Mäsk - tekninsk fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Mäsk - tekninsk fråga

    Ni som kör med mäsk, hur gör ni för att det inte ska komma vatten från akvariet in i tuben?

    Jag har nämligen köpt Nutrafins CO2-kitt och har problem med att vattnet kommer en bit in i tuben så inga CO2 bubblor kan nå akvariet. Undrar hur jag ska lösa detta?

    Visserligen så står det i intruktionerna att behållaren ska hänga på utsidan av akvariet och jag har min under akvariet (vilket innebär större vattentryck), men det måste ändå finnas nåt sätt att få det att fungera fast behållaren står under akvariet?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Shilo
    • June 2005
    • 170

    #2
    Ursprungligen postat av batski
    Ni som kör med mäsk, hur gör ni för att det inte ska komma vatten från akvariet in i tuben?

    Jag har nämligen köpt Nutrafins CO2-kitt och har problem med att vattnet kommer en bit in i tuben så inga CO2 bubblor kan nå akvariet. Undrar hur jag ska lösa detta?

    Visserligen så står det i intruktionerna att behållaren ska hänga på utsidan av akvariet och jag har min under akvariet (vilket innebär större vattentryck), men det måste ändå finnas nåt sätt att få det att fungera fast behållaren står under akvariet?
    Större behållare... = högre tryck
    Kaniniska hälsningar

    Shilo

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      tja, backventil precis ovanför vattenytan?
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Tack för tipsen! Ska titta på det.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Backventil gör ju att man inte får vatten från slangen genom hävert effekten, men har man ett tätt system så kommer vattnet tryckas ut av den CO2 som bildas.
          Kommer det inte ut någon CO2 i karet så läcker det någonstans eller så utvidgar sig CO2 "behållaren" antingen tills den springer läck eller tills jäsningen slutar.

          Jag har en 5l dunk med mäsk och den blir lite rund i botten innan det kommer ut någon CO2 i karet, men då har jag också utloppet på ca 50cm djup. Skulle jag höja utloppet till säg 10cm så sprutar det utav h-vete.
          Det är altså placeringen av utloppet i karet (djupet) som avgör vilket tryck som krävs, inte CO2 behållarens placering.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Tack så mycket för informationen. Hmm jag har mitt utlopp ca 40cm ner i vattnet. Ska prova me att höja det något.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Höjer du det så går det ju åt mindre tryck, dvs mindre risk för läckage.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Nu funkar det Det räckte med att skruva till locket ytterligare... Känner mig lite dum nu
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Shilo
                  • June 2005
                  • 170

                  #9
                  Se där ja...bra du fick det att funka!
                  Kaniniska hälsningar

                  Shilo

                  Kommentar

                  Arbetssätt...