UV-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    UV-filter

    Eftersom jag har lite grumligt vatten i mitt 540 kar så börjar jag fundera över det här med UV-filtrering, det skulle ju även kunna ha andra positiva effekter.

    Problemet är att jag har ingen aning om det ev. kan ha negativa effekter eller ens hur man kopplar in det (på någon pump har jag förstått, men går det med vilken som helst t.ex. ytterfilter). Kan man ha UV-enheten såväl utanför karet som i det?

    Tacksam för era erfarenheter och råd.
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Kopplas med fördel efter ytterfilter. Efter, för att det är mindre "skräp" kvar i mvattnet, och man därför behöver städa det mer sällan. man kommer aldrig ifrån det helt dock.

    Nakdelar, har diskuterats i det oändliga. Det kan eventuellt ge en ytterst marginell minskning i det naturliga imunförsvaret, eftersom det kommer utsättas för färre angrepp. Eftersom det inte rör sig om sterilisering, utan bara en mindre UV-C smäll, är det dock ytterst marginellt.

    Men innan du handlar, vad är det "grumliga" ? Är det små partiklar som helt enkelt inte fastnar i huvudfiltret gör inte UV-C någon nytta, utan du behöver ett effektivare filtermedia. Är det grönvatten, eller infusorier, är alla symptomen borta med UV-C, men problemet som ligger till grund är ju kvar.

    B!

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #3
      Tack för svaret Mr B. Det grumliga är nog en kombination av bakterier och/eller alger och/eller infusorier. Lite mjölkvitt grumligt ser det ut, inte så farligt egentligen mer än att det hade varit snyggare med helt klart vatten. Jag har rätt så högt pH och kH (Tanganyika ciklider) och jag har fått för mig att vissa lägre organismer trivs bra då.

      Kan man koppla in UV på utströmningsslangen utanför karet eller bör den vara i karet?

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av janne63
        Kan man koppla in UV på utströmningsslangen utanför karet eller bör den vara i karet?
        utanför

        fast det é beroende av modell oxå tror jag..
        dom flesta är för exvertes bruk..
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • janne63
          • August 2006
          • 294

          #5
          Tack MagicFingers.

          Jag tog upp det här med UV-filter idag med en handlare som påstod att det var värdelöst för akvariebruk. Argumentet var att miljön i karet blev så ren att flyttar man sedan fisken så blir den väldigt lätt sjuk. Kanske ligger något i det, har man inget som stimulerar immunsystemet så ökar nog känsligheten.

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Om du kör UV-C "klarning", altså, bara för att bli av med diset, och inte mer, skulle jag vilja påstå att du kan ignorera effekten på fiskarna. Självklart kommer ett helt inaktivt immunförsvar att leda till fiskar som blir väldigt känsliga när de flyttas, men jag antar att du inte hade planerat att sterilisera akvarievattnet. Att effekten av UV-C filtrering är en teoretisk försämring av de levande sakernas immunsystem kan man leva med, när den visat sig vara i praktiken försumbar.

            Tyvärr är det ju inte helt sällsynt att handlare har strikta åsikter, som inte helt sällan går isär från vad som är rätt. Fråga honom hur mycket av hans fiskar som kommer från odlare som inte i alla fall tidvis kör med UV-C filtrering, ska du se att han inte har en aning, altså, det är inget han klassar som viktigt, för det påverkar inte fiskarnas hälsa i nämnvärd utsträckning.
            B!

            Kommentar

            • janne63
              • August 2006
              • 294

              #7
              Mr B,

              Det låter vettigt. Jag ska köpa ett UV-C idag och testa. Snackade dessutom med en handlare igår som har UV-C i sitt system och jag har aldrig haft problem med fisk inköpt där.

              Kommentar

              Arbetssätt...