Fluval 1+ ljudproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Fluval 1+ ljudproblem

    Jag har en begagnad fluval 1+ pump i mitt 30 liters. Det har fungerat fint i snart 2 månader men nu har det börjat låta. Det låter ungefär som en sekundvisare som löper amok och tickar flera gånger i sekunden, ganska störande. Jag har tittat lite men inte hittat något synligt fel, förutom lite alger i utblåset som jag tog bort.
    Går det att öppna pumpen och rengöra, eller vad kan jag annars göra för att slippa bli galen av detta oljud?
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Dela pumpen runt impellern, det är den som pumpar. Rengör den, och utrymmet runt den noga, men försiktigt, och montera ihopa pumpen igen.
    Det är inte helt omöjligt att impellern är utsliten, en ny går att beställa i nästan alla akvariebutiker, men börja med en rengöring.
    B!

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      #3
      Impellern, är det den som ser ut som en propeller? Nu har jag iaf rengjort den och allt annat jag kom åt men det låter fortfarande. Såg inget som verkade slitet men det kanske inte syns.
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Har du tagit tag i "propellern" och dragit ut den? Rengör även i "hålet" där den satt med t.ex. en bomullstops.

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          #5
          Det var precis så jag gjorde.
          Ganska smutsigt men ingen förbättring.
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • Helena_o_Mattias
            • November 2004
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av Isolde81
            Impellern, är det den som ser ut som en propeller? Nu har jag iaf rengjort den och allt annat jag kom åt men det låter fortfarande. Såg inget som verkade slitet men det kanske inte syns.
            felet är impellern kolla om hålet i mitten på den är för stort den ska inte glappa på axeln gör den det så köp ny kolla även axeln om den är sliten
            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Impellern, slits i mitten, runt axeln, axeln slits, på motsvarande ställe, samt i ändarna där den sitter fast (oftast i ett par vibrationsdämpande fästen, vilka torkar, och ... slits.)

              Innan du ger upp, och köper en ny impeller, skaka den upponer under vatten lite, och se så det inte är luft. Det brukar iofs inte skramla, utan snarare brumma, men prova.
              B!

              Kommentar

              Arbetssätt...