Kallare på natten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #16
    Nej, jag förstår det eriahl.
    Men så gör vi, det är inget problem för oss.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Jag hade testat i alla fall!!Om jag fattar dig rätt skulle du ha det i en befintlig hylla av nåt slag? Ett akvarium p å50 liter finns ju ingen anledning att överdimensionera med doppvärmare. Jag hade hängt en filt över och nattat. Vi hade ett 50-liters som stod precis vid fönstret utan täckglas. Vi hade kampisar i det. Funkade kanonbra utan att vi täckte för. Vi har också öppet jämt fast inte för vi älskar kyla, frisk luft vill vi ha när vi sover och vi bor jättevarmt.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #18
        Ja, det är egentligen en hyllsektion. Där skulle det stå på själva bänken och så finns hyllsidorna vid sidorna.
        Jag skulle kunna ha ngt slags filt som hänger som gardin framför. Då blir det som en isolering, tänker jag nu. Eller bara hänga över.

        Så kampfisk skulle kunna gå, det skulle jag kunna tänka mej ha. Jag har aldrig haft det och faktiskt funderat på det. Samt snygga röda räkor!
        Så gäller det att hitta ett TYST filter oxå. Fluval är väl rätt tyst.

        Nej vi strävar inte heller efter själva kylan, men frisk luft när man sover är ett bra sömnmedel och ett måste. Då är vi på samma våglängd, Lenmar.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Ursprungligen postat av svea
          Då är vi på samma våglängd, Lenmar.
          Inte förvånad!! Snäcklekare i ett 50 liter är också kul. Räkor och snäckisar är grejjen hos oss just nu... Åsså allt det andra då förstås (diskus, blåciklider, pansarmalar och tetror... )
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #20
            Alltså hallå, skulle snäcklekare kunna vistas i detta akvarium? DET vore toppen, dem har jag (oxå) suktat på länge.
            Är de inte överdrivet känsliga för lite kyla?

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #21
              Nah - exakt hur långt ner tror du tempen kommer sjunka om du täcker över/hänger en filt? En liten doppis drar väl inte så mycket ström om man lägger det i ena vågskålen och glädjen över ett akvarium i den andra?
              Jag tror det kommer funka fint! Sen har ju du ett vatten så gott som gjort för snäcklekare om jag inte minns fel...
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #22
                23-26 grader.... det skall du väl kunna hålla?
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #23
                  23-26 måste jag väl kunna åstadkomma!
                  Jag har ifs pH 7,5 men det duger väl? Ser att de vill ha 7,8.

                  Nånsin testat detta med att täcka för och hänga äver fär att hållar värmen?

                  Vilken snäcklekare har du? Och sällskap.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #24
                    Vi har Lamprologus ocellatus Gold, ett par samt sebrasniglar i ett kar, inget annat sällskap där. I ett annat akvarium har vi Lamprologus ornatipinnis zambia. De går också själva, förutom sina två kullar med yngel då och två ampullarior. De har så mycket personlighet och är så tuffa så vi tycker det räcker med ett par i vart kar (54-liter). PH:t knuffar vi i en tesked bikarbonat vid vattenbytena för att hålla det stabilt.
                    Bifogade filer
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #25
                      ÅÅÅh va fiina! Vill ha, juh!

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Shilo
                        • June 2005
                        • 170

                        #26
                        Ursprungligen postat av svea
                        Nej, jag förstår det eriahl.
                        Men så gör vi, det är inget problem för oss.

                        Kanske inte, men det höjer hyran för andra...snacka om miljöförstöring!


                        Ursäkta inlägget....var tvungen...
                        Senast redigerad av Shilo; 10 October 2006, 00:26.
                        Kaniniska hälsningar

                        Shilo

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          15-17 grader i rummet + ett par grader från cirkulationspump... Akvarietempen bör upp till 20, gärna lite högre om du skall ha snäcklekare.

                          Annars finns ju t.ex. kardinalfisk, vietnamesisk/dvärg-kardinal, tvärbandad danio, butterfly pleco, Chopras danio, dvärgpansarmal, vitkindad goby, och säkert många andra små fiskar som tål mycket låga temperaturer.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Faeger
                            • April 2006
                            • 1

                            #28
                            Hejsan.
                            Jag tror att det kommer gå bra. Om du ställer akvariet på frigolit, samt har det på bak och sidostyckena så är det ju faktiskt bara genom fronten och vattensidan som du kommer att förlora merparten av värmen. Använder du dessutom täckglas och nån ljusramp så blir förlusten mindre.

                            Om du har akvariet hemma, så starta upp det som ett växtakvarium under en period för att se vilken temperatur karet håller. Och sedan väljer du fiskar efter förutsättningarna.

                            Kommentar

                            • Graj
                              • December 2005
                              • 26

                              #29
                              Tänk på att värme stiger uppåt. Viktigast borde vara att isolera akvariet effektivt på ovansidan. Jag har läst att man kan använda sådan polykarbonatplast med luftfickor som man har på växthus till täckglas till akvariet (jag har dock alldrig provat). Jag tror inte att det ska vara speciellt dyrt. Desstom är det smidigt att hanskas med (Jag bytte glas på ett växthus för något år sedan).
                              På framsida, baksida och undersida är det ju bara att isolera med frigolit.

                              När man kyler akvarium brukar en del limma på en tunn glasskiva framför framrutan med en luftspalt imellan. Detta tror jag främst är för att hindra kondens. Dessutom borde det ju öka akvariets isolering, kanske något att prova. Vi använder ju dubbelglas i våra fönster på våra hus.

                              Om man dessutom isolerar slangar och eventuella ytterfilter så borde ju inte nedkylning vara något problem

                              Kommentar

                              • svea
                                • February 2005
                                • 2476

                                #30
                                Tipset från Faeger att starta upp som växtkar först för att kolla värmen, var inte dumt.
                                Tror jag ska testa det.

                                Sen det här med pH, om jag vill ha Snäcklekare. Jag har 7,5 pH, skulle de tåla detta eller måste jag "knuffa i" bikarbont som Lenmar skriver? Ifs inget problem men en viss risk finns väl med detta, eller?

                                Snäcklekare skulle jag vilja testa även om jag inte ställer akvariet i sovrummet, så jag vill veta det här om pH. Hur viktigt är det med 7,8, funkar det med 7,5-6?

                                Mina bilder
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...