Räcker denna lysramp till 720l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    Räcker denna lysramp till 720l?

    Har hittat en 4-rörs ramp (4*58w) på pwss för 1600kr.
    Skulle den belysningen räcka till mitt 720l akvarium där jag troligtvis ska ha anubias och vallisneria? Det är 60 cm djupt. Det blir ju 0,32W/l
    Finns det något annan sida, förutom pwss, där man kan hitta bra lysrörsarmaturer, gärna billigare...
    Mvh Anna
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #2
    Ursprungligen postat av MalawiAnna
    Har hittat en 4-rörs ramp (4*58w) på pwss för 1600kr.
    Skulle den belysningen räcka till mitt 720l akvarium där jag troligtvis ska ha anubias och vallisneria? Det är 60 cm djupt. Det blir ju 0,32W/l
    Finns det något annan sida, förutom pwss, där man kan hitta bra lysrörsarmaturer, gärna billigare...
    4x58w.det är väl 150cm lysrör det eller hur??
    Jag har köpt en lika ram p till mitt 720.har ej provat detta än,då leverantören slog sönder karet när de skulle lasta det.
    Finns väl inget starkare,annars måste du väl upp på metallhalogen.Billigare än PWSS lär du nog inte hitta din ramp Detta är nästan nettopris på denna rampen.

    lennart

    Kommentar

    • MalawiAnna
      • July 2006
      • 215

      #3
      Ja det är till 150cm lysrör.
      Hur fungerar metallhalogenlampor? Har man någon speciell armatur till det?
      Tråkigt med ditt akvarium förresten, Lennart!
      Mvh Anna

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Jag tycker inte det borde vara några problem med den rampen, ifall du bara ska ha lite och enkla växter. Jag har bara 4x30W i mitt (lysrampen hörde till akvariet). Jag har också anubias och vallisneria och jag tycker de växer rätt bra. Men jag vet att det räknas som väldigt lite . Annars finns det T5 också som du kan titta på, jag tror de är starkare. Metallhalogen brukar väl vara hängande armatur som hänger ovanför akvariet(?).
        /Mattias

        Kommentar

        • MalawiAnna
          • July 2006
          • 215

          #5
          Tack för era svar!
          Det får nog bli en sådan lysrörsarmatur i alla fall.
          I värsta fall kanske man kan komplettera med en lysramp för två lysrör till.
          Mvh Anna

          Kommentar

          Arbetssätt...