T5 fråga .....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatsB
    • May 2005
    • 7

    T5 fråga .....

    Som sagt nu har man fått order om att ljuset skall hänga i taket . Sambon bestämmer skall vara estetiskt tilltalande , nu är det så att jag till mitt 720 (200x60x60) inte vet vad jag skall ha i ljusväg , kan någon hjälpa mig med länkar tankar osv ..... Som sagt föruttsättningarna är diskuskar med "diskusväxter" , anubias lite cryptocorne osv... vad jag förstår såkallat lätta växter , vill ha bra med ljus men ingen algexplosion ....

    Har varit inne på 2 ramper med 4x39w i varje men det blir klanske overkill, kan 2 x 39 w x 2 x 90 cm ramper räcka ...... ?



    som sagt all hjälp mottages ödmjukast
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vad menar du? är det 4*39*2? Ingen kan garantera dig att du inte får algblommning, men med diskusskitgrisar bra filtrering och gott om växter är risken väldigt låg. Utan co2 bör du hamna någonstans mellan 0,2-0,5 w/l, eftersom ditt kar är 60 cm högt kan det tåla avsevärt mer.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Shilo
      • June 2005
      • 170

      #3
      Ursprungligen postat av MatsB
      Som sagt nu har man fått order om att ljuset skall hänga i taket . Sambon bestämmer skall vara estetiskt tilltalande , nu är det så att jag till mitt 720 (200x60x60) inte vet vad jag skall ha i ljusväg , kan någon hjälpa mig med länkar tankar osv ..... Som sagt föruttsättningarna är diskuskar med "diskusväxter" , anubias lite cryptocorne osv... vad jag förstår såkallat lätta växter , vill ha bra med ljus men ingen algexplosion ....

      Har varit inne på 2 ramper med 4x39w i varje men det blir klanske overkill, kan 2 x 39 w x 2 x 90 cm ramper räcka ...... ?



      som sagt all hjälp mottages ödmjukast
      Jag har en "Ocean" ramp för 4st 1.5m T8 rör till salu, fast den ligger ju på karet. Något modifierad med seperata anslutningskablar för rören (för timer).
      Kaniniska hälsningar

      Shilo

      Kommentar

      • MatsB
        • May 2005
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Vad menar du? är det 4*39*2? Ingen kan garantera dig att du inte får algblommning, men med diskusskitgrisar bra filtrering och gott om växter är risken väldigt låg. Utan co2 bör du hamna någonstans mellan 0,2-0,5 w/l, eftersom ditt kar är 60 cm högt kan det tåla avsevärt mer.
        MVH
        Magnus

        Svar ja 4x39 x2 var vad jag hade tänkt mig.......

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ursprungligen postat av MatsB
          Svar ja 4x39 x2 var vad jag hade tänkt mig.......
          ca 300w för 720 liter med diskusar. Det tycker jag låter lagom.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • MalawiAnna
            • July 2006
            • 215

            #6
            Ursäkta, lånar tråden lite bara...
            Är också ute efter belysning till mitt 720l.
            Vart kan man köpa bra belysning?
            Hur många lysrör bör man ha om man har några vallisneria och anubiasväxter?
            Mvh Anna

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag har 2* 58w i mitt 500 litersakvarium med främst valisneria och anubias. Det räcker och blir över. Vilken standardramp som helst med två rör kommer att täcka dina behov Anna.

              Jag köper gärna belysning från tyskland. T5 för ungefär samma kostnad som T8 i Sverige.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • MatsB
                • May 2005
                • 7

                #8
                Tackar Magnus, en sista om jag får vad är lagom höjd över karet ? Då satsar jag nog på det men det blir från tyskland ligger ju en bra bit under svenska priser även PWSS .... Jaha var la jag nu kreditkortet.

                Kommentar

                Arbetssätt...