TetraTec EX 1200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anti
    • May 2006
    • 30

    TetraTec EX 1200

    Hej alla,
    Är det någon som har erfarenhet av filtret i rubriken?
    Billigare än Eheims-prylar men ändå "Tysk-kvalitet"?
    Enligt produktinfo ska det pumpa 1200 l/h men är dimensionerat till kar på max 500 liter.
    Jag har ett kar på 540 liter med en salig blandning av "enkla" fiskar som Molly, Svärdbärare, Guppy, Kardinal tetror, Peréz tetror, Ancistrus och Gibiceps (har säkert glömt några). Totalt är det väl 80 fiska i karet. Ganska mycket växter som tyvärr har en tendens att bli bruna efter ett tag.
    Befintlig filterlösning bygger på hel BTN med pump och filtermatta-block. Min tanke var att komplettera lösningen med ett ytterfilter. Är filtret i rubriken för klent eller duger det till ändamålet?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Vi har ett sådant och är supernöjda med det! Rymmer ju ändå 12<liter så så pluttigt är det absolut inte. Vi har det i vårt Juwel Vision 450 där vi kör det parallellt med juwels egna 1500-filter. Klart vatten, tyst pump och friska fiskar. Vi begär inte mer. Dessutom ingår filtermaterialet vilket är en klar fördel tycker vi.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      Jag har ett sånt till mitt 112L. Tycker det fungerar finfint, men tyvärr är min pump inte så tyst..
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • fabiaRS
        • November 2005
        • 193

        #4
        jag är helnöjd med mitt..tyst och effektivt

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Tycker inte att min pump är så tyst, väsnas lite....
          Har den till ett 160l, tycker det är lagom, jag vill ju gärna överdimensionera filtervolymen så, detta blev det (billigt också )

          Annars ett mkt bra filter!!!!

          Har köpt ett till som jag ska ha till ett 1050l kar (har inte bara detta filtret), så jag ska kolla om det låter lika mkt, kan ju vara olika från filter till filter på samma modell.
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • anti
            • May 2006
            • 30

            #6
            Ändrade planer

            Fortfarande lika osäker på dimensionering av ett eventuellt ytterfilter som komplement besökte jag min lokala zoo-handlare i veckan för att få råd om lämplig kapacitet på liter/timme och filtervolym.
            Besöket började med att jag nästan blev idiot-förklarad och slutade med någon slags insikt om att jag inte behöver något ytterfilter.
            När jag hade redogjort för läget om mitt 540 liters kar, BTN med cirkulationspump och filter-block, så fick jag motfrågan om vad jag trodde mig uppnå med ett ytterfilter? Handlarens utgångspunkt var att jag säkerligen kan stoppa in mer filtermedia i min bakgrund än vad man kan få in i de största ytterfiltren och cirkulationen styr jag med valet av pump. Slammet som lägger sig på botten i bakgrunden blir jag av med genom vattenbyten och helt plötsligt fanns inga argument kvar för att köpa något ytterfilter!
            Så nu har jag lagt ner mitt ytterfilter-projekt om inte någon kan lägga fram en annan teori. Tackar ändå för de svar jag fått.

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              Det kan ju iaf inte bli sämre med ett ytterfilter. Känner du dig osäker på om din bakgrund räcker som filter (det tror jag) så köp ett TetraTec, dom är billiga för att vara så bra.

              (jag brukar inte lita fullt på de i zoo-äffärerna)
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...