekvent rengöring - skulle man kunna jämställa dessa?
          "This is a lighthouse. Your call."

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Ursprungligen postat av Tenkare
            Sumpen kan du bygga in under akvariet, ljudisolera och voila så är det tyst igen.
            Jag har min sump inbyggd i skåpet under akvariet. Jag har en tystgående pump och dursoavrinning. Men ändå låter det mer än ett ytterfilter. Ljudisolering är inte aktuellt pga att jag redan har fuktproblem.

Jag tror inte att det går att bygga en sump under akvariet utan fuktproblem som är tystare än ett ytterfilter. Kan du bevisa motsatsen så kommer jag med db mätaren i högsta hugg.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Men varför är det svårare att få en sump tystgående? Är det andra pumpar som skall till?
              Det är samma typ av pump, dvs synkron magnetrotorpump. Problemet ligger i att man måsta balansera avrinning mot upppumpad mängd. Om du stryper avrinningen går det ingen luft i den och det blir knäpptyst, men minsta lilla som sätter swig där och du har översvämmning. Alla andra säkrare lösningar kräver att det finns plats för mer vatten än det går i vid normal drift. Denna outnyttjade volym måste fyllas med något....Nämligen luft. Det är en fantastisk syresättning av vattnet innan iltret, men det är svårt att få tyst.

Givetvis finns det alternativ, tex med flera avrinningsrör. Man får helt enkelt tänka lite extra för att få det tyst. Jag köpte ett färdigbyggt system med en del problem inbyggda som man får leva med.

Sedan har jag för mig att jag såg en sump i någon tråd här på zoopet som inte såg ut att ha något filtermaterial alls - kan det stämma?
              Absolut. En sump är bara ett annat kar som är kopplat till huvudkaret. Vad du använder den till är upp till dig. Kanske biologisk rening med vattenväxter och nyttodjur?

Och bortsett från att det är svårt att gömma tekniken i ett ytterfilter än i en sump och att ytterfiltret kan behöva ngt mer frekvent rengöring - skulle man kunna jämställa dessa?
              Definitivt inte, läs ovan.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...